به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

تفاوت ساختاری CDو DVD در چیست؟

+5 رای

تفاوت ساختاری CDو DVD در چیست که DVD با همان اندازه کیفیتی بهتر و حجم ذخیره سازی بیشتری دارد؟

پرسیده شد 6 Feb 2014 در علوم رایانه توسط آریان (28,220 امتیاز)

1 پاسخ

+2 رای
 
بهترین پاسخ

شعاع و ضخامت DVD همانند CD است و به روش مشابهي نيز توليد مي شود اما انچه که حجم ذخيره سازي بالا را در يک DVD سبب مي شود فشرده بودن طراحي آن است .
اطلاعات در DVD بصورت برامدگي هايي در سطح ديسک ذخيره مي شوند . يک ديسک DVD از چندين لايه پلاستيک پلي کربنيت تشکيل شده است که با روش INJECTION بر روي هم قرار مي گيرند . با اين روش مي توان ديسکي ساخت که برامدگي هاي موجود در سطح ان بر مارپيچي قرار گيرد که از مرکز اغاز شده و تا شعاع بيروني ديسک ادامه ميابد.
بعد از مرحله INJECTION لايه شفافي بر روي برامدگي هاي ديسک قرار مي گيرد و بر روي ان يک لايه طلايي نيز قرار داده ميشود که همانند يک عدسي ليزر DVD Player را بر برامدگي هاي ديسک متمرکز مي کند . بعد از ان در پشت برامدگي ها يک لايه الومينيومي نيز قرار مي گيرد .

در پايان لايه اي لاکي شکل بر روي لايه هاي بيروني قرار داده مي شود و پس از فشرده سازي در زير نور مادون قرمز قرار مي گيرد تا پس از ان بر لايه پشت برامدگي ها برچسب DVD قرار داده شود. بدين ترتيب مراحل طراحي يک DVD يک طرفه کامل مي شود.
رمز ذخيره سازي بالاي DVD در فاصله بسيار کوچکي است که هنگام طراحي مارپيچ برامدگي هاي ان ميان دور هاي متوالي در نظر گرفته مي شود که به 740 نانومتر ميرسد. علاوه بر ان برامدگي هاي روي سطح DVD نيز بسيار کوچک اند و ابعادي حدود 320 در 400 نانومتر دارند. منبع: نگاهک

پاسخ داده شد 10 Feb 2014 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)
انتخاب شده 18 Feb 2014 توسط آریان

پرسشهای مرتبط

+2 رای
0 پاسخ 2,298 بازدید
+3 رای
1 پاسخ 955 بازدید
پرسیده شد 26 Feb 2015 در دانشگاه توسط ناشناس
+5 رای
2 پاسخ 1,161 بازدید
+8 رای
4 پاسخ 9,618 بازدید
...