به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

سوالی درباره ی پایستگی انرژی

+6 رای

طبق قانون پایستگی انرژی ،انرژی نه بوجود میاد نه ازبین میره ومقدار ثابته داره پس زمانی که یک آهنربا یک میخ رو بطرف خودش میکشه مگر یک انرزی جنبشی به میخ نمیده بدون اینکه از انرزی یا جرم آهنربا کم بشه علت چیه؟

پرسیده شد 22 Jan 2014 در فیزیک کاربردی توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)
بازنگری شد 2 Feb 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد

آیا به نطر شما در هر بار اعمال نیروی آهنربا از قدرتش کاسته میشه بهنطر من که اینطور نیست

2 پاسخ

+1 رای

زمانی آهنربا میخ رو جذب می کنه در اثر اصطکاک بین سطح میخ و زمین انرژی جنبشی میخ به تدریج به زمین منتقل می شود و تبدیل به انرژی درونی آن می شود و در نتیجه از سرعت میخ کاسته می شود تا زمانیکه به طور کامل متوقف شود البته مقاومت هوا هم باید در نظر گرفت.

پاسخ داده شد 21 Feb 2014 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)

سلام مهندس
سوالو درست بخون انرزی جنبشی میخ رو که از آهنربا میاد رو میگم
اینکه اگه از اهنربا میاد چرا هیچ انرزیی از اهنربا کم نمیشه

سلام
انرژی جنبشی میخ از نیروی مغناطیسی ایجاد شده توسط آهنربا ایجاد می شود. نیروی مغناطیسی اهنربا دایما در حال ایجاد است و جسمی چه در محدود این میدان قرار بگیرد و چه قرار نگیرد این نیرو تولید می شود. بنابراین قرار گرفتن میخ در این محدوده اثری روی نیروی تولید شده توسط آهنربا ندارد. بنابراین با قرار گرفتن میخ در این محدوده از نیروی مغناطیسی اهنربا چیزی کم نمی شود چون نیروی مغناطیسی آهنربا از حرکت الکترون های ان ناشی می شود.

منم نگفتم از آهنربا چیزی کم میشه اگه کم میشد که تعجب نداشت سوال من اینه که این انرزی از کجا میاد ؟؟؟؟؟؟؟؟

بهتر بود جواب رو عمقی می خوندید. در اونجا گفته شد که" این نیرو توسط حرکت الکترونهای اهنربا ناشی می شود".
در اهنربا گروهی از الکترون ها همه در مسیر یکسانی حرکت می کنند. الکترون ها دوست دارند به طور جفتی گیر افتاد و آهن الکترون های جفت نشده زیادی دارد که همه آنها می خواهند تا در این عمل شرکت جویند. اشیایی که آهن جامد دارند یا میزان زیادی آهن در آنها به کار می روند برای نمونه میخ ها به سمت میدان مغناطیسی که به اندازه کافی قدرتمند هستند کشیده می شوند. مواد و اشیایی که به سمت آهن رباها جذب می شوند مواد فرومغناطیسی نامیده می شوند

مهندس این جواب این یکی سوال نیستا...

0 رای

ارش جان اولا که اون قانون تو این دوره زمانی اشتباهه.
زمانی که اون اهن ربا اهن رو جذب میکنه.در اون لحظه از قدرت کشیدن اهن ربا کم میشه تا زمانی که اون قطعه اهنی به اون اهن ربا وصله.
اینو قبول داری اهن ربا یک انرژی ای رو به اون اهن وارد کرده و اون رو جذب کرده.
حالا زمانی که داری اهن رو از اهن ربا جدا میکنی دوباره داری به اهن انرژی میدی.این انرژِ زمانیه که اهن ربا نمیژاره شما اهن رو ازش بگیری.
و بعد از این اتفاق میبینی که اهن ربا همون قدرت اولیه رو دوباره به دست میاره.
باورت نمیشه امتحان کن.
(-;

پاسخ داده شد 10 Mar 2016 توسط badboy (10,410 امتیاز)

enter image description here
به شکل بالا نگاه کن. میدان مغناطیسی در قطب ها و برخی نواحی بیشتر است . این نواحی میدان مغناطیسی قوی تری اعمال می کنند. جدا کردن راحت تر و یا سخت تر قطعه اهنی بستگی به محل قرار گیری ان نسبت به اهنربا دارد.
حالا سوال اقا ارش این بود چرا انرژی اهنربا که اهنربا رو جذب می کنه کم نمیشه. در جواب گفتم اهنربا یک میدان مغناطیسی تولید می کنه خواه جسمی در این میدان باشه و خواه نباشه این میدان وجود داره و و جود یا عدم وجود جسم تو این میدان تاثیری تو مبنع تولید ان یعنی اهنربا نداره مثل تولید صدا یک منبع صوتی. اگر جلوی منبع صوتی جسم باشد یا نباشد در تولید صوت از ان منبع تاثیری ندارد و همچنین من گفتم انرژی میدان مغناطیسی از انرژی حرکتی الکترون های ان ناشی می شود پس یک تبدیل انرژی رخ داده است.

ممنون دوست عزیز(پسر خوب!)
خب اشما فرض کن که میخ رو از آهنربا جدا نکنیم در این حالت چی؟

اگه اهن رو از اهن ربا جدا نکنیم بخشی از انرژِ اهن ربا صرف نگه داشتن اهن میشه در نتیجه تا زمانی که اهن به اهن ربا وصله قدرت اهن ربا برای کشیدن یک اهن دیگه ب طرف خودش کاهش پیدا میکنه.

پرسشهای مرتبط

...