به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

اگر سیاهچاله ها بتوانند فضا را خمیده کنند، آیا می توانند زمان را نیز خم کنند؟

+5 رای

اگر یک سیاهچاله بتواند فضا را خم کند، می تواند زمان را هم خم کند؟ چگونه؟ نظر شما چیست؟ نتیجه ی این امر چه خواهد بود؟

پرسیده شد 31 Jan 2014 در موارد دیگر توسط آرش اهل دل (7,750 امتیاز)

5 پاسخ

+4 رای
 
بهترین پاسخ

نظریه ی انیشتین، فضا و زمان را به صورت تفکیک ناپذیر به یکدیگر پیوند می دهد. در نتیجه کرمچاله ای که دو نقطه ی دور در فضا را به هم متصل می کند، ممکن است همچنین دو نقطه ی دور در زمان را به هم وصل کند. در نتیجه نظریه ی انیشتین امکان سفر در زمان را هم فراهم می کند.
مفهوم زمان، خود در طول زمان تغییر کرده. مثلا نیوتون زمان را همانند یک پیکان تصور می کرد که پس از رها شدن از کمان، هرگز تغییر مسیر نمی دهد و دائما به سمت هدف پیش می رود و بعد انیشتین مفهوم فضا-زمان خمیده را مطرح کرد بنابراین زمان برای او شبیه رودخانه ای بود که در مسیری پر پیچ و خم در جهان، هر لحظه سرعت می گیرد و یا آرام می گردد. اما آنچیزی که انیشتین را نگران می کرد این بود که روز یا ین رود خانه زمان برخلاف مسیر حرکت خود به عقب باز گردد. شاید گرداب ها یا انشعاباتی بتوانند در رودخانه زمان به وجود آیند.
همچنین بر اساس فرضیات مفهوم فضای اقلیدسی، جهان، سه بعد مکانی و یک بعد زمانی مستقل از هم دارد. در فضا-زمان سه بعد فضا و یک بعد زمان درهم ادغام می‌شوند و یک محیط پیوستهٔ چهار بعدی را ایجاد می‌کنند. با ترکیب فضا و زمان و ایجاد یک محیط خمیدهٔ واحد، فیزیکدان‌ها توانسته‌اند تئوری‌های فیزیک را هم در سطح کیهانی و هم در بعد اتمی ساده‌سازی کنند.
منابع:
کتاب جهان های موازی.
ویکیپدیا

پاسخ داده شد 6 Feb 2014 توسط آرش اهل دل (7,750 امتیاز)
+6 رای

ممنون که این سوال رو طرح کردید.
من خودم به این موضوع علاقه زیادی دارم در واقع این برمیگرده به ساختاره فضا-زمان و تاثیرات اونها روی هم، ما میدونیم که سرعت و جاذبه(خمیدگی فضا) روی زمان اثر میذارن و اونو کند میکنن , من بعضی وقتها فکر میکنم ماهیت سرعت و جاذبه باید به هم نزدیک باشه که میتونن روی زمان یک اثر بذارن و اونو کند بکنن.
ما میدونیم که زمان روی سطح سیاه چاله ها خیلی خیلی کم میگذره اگه اشتباه نکنم نزدیک به صفر چون در نهایت خمیدگی قرار گرفته در واقع مثل اثر سرعت نزدیک به نور روی جسم.
سرعت و جاذبه باید یکی باشن البته این نظره منه , حداقل میتونم بگم ماهیتشون یکیه ولی اثرشون متفاوته.

پاسخ داده شد 31 Jan 2014 توسط zinter (8,600 امتیاز)

از پاسخ جالب شما بسیار متشکرم.

خیلی جالب میشه اگر ماهیت جاذبه و سرعت یکی باشه.

+3 رای

بله سیاهچاله ها فضا زمان رو باهم خم میکنن و روی یه سیاهچاله زمان کند تر میگزره البته زمان در نزدیکی هر جرمی بسته به میزان جرم کند تر میگذره این قضیه خیلی وقته اثبات شده واز نسبت بدست اومده

پاسخ داده شد 31 Jan 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)

جالب است، ممنونم.

+2 رای

بله.زمانم خم میشه.به همین دلیله که زمان در اونجا متوقف شدس.

پاسخ داده شد 5 Feb 2014 توسط شوالیه تاریکی (170 امتیاز)
0 رای

بله. سیاهچاله به دلیل جاذبه بسیار زیادش سبب اتساع زمان میشه
فضاپیماها از این امر استفاده میکنن و در مدار سیاه چاله ها حرکت میکنن تا با کم شدن زمان وقت بیشتری برای جستجو داشته باشن و با سیاهچاله حرکت میکنن

پاسخ داده شد 26 Nov 2016 توسط schr0dinger (1,080 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+5 رای
1 پاسخ 736 بازدید
+3 رای
1 پاسخ 10,075 بازدید
...