به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

خاصییت سرد کنندگی گازها

+3 رای

چرا برخی از گازها وقتی از محیط پرفشار به محیط کم فشار میان سرد میشن:

پرسیده شد 22 Jan 2014 در کیهان شناسی توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)

2 پاسخ

+3 رای

وقتی گاز از محیط پر فشار به سمت محیط کم فشار میره مولکولهای اون که قبلا فشرده بودن از هم دور میشن , در این صورت این مولکولها یا اتمهای گاز کمتر باهم برخورد میکنن چون حالا فضای بیشتری برای حرکت دارن در این صورت وقتی برخورد کم بشه انرژی جنبشی گازها دیگه به گرما تبدیل نمیشه.
در واقع گازها در محیط پر فشار انرژی حاصل از فشار رو با اصطکاک (برخورد مولکولها به هم) به گرما تبدیل میکنن.

پاسخ داده شد 24 Jan 2014 توسط zinter (8,600 امتیاز)
بازنگری شد 25 Jan 2014 توسط zinter

خوب آخه این برای همه مواد دیگه مثل آب نیز صدق میکنه ولی سرد نمیشه البته نمیدونم توی واکنش بی در رو تود دستگاههای برف ساز هم این اتفاق میافته نطر شماچیه پاسختون میتونه درست باشه

چرا این موضوع برای همه مواد صدق میکنه حتی جامدات , شما میدونید که زیر پوسته زمین مواد مذاب هست و این مواد مذاب قبلا جامد بودن ولی به خاطر فشار زیاد لایه های بالایی گرم شدن و نهایتا ذوب شدن و حالا وقتی این مواد مذاب از محیط پر فشار میان بیرون مبینید که سرد میشن و تبدیل به سنگ میشن.
هر فشاری نیرو داره و این نیرو تبدیل به گرما میشه.

خب ولی گازها اون لحطه که فشارشون یه دفه کم میشه دماشون خیلد کم میشه ولد بعد چند لحظه همدمای محیط میشه منطورم اینه که کاهش دماشون خیلی بیشتره.

فکر کنم به خاطر اینه که گازها نیازه بیشتری به گرما دارن تا حالت عادی خودشون رو پیدا کنن , و در لحظه اول گرما رو چنان جذب خودشون میکنن که سرد میشن و بعد دوباره از محیط گرما میگیرن تا هم دمای محیط بشن, من فکر میکنم گازها گرما رو سریع جذب میکنن تا از هم دور بشن و به بیشترین حالت جنبشی خودشون برسن در واقع لحظه اول دعوا سر جذب گرما خواهد بود.

+1 رای

PV=nRT
وقتی فشار کم بشه برای تعادل مجبوره که دمای آن کم بشه به فرمول نگاه کن

پاسخ داده شد 23 Jan 2014 توسط bayat71mohamad (8,810 امتیاز)
بازنگری شد 28 Jan 2014 توسط bayat71mohamad

پرسشهای مرتبط

+1 رای
1 پاسخ 175 بازدید
...