به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

اگر بتوان فضا و زمان را از یکدیگر تفکیک کرد، چه اتفاق هایی می تواند رخ دهد و نتایج آن چه خواهد بود؟!!

+5 رای

یکی از کاربران سوالی را مطرح کرد و من نیز آن را برعکس بیان کردم تا بهتر بتوان فکر کرد و به پاسخ رسید. سوالشان بسیار جالب بود. دوستان، لطفا شما هم کمک کنید تا بتوانیم به پاسخ این سوال جالب برسیم. نظر شما در مورد تفکیک زمان و فضا از یکدیگر چیست؟ نتایج آن چه خواهد بود؟!!

پرسیده شد 31 Jan 2014 در نسبیت عام توسط آرش اهل دل (7,750 امتیاز)

سوال چه تفاوتد کرده؟

اگر کمی به پاسخ آن فکر کنید، متوجه می شوید که پاسخ این دو سوال کاملا با هم متفاوت است! همچنین تامل برانگیز!

من جواب خودمو قبلا دادم و تفاوتی بین تفکیک با جدا کردن نمیبینم اگه شما میبینید بگین تا من جواب سوال شما رم بگم اگر نه جواب همونه
من احساس میکنم سوال تکراریه البته شرمنده نباید ناراحت بشین

من هم نمیدونم سوال چه تفاوتی کرده , دوستان عزیز قبلا نظراتشون رو در این مورد دادن, اما طرح سوال باعث زنده شدن بحث در این مورد میشه, فضا از زمان یا زمان از فضا جدا بشن چه بر سره جسم خواهد اومد؟
در واقع ما چهار بعد داریم سه بعد فضایی و یک بعد زمانی ، حالا اگه این چهار تا بشن سه به یک (جدا بشن) چی بر سر ماده خواهد آمد؟

درست است.

تفاوت سوالی که شما بیان کردید در این است:
سوال:آیا میتوان فضا را از زمان جدا کرد؟
پاسخ فرضی: بله/خیر(با ذکر دلیل)
(با فرض اینکه ما نمی دانیم فضا و زمان تفکیک پذیر هستند یا نه!)
سوالی که پس از آن طرح شد: اگر بتوان فضا و زمان را از یکدیگر تفکیک کرد، چه اتفاق هایی می تواند رخ دهد و نتایج آن چه خواهد بود؟!!
پاسخ: ما پاسخ را با فرض اینکه می دانیم فضا و زمان را می توان از یکدیگر جدا کرد (فرض) می دهیم و پاسخ آن کاملا با پاسخ سوال بالا تفاوت دارد.
نتیجه می گیریم!:

با ادغام پاسخ این دو سوال، می توان به پاسخ نهایی که مد نظر ماست، برسیم!!
فکر کنم که متوجه تفاوت این دو سوال شده باشید، مثل این است که بگویید: توپ گرد است و هر گردی توپ؛ همه می دانیم که هر گردی توپ نیست!

4 پاسخ

+6 رای

همونطور که توی سوال خودم جواب دادم اینجا هم میگم , به نظرم شگفت انگیز خواهد بود وقتی بدونیم در یک مکانی زمان نیست ولی ما هستیم. ما به مکان حتما نیاز داریم چون از ماده ساخته شدیم و به فضا برای اشغال کردن نیاز داریم و به زمان برای استفاده پی در پی از مکان, بودن ما به زمان بستگی داره که ما میتونیم باشیم , من فکر میکنم چون زمان مارو محدود به مکان میکنه , حالا اگه بر فرض اونو برداریم دیگه محدود به یک مکان خاص نخواهیم بود چون زمان نیست که بگیم در فلان زمان در آن مکان بودیم , در واقع حالا ما همه جا هستیم.

پاسخ داده شد 31 Jan 2014 توسط zinter (8,600 امتیاز)

پاسختان بسیار جالب است. ممنون که پاسخ دادید. همان طور که گفتید، با زنده شدن بحث، کاربران دیگر هم اطلاعات خود را به اشتراک می گذارند. باز هم ممنون.

+4 رای

من در جوابzinterنطرمو دادم اینجاهم برای شما مینویسم
ما نمیتونیم بگم که میشه یانه ولی خب هیچ چیز غیر ممکن نیست من یک سری از نتایج رو گمتم که در ابنجاهم میگم:
اول باید تعریف زمان رو بدونیم : ما هیچ تعریفی از زمان نداریم غیراز اینکه میدانیم یک اتفاق بعداز اتفاق دیگری می افته این تنها تعریف و تصور از زمانه
حال اگه زمان رو از مکان جداکنیم وفقط به بعد مکان بنگریم در این صورت در چنین جهانی نباید و یا نمیتواندهیچ حرکتی اتفاق بیافتد وتنها اتفاق همان سکون و سکوت مطلقه
اگه تنها بعد زمان رو در نطر بگیریم در این صورت هیچ محیط -ماده-ضد ماده- انرزی ویا انرزی تاریکی وجود نخاهند داشت در این صورت زمان هم خود بخود موجودیت خود را از دست میدهد. به امید اینکه جواب به دلتون نشسته باشه!

پاسخ داده شد 1 Feb 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)

از درج پاسختان ممنونم. همه ی ما کاربران باید افکارمان را روی هم بریزیم تا به پاسخ صحیح و منطقی تر برسیم. باز هم ممنونم.

+1 رای

چون نمیشه جدا کرد نظری ندارم
زمان و فضا نمی توانند از هم جدا باشند

پاسخ داده شد 31 Jan 2014 توسط bayat71mohamad (8,810 امتیاز)

به نظر من باید به ناممکن ها هم فکر کرد, زمانهای قدیم خیلی چیزها ناممکن به نظر میومد اما الان خیلی از اونها ممکن شده چون بشر اونارو دنبال کرده.

پس شما تا به حال به جدا شدن آن ها فکر نکرده اید. چطور است که این بار همه ی ما کاربران، با هم به پاسخ این سوال فکر کنیم!

در زمان گذشته، باور وجود یک سیاهچاله برای انیشتین هم سخت بود و بعد از آن، باور رابطه ی تفکیک ناپذیری بین فضا و زمان، پس شما درست می گویید، نباید فقط به ممکن های اثبات شده فکر کرد!

بله برای پیشرفت باید مرزهای ذهنی خودمونو کنار بزنیم.
الاقل ذهن رو باز بذاریم برای فهمیدن نگیم نمیشه و بهش فکر نکنیم.

بله شما درست می گویید ولی محالی که عقلی باشه فکر کردن بیهوده است مثل این می مونه که من به شما بگم فکر کنید یه روزعددی پیدا بشه که هم زوج باشه یا فرد یا کسی اثبات کنه دو دوتا میشه 5 تا حالا اگه بشه چی میشه

با شما موافق هستم. اما آیا می دانستید که اگر جهان های موازی به طور قطع وجود داشته باشند، قوانین در آن ها، مانند قوانین (فیزیکی) در جهان ما نخواهند بود؟! پس شاید ناممکن ها فقط برای جهان ما با قوانین محدودمان، ناممکن باشند.

بله احتمالش هست.

+1 رای

جدا بشن مسخرس!میتونی محور x,y تو توابع جدا کنی؟

پاسخ داده شد 22 Jan 2016 توسط سینا مومنی (2,050 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+5 رای
1 پاسخ 744 بازدید
+3 رای
1 پاسخ 10,155 بازدید
...