به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

رابطه ی فاصله و نور چیست؟

+8 رای

نور را همگی در اطراف خود دیده ایم.
برای بدست آوردن سایه فرمولی داریم اما:
مثلا اگر یک لامپ 100 وات را در تهران روشن کنیم نورش به مشهد نمی رسد،یا اگر چراغی را در یک مکان خاص روشن کنیم در 1000 متر اطراف نوری را انتشار نمی دهد همچنین ممکن اگر چراغی بر روی نقطه ای خاص روشن کنیم در 20 متر اطراف نور کمتری می رساند.

همین رابطه ی نور و نوررسانی با فاصله چیست؟
چگونه می توان فهمید مثلا یک لامپ 100 وات با رنگ زرد و یک طول موج خاص تا چه فاصله ی معینی نوری به وضوح و روشنی معینی را می رساند؟

پرسیده شد 15 Jan 2014 در فیزیک کاربردی توسط سروش سلطانی
بازنگری شد 16 Jan 2014 توسط سعید

1 پاسخ

+3 رای

خودتون میتونید تا حدی اونو حساب کنید , با دونستن اینکه اولا محیطی که توش منبع نور را روشن میکنید چه قدر رطوبت ، دود , خاک و.... داشته باشه و اینکه منبع نور شما چه طول موجی داره که معمولا طول موج بلند مسافت بیشتری رو طی میکنه چون کمتر توسط عواملی مثل مولکولهای هوا و رطوبت جذب یا پراکنده میشه پس میتونه بیشتر پیش بره مثلا نور قرمز چون طول موج بلندی داره برای چراغ عقب اتومبیل مناسب تره چون راحتتر به مسافتهای دورتر میرسه , و اینم در نظر بگیرید که منبع نور کوچیک کنار منبع نور بزرگ مسلما کمتر به نظر میاد یعنی نورش توی نور اون گم میشه مثل نور ماه و ستاره ها که طول روز تقریبا به چشم نمیان چون نور خورشید واقعا قویتره و نور اونارو با نور زیاد خودش قاطی میکنه و دیگه نمیشه دیدشون.
درکل به عوامل محیطی خیلی ربط داره.

پاسخ داده شد 18 Jan 2014 توسط zinter (8,600 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+1 رای
1 پاسخ 858 بازدید
0 رای
1 پاسخ 168 بازدید
پرسیده شد 1 Sep 2015 در فیزیک کاربردی توسط امیر حسین محبی
...