به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

ضد ماده چیست ؟؟

+10 رای

کسی میتونه یه تعریف دقیقی از ضد ماده برای من داشته باشه؟؟

پرسیده شد 12 Feb 2014 در موارد دیگر توسط alinikan legends (470 امتیاز)

2 پاسخ

+2 رای
 
بهترین پاسخ

ضد ماده، تشکیل شده از ذرات زیر اتمی که جرم ، بار الکتریکی، و لحظه مغناطیسی الکترون ها، پروتون ها و نوترون از ماده معمولی است ، اما با بار الکتریکی و خاصیت و گشتاور مغناطیسی مخالف. خواص الکتریکی ضد ماده مخالف با ماده معمولی ، پوزیترون دارای بار مثبت است و پاد پروتون بار منفی، هر چند از نظر الکتریکی خنثی است،مخالف گشتاور مغناطیسی در نشانه تا که از نوترون . ماده و ضد ماده نمی تواند در محدوده نزدیک برای بیش از یک ثانیه وجود داشته باشند چرا که آنها با هم برخورد می کنند و با نابود کردن یکدیگر ،مقدار زیادی انرژی به شکل اشعه گاما و ذرات بنیادی انتشار می کنند.
طول عمر ضد ماده بسیار کوتاه است. مگر در مواردی که در حال حرکت بسیار سریع است با نزدیک شدن به یک الکترون عادی (درواقع با جاذبه بین بارهای مخالف کشیده شده است) برخورد بین ضدماده و ماده ی معمولی در ناپدید شدن همزمان آنها ، جرم آن دو به انرژی ( E ) (با توجه به رابطه جرم انرژی اینشتین E = MC2 که در آن c سرعت نور است) تبدیل می شود. این فرآیند نابودی، انرژی حاصل را در قالب اشعه گاما ( γ ) ، (کوانتوم پر انرژی از تابش الکترومغناطیسی) منتشر می کند. واکنش معکوس γ → الکترونیکی + + نیز می تواند تحت شرایط مناسب ادامه یابد، و این فرآیند به ایجاد الکترون پوزیترون ، و یا تولید زوج می انجامد.
تعریف کلی:
ضد ماده یک ماده ساخته شده از ذرات بنیادی است که توده ها همان الکترون ها، پروتون ها و نوترون ها در ماده معمولی اما با علامت بار معکوس است. این مجموع به عنوان ذرات شناخته شده ضد ذره، به نام پوزیترون، پادپروتون، و پاد نوترون. اگر چه پاد نوترون ها، مانند نوترون خنثی هستند،اما آنها در مقابل گشتاور مغناطیسی در نشانه ای مخالف نوترون های معمولی قرار دارند.
دانشنامه بریتانیکا
منبع:
http://www.britannica.com/EBchecked/topic/28179/antimatter
به لاتین.

پاسخ داده شد 13 Feb 2014 توسط آرش اهل دل (7,750 امتیاز)
انتخاب شده 24 Feb 2014 توسط alinikan legends
0 رای

پادماده(به انگلیسی: Antimatter) مانند ماده از ذراتی به نام ضدذره تشکیل شده‌است، که با ذرات معمولی فرق دارند. در ضد ماده بار هسته منفی و بار ذرات مداری مثبت است که معکوس ماده‌است.

به عنوان مثال ذره‌ای به نام پوزیترون وجود دارد که تمام ویژگی‌هایش به جز بار الکتریکی مشابه الکترون است. پوزیترون حامل بار مثبت است در حالی که بار الکترون منفی است. (البته نباید پوزیترون را با ذره باردار مثبت دیگر، یعنی پروتون، اشتباه گرفت. پروتون تقریباً ۲۰۰۰ بار سنگین تر از الکترون است. به علاوه پروتون دارای زیر ساختارهایی است به نام کوارک. از طرف دیگر، پوزیترون هم جرم الکترون است و تا آنجا که می‌دانیم پوزیترون و الکترون هیچ کدام دارای زیر ساختار نیستند.) فیزیکدانان ذرات، پوزیترون را پادماده الکترون می‌دانند.

در برخورد انرژی بالا، بخشی از انرژی جنبشی به ماده تبدیل می‌شود و می‌توان با انتخاب مناسب ذرات برخورد کننده، پادذرات را تولید کرد.

به دلایلی که خیلی روشن نیست، عدم تقارن عظیمی بین ماده و پادماده عالم اطراف ما وجود دارد. به بیان ساده تر، مقدار زیادی ماده می‌بینیم ولی هیچ پادماده قابل توجهی مشاهده نمی‌شود.

پاسخ داده شد 13 Nov 2014 توسط alim1380 (4,060 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+8 رای
3 پاسخ 4,063 بازدید
+1 رای
1 پاسخ 129 بازدید
...