به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

آیا میتوان قانون کارما را خنثی کرد؟

+8 رای

آیا میتوان قانون کارما را خنثی کرد؟اگر بله،چگونه؟

پرسیده شد 5 Jan 2014 در موارد دیگر توسط رضا32 (9,550 امتیاز)

ميشه در مورد قانون كارما كمي توضيح بدين؟

1 پاسخ

+3 رای
 
بهترین پاسخ

در هندوئیسم و بودیسم مفهوم کارما (به سانسکریت: कर्म) به معنی زیستکار یا عملکرد فرد در زندگی است و این عملکردها ذاتاً و به طور خودکار نتایجی به دنبال دارند. بدین معنی که «هر چه بکاری همان بدرَوی». در باور هندوان و بوداییان، بر اثر کردارهای فرد (کارما) نیرویی ایجاد می‌شود که چگونگی زندگی آن فرد را در این زندگی و زندگی‌های بعدی‌اش مشخص می‌کند.اصل کارما می‌گوید که نتیجه هرآنچه انجام می‌دهیم به خودمان بازمی‌گردد. پیامد عملکرد فرد کارمیوه نامیده می‌شود.

بر اساس این اصل، این خدا نیست که به نسبت اعمال بشر پاداش می‌دهد یا تنبیه می‌کند بلکه کردارها ذاتاً پیامدهای خوب یا بد را همراه خود دارند. در ادیانی که به تولد ادواری باور دارند، مانند هندوئیسم، بودیسم، و جینیسم، نتایج کارما به زندگی‌های بعدی نیز کشیده می‌شود و در دوره‌های بعدی زندگی نیز به ظهور می‌رسد. بر این اساس، هر فرد، از طریق اعمالی که انجام می‌دهد باعث و بانی رنج و شادی‌ها در زندگی(های) خود است.

به باور این ادیان، زمانی که فرد به مرحله‌ای برسد که اعمالی را انجام دهد بدون این‌که کوچک‌ترین دلبستگی و وابستگی به این اعمال داشته باشد، این عملکردها (کارماهای) او نتیجه و کارمیوه‌ای به دنبال نخواهند داشت. بدین طریق کارماهای پیشین میوه‌های خود را به مرور به ظهور می‌رسانند اما کارمیوه‌های جدیدی به آن‌ها اضافه نمی‌شود. عدم دلبستگی و ناوابستگی به زندگی، در تمامی جنبه‌های آن، به فرد کمک می‌کند تا چرخه تولدهای ادواری را شکسته و به «رهایی» برسد. هدف از این رهایی این است تا فرد دیگر رنجی نکشد.

بودا در متنی معروف به سبد گفتارهای تدریجی(قسمت I.87f) در مورد کارما می‌گوید:

    من صاحب اعمال خویشم،
    میراث‌دار کردارهای خویش،
    زاده اعمال خود،
    در پیوند با کردار خویش،
    و متکی بر اعمال خود می‌زیم،
    و هر فعلی که انجام می‌دهم،
    نیک یا بد
    میراث آن به من می‌رسد
    فرد راهب، بایستی همواره بر این اصل تأمل کند.![

منبع:ویکی پدیا
این صورت کلی قانون کارما هست،خنثی کردنشو پیدا نکردم.

پاسخ داده شد 18 Feb 2014 توسط آریان (28,220 امتیاز)
انتخاب شده 20 Feb 2014 توسط رضا32

ممنون،در همین حد کافی بود.

پرسشهای مرتبط

+6 رای
5 پاسخ 1,409 بازدید
پرسیده شد 16 Dec 2013 در نسبیت عام توسط zinter (8,600 امتیاز)
+7 رای
2 پاسخ 1,310 بازدید
...