به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

آیا حفاری و خاکبرداری ناحیه ای از زمین باعث افزایش نیروی جاذبه در آن ناحیه می شود؟

+6 رای

اگر ناحیه ای از زمین در معرض خاکبرداری و حفاری قرار بگیرد،آیا در نیروی جاذبه آن ناحیه تغییر ایجاد می شود؟

پرسیده شد 23 Dec 2013 در زمین شناسی توسط آریان (28,220 امتیاز)

3 پاسخ

+1 رای

هر چه به سمت عمق زمین برویم، نیروی جاذبه بیشتر می شود.

پاسخ داده شد 14 Jan 2014 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)

مهندس کم میشه.صلا چرا زیاد بشه.
(-:

بايد پاسخم رو تصحيح كنم.
هر چه به سمت عمق زمین برویم، نیروی جاذبه كمتر می شود زيرا در مرکز زمین کشش مساوی از همه جهات به شما وارد می‌شود. در آنجا شما کاملا بی‌وزن و در هوا شناور خواهید بود و همچنين طبق قانون جاذبه که فاصله میان مرکز اجسام مبنای محاسبات است اما تحلیل نیروی گرانشی و وضعیت آن فقط از روی سطح اجسام انجام می گیرد و برای محاسبه مقدار نیروی جاذبه در درون جسم باید مقدار M یا جرم جسم را به حساب آورد که در این صورت نسبت M/R از سطح جسم تا مرکز بزرگتر خواهد شد که این مقدار نیز برای مرکز زمین کم خواهد می گردد و در نتیجه از سطح تا مرکز سیاره زمین با وجود کم شدن فاصله ، چون جرم نیز بسیار بیشتر از فاصله کم می شود پس حداقل نیروی جاذبه یعنی صفر را خواهیم داشت .

+1 رای

مهندس پورنگ داری اشتباه میکنی.نیرو کم میشه.
ببین اریان وقتی به مرکز زمین میرسی معلق میشی چون دیگه جاذبه زمین دا ره از همه طرف تورو میکشه به سمت خودش.پس دیگه گرانش زمین وجود نداره.و وقتی هم میری پایین تا جایی که اگه اون قسمت زمین رو به صورت عمود به مرکز زمین جدا کنیم و این مقدار از نصف یک نیم کره زمین کمتر باشه جاذبه باید زیاد بشه.از اونجا به بعد تا مرکز زمین کم میشه.البته این فرضیه خودمه.مطمن نیستم درست باشه اما با عقل جور در میاد.

پاسخ داده شد 9 Mar 2016 توسط badboy (10,410 امتیاز)

اگر اين رو جايي نخوندين و تحليل خود شماست بايد بگم آفرين به شما. بله آقاي پورنگ كاملا اشتباه ميكنن و حرف شما درسته. با رفتن به سمت مركز زمين، شتاب جاذبه يا نيروي جاذبه يا هر آنچه كه اسمش رو ميگذاريم كمتر ميشه و در مركز زمين به صفر ميرسه. البته راجع به اون خط وسط كه گفتي تا اونجا شتاب زياد ميشه و بعد از اون كم ميشه من خيلي مطمئن نيستم. ميشه بيشتر راجع بهش توضيح بدي؟

0 رای

کم میشه چون جرم کم شده و با کاهش جرم نیروی گرانش جسم هم کم میشه.
(-:

پاسخ داده شد 25 Jul 2016 توسط badboy (10,410 امتیاز)
...