به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

چگونه امكان دارد براي بيگ بنگ مدلي بسازيم؟

+10 رای

قبل از بيگ بنگ، هيچ فضا و زماني نبوده.
درست بعد از آن فضا زمان شكل گرفته و ما هم به وجود اومديم بعد ها.
اما اگر فضا زماني نبوده باشه بايد ما هم به وجود نمي اومديم. و بيگ بنگ هم يك جايي از جهان اتفاق نيفتاده، اصن خودش آغاز جهان ما بوده.
پس چه جوري ميشه از بيگ بنگ كه خودش باعث به وجود اومدن فضا زمان شده، توي فضا زمان مدل ساخت؟ آخه حتي اگه جايي اين مدل باشه كه هيچ چيزي نباشه، آخرش همونجا هم فضا زمانه، در نتيجه من برام سوال شده كه آيا اصلا ميشه از بيگ بنگ مدلي ساخت؟ و مثلا خودمون شاهد اتفاقات بعدش، در ابعاد كوچكتر باشيم؟

پرسیده شد 11 Jan 2014 در کیهان شناسی توسط پريا (2,470 امتیاز)

3 پاسخ

+2 رای

خوب این یه سواله که خیلی ها دوست دارن جوابشو بدونن که قبل از بیگ بنگ چه خبر بوده اما واقعا کسی اینو نمیدونه. شما خودتون تفاوت بین هستی و نیستی مطلق رو تا چه حد میتونید درک کنید , به نظر شما همین الان که ما توی فضا زمان هستیم که بعد از بیگ بنگ به وجود اومده بر فرض محال اگه بتونیم به انتهای این فضا زمان برسیم اون انتها چیه! حتما میگیم اونجا چیزی هست که هنوز به وجود نیومده مثل یه دیواری که انتهای جهان هستی ما رو تشکیل میده , آیا همین دیوار فرضی برای شما قابل درکه یا اصلا برای انیشتین هم قابل درک بود! یعنی میشه گفت اونجا نیستی مطلقه! که خوب خود این یعنی چی!
درک و آگاهی ما فقط در محدوده همین فضا زمانی هست که بعد از بیگ بنگ به وجود اومده. که البته خود بیگ بنگ هم یه نظریست.

پاسخ داده شد 12 Jan 2014 توسط zinter (8,600 امتیاز)

این سوال واسه منم هست که اون طرف فضا زمان چی میتونه باشه یعنی فضا زمانی که بعد از بیگ بنگ به وجود اومده اگه به آخرش برسیم بقیش چیه.

من نپرسيدم قبل از بيگ بنگ چي بوده! يعني در واقع حرف هاي خوبي زديد اما به درد من نخورد. به خاطر اين گفتم قبل از فضا و زمان هيچ چيز ديگه اين نبوده چون نظريه بيگ بنگ اينه. يا اگرم هست توي اين نظريه نيست. من اين سوال رو بر اين اساس پرسيدم كه نظريه بيگ بنگ رو قبول كرده باشم.در ضمن من خودم از اونايي هستم كه به نظريه بيگ بنگ هنوز اعتقاد زيادي پيدا نكرده.
راستي، من يه چيزيو نميدونم، گفتيد وقتي به پايان اين فضا زمان برسيم؟ اين يعني چي؟ ميشه يه كم توضيح بديد؟

بله شما درست میگید توی نظریه بیگ بنگ توضیحی برای قبل از انفجار وجود نداره , اما خوب نظریه بیگ بنگ فعلا بهتر از بقیه نظریات پاسخ سوالات دانشمندان رو میده به خاطر اون بیشتر از هر چیزی فعلا این نظریه خوب کار میکنه , و منم معتقدم تا زمانی که نظریه بهتری داده نشده میتونیم روی بیگ بنگ حساب کنیم چون به واقعیت های جهانی که میبینیم شبیه تره.
من میگم تک تک ما آدما میتونیم یک نظریه پرداز باشیم اما هر چی درکمون از جهان بیشتر باشه نظریه هامون هم به واقعیت نزدیک تره.
در مورد سوالتون که گفتید پایان فضا-زمان باید بگم قبلا توی سوال چرا هرقدر سریعتر بریم کمتر پیر میشیم؟ چطور اثر زمان در سرعت های بالا کمتر است؟ سعی کردم توضیح بدم (اگه تونسته باشم خوب توضیح بدم) فضا و زمان مثل تار و پود به هم بافته شدن و ما درون اون مثل ماهی توی آب زندگی میکنیم , خوب حالا شما برگردید به بیگ بنگ که میگن جهان اندازه نوک سوزن بوده و یکدفعه منفجر شده و همراه با این انفجارکه پخش میشده فضا-زمان به وجود می اومده, یعنی میگه قبل اون نه فضا بوده نه زمان , خوب حالا شما فکر کنید تا یه جایی فضا-زمان به وجود اومده و بعده اون هنوز به وجود نیومده یعنی اون قسمتهایی که هنوز انفجار بیگ بنگ بهش نرسیده فضا-زمان نداره و اصلا معلوم نیست اون چیه! مثل اینکه شما مرزی رو مشخص کنید بین جایی که فضا-زمان داره و جایی که هنوز نداره, من به اونجا میگم پایان فضا-زمان.
من به شخصه میگم اونجا چیه قابل لمسه , قابل دیدنه!
البته اینم اضافه کنم که سیاه چاله ها خودشون چنان خمیدگی شدیدی توی این تار و پود فضا-زمان به وجود میارن که یه جورایی مثل پایان فضا-زمان میمونه.

0 رای

این طور که شما شر ط گذاشتین به نظر منم نمیشه چون فضای خالی طبق دانسته های ما موجودیت نداره اماقبل از بینگ بنگ هم مسلما فضایی وجود داشه ولی شاید هنوز ناشناخته است اما من فک میکنم ماده تاریک ازابتدا وجود داشته

پاسخ داده شد 12 Jan 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)

چرا فكر ميكنيد ماده تاريك از ابتدا وجود داشته؟

عقل سلیم حکم میکنه که یه محیط خارج از بیگ بنگ وجود داشته البته اگه ماده تاریک از انفجار بزرگ درست شدع باشه جواب منم قطعا اشتباهه ولی چون بین ماده ماده تاریک وجود داره احتمال مدره که همون محیط اولیه باشه البته این جواب هیچ منبع علمد موثقی نداره

طبق نظريه بيگ بنگ، يه محيط خارج از بيگ بنگ نبوده. خودش محيط رو درست كرده.

درسته البته خارج از بیگ بنگ یعنی خارج از جهان شناخته شده و علم بشر هنوز به محدوده خارج از کیهان دست پیدا نکرده
در این صورت بیگ بنگ نه صدایی داشته نه نوری چون داخل محیطی اتفاق نیافتاده پس ما برای شبیه سازیش باید محیط و هر اونچه که درونشه رو از میان بر داریم که این با عقل سلیم جور در نمیاد چون ما هیچ تعریفی از ،هیچ، نداریم.

0 رای

امروز داشتم یه مطلبی میخوندم که نوشته بود احتمال داره بیگ بنگ حاصل از بین رفتن یه سیاه چاله بوده باشه. حالا جدا از اون دانشمندان برای فضازمان محدوده ی خاصی رو نه در گذشته و نه در آینده قائل نمیشن و فضا زمان رو به عنوان یه صفحه در نظر میگیرن که تا بینهایت پیش میره و همین باعث بوجود اومدن دنیاهای موازی میشه. اما اینکه میگیم بیگ بنگ باعث بوجود اومدن فضا زمان شده درسته ولی مفهوم فضا زمان با زمان متفاوته. همونطور که گفتم قبل از انفجار بیگ بنگ ما تو سیاه چاله بودیم. راجب چیزی که گفتم اگه بخوام مثال بزنم میتونم بگم تاریخ میلادی 2000 ساله بوجود اومده ولی قبلش زمان بودش

پاسخ داده شد 25 Nov 2016 توسط schr0dinger (1,080 امتیاز)
...