به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

سوپر نووا چيست؟

+12 رای

ستاره سوپر نووا چيست؟ و چه خصوصياتی ممکنه داشته باشه؟

پرسیده شد 25 Jan 2014 در ستاره شناسی توسط سروه فرامرزی اقدم (6,070 امتیاز)

2 پاسخ

+4 رای

سوپر نوا یا ابر نو اختر هم گفته میشه , زمانی رخ میده که یک ستاره مثل خورشید خودمون سوخت خودش رو تموم کنه و در نهایت منفجر بشه , که بسته به جرم ستاره بعد از انفجار تبدیل به: 1-کوتوله سفید 2- ستاره نوترنی 3-سیاه چاله میشه.
اگر جرم ستاره بیشتر از 1.44 برابر خورشید ما باشه تبدیل به ستاره نوترونی میشه و اگر کمتر از اون باشه تبدیل به کوتوله سفید میشه , و اگه جرمی بیشتر از سه برابر خورشید ما داشته باشه تبدیل به سیاه چاله خواهد شد.
در مورد دلیل انفجار ستاره هم باید گفت وقتی سوخت ستاره به پایان میرسه دیگه نیرویی وجود نداره که اتمها و مولکولهای درون ستاره رو از هم دور کنه و همین باعث میشه که مواد درون ستاره به هم بچسبن و فشرده بشن و گرانش شدیدی ایجاد بکنن که این کار به صورت ناگهانی انجام میشه و مواد ستاره یکدفعه در خودشون فرو میریزن و همین باعث انفجار ستاره میشه و خیلی از مواد ستاره به بیرون پرتاب میشن و نور شدیدی هم ایجاد خواهد شد.

پاسخ داده شد 26 Jan 2014 توسط zinter (8,600 امتیاز)

چطور میشه که تبدیل به کوتوله سفید یا ستاره نوترونی یا سیاه چاله میشه فقط با انفجاری که گفتین این تبدیل میشه؟

+4 رای

وقتی ستاره منفجر میشه بسته به جرمی که داشته تبدیل به یکی ازاونا میشه , در واقع وقتی جرمش بیش از 1.44 برابر خورشید ما باشه تبدیل به ستاره نوترونی میشه چون جرم زیاده و چنان گرانش بزرگی رو درست میکنه که مواد بعد از فرو ریختن به سمت مرکز ستاره در چنان فشاری قرار میگیرن که تمام فاصله بین الکترونها و هسته اتمها از بین میره و پروتون و الکترون که دارای بار هستن در فشار بسیار زیاد طی فرآیندی تبدیل به نوترون میشن و در اینجا دیگه نوترون ها به چسبیده هستن و فاصله ای بینشون نیست که فضای اضافی اشغال کنن پس در حجم کم جرم بسیار زیادی قرار میگیره و یک قاشق چای خوری از یک ستاره نوترونی چند میلیون تن وزن داره.
و اگه جرم ستاره بیشتر باشه ستاره چنان در هم میریزه که تبدیل به سیاه چاله میشه چون گرانش بزرگتری ایجاد شده و از حد بحرانی تحمل نوترون ها هم میگذره و احتمالا کوارکها که سازنده های اصلی نوترون هستن به شکل ذرات به هم چسبیده باقی میمونن.

پاسخ داده شد 28 Jan 2014 توسط zinter (8,600 امتیاز)
بازنگری شد 28 Jan 2014 توسط zinter

هیچ پرسش مرتبطی وجود ندارد

...