به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

گشنیز چگونه آب را تصفیه می کند؟

+6 رای

دارای خاصیت تصفیه کنندگی آب است،اما چگونه؟

پرسیده شد 24 Dec 2013 در گیاه شناسی توسط آریان (28,220 امتیاز)

1 پاسخ

+1 رای
 
بهترین پاسخ

>دانشمندان می گوید کشت گشنیز تاثیر بسیار مهمی بر کاهش آلودگی آب دارد.
گشنیز که یکی از سبزی های مورد علاقه مردم مکزیک و آسیای جنوب شرقی است، حاوی ماده‌ای است که می تواند فلزات سنگین موجود در آب های زیرزمینی حاصل از فعالیت کارخانه های کشورهای در حال توسعه را جذب کند.
این سبزی ارزان قیمت به وفور در کشورهایی می روید که با مشکلات محیط زیستی و انباشت زباله و پس مانده های کارخانه‌جات مملو از روی، سرب، مس، آرسنیک، جیوه و کادمیوم مواجهند.
فن آوری های پیشرفته ای که کشورهای غربی برای جداسازی فلزات سنگین، مثل کربن فعال از آب و خاک به کار می گیرند، گرانقیمت هستند.
داگلاس شائور، کارشناس دانشکده فنی آیوی در ایالت ایندیانای آمریکا در اوایل سال جاری دانشجویان خود را به دره ای در مکزیکوسیتی برد تا مواد ارزان قیمت و فراوانی را بیابند که می توان از آن ها برای فیلتر کردن مواد آلوده کننده آب های زیرزمینی استفاده کرد.
وی می گوید ما گیاهان وحشی منطقه را له و بعد خشک کردیم و بعد آن ها را درون حلالی گذاشتیم که میزان مشخصی فلز روی داشت. بعد این محلول را تکان دادیم تا ذرات آن حل شود و بعد آب آن را آزمایش کردیم تا ببینیم چه میزان روی باقی مانده است.
آزمایش های دانشجویان ثابت کرد که گشنیز یکی از موثرترین گیاهان سبزی است که می تواند آلودگی را از آب های آلوده بزداید. وی افزود که بعضی از گیاهان به دلیل وجود سلول های میکروسکوپی که در دیواره سلول های خود دارند، خاصیت جذب مواد آلوده کننده را دارند.
آقای شائور توصیه می کند گشنیز، فارغ از چگونگی عملکرد جذب آن برای تصفیه آب از فلزات سنگین آلوده کننده کارخانه ها مورد استفاده قرار بگیرد، به ویژه در مناطق شهری همچون مکزیکوسیتی که همه زباله های شهر را دفن می کنند.
وی معتقد است روزی می رسد که گشنیز خشک مثل کارتریج فیلترهای آب و یا مثل چای کیسه ای بسته بندی و به بازار عرضه شود.
یافته های این محققان در مورد نقش گشنیز در رفع آلودگی در مکزیک در همایش سالانه «انجمن شیمی آمریکا» در ایندیانا ارائه شد.


منع

پاسخ داده شد 25 Dec 2013 توسط سعید (32,140 امتیاز)
انتخاب شده 25 Dec 2013 توسط آریان

پرسشهای مرتبط

+4 رای
1 پاسخ 440 بازدید
+2 رای
0 پاسخ 1,079 بازدید
+1 رای
1 پاسخ 527 بازدید
...