به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

فیبرنوری چیست؟

+5 رای

فیبر نوری چیست؟و چه برتری نسبت به فلزات دارد؟

پرسیده شد 18 Feb 2014 در فیزیک ذرات توسط آریان (28,220 امتیاز)

1 پاسخ

+2 رای
 
بهترین پاسخ

نوشته های زیر برگرفته از کتاب "از فیزیک تا عمل"تالف خودم هستش:
فیبر نوری: در دنیای امروزه ارتباطات یکی از بخش های جدا ناشدنی زندگی روزمره انسان شده است. روزبه روز بشر به دنبال افزایش سرعت این ارتباطات می باشد.
در زمان های گذشته انسان برای ایجاد ارتباط از دود- آتش- صدا و روش های دیگر استفاده می کرد.
در قرن جدید با اختراع برق و الکتریسیته ارتباطات با فاصله های بسیار دور نیز مقدر شده است و انسان توانست از فاصله ی چند صد تا چند هزار کیلومتری با یکدیگر ارتباط برقرار کند.
از ابزارهای ارتباطی جدید می توان به تلفن و اینترنت که بیشترین کاربرد را دارن اشاره کرد. در بحث اینترنت نیاز به انتقال اطلاعات از یک سیستم کامپیوتری به یک سیستم دیگر با سرعت بسیار زیاد است. برای ایجاد این ارتباط و اتصال بین سیستم ها از سیم های رسانا با جنس های مختلف مانند مس استفاده می شود. و اطلاعات توسط الکتریسیته از یک نقطه بعه نقطه ی دیگر فرستاده می شوند. این روش، روش بسیار خوب و سریعی برای انتقال اطلاعات بود اما باز هم جواب گوی نیاز امروزه انسان نبود. و انسان نیاز به انتقال سریع تر این اطلاعات بود. این انتقال سریع اطلاعات امروزه با استفاده از سیستمی به نام فیبر نوری انجام می شود.
اما فیبر نوری چیست و از چه جنسی ساخته می شوند. فیبرهای نوری کابل هایی کریستالی نرم و بسیار شفافی هستند که می توانند نور را از یک انتهای خود به انتهای دیگر انتقال دهند.
حتی اگر خمیدگی در این کابل های کریستالی ایجاد کنیم باز هم نور از یک انتهای آن به انتهای دیگر به خوبی منتقل می شود. و این به دلیل خاصیت بازتابندگی دیواره ی داخلی این کابل های کریستالی می باشد.

نور می تواند در این کابل ها با سرعت سرسام آوری نزدیک به 300000 کیلومتر در ثانیه حرکت کند.
اما تا اینجا ما فقط فهمیدیم که نور از یک انتها به انتهای دیگر کابل منتقل می گردد.
ما چگونه می توانیم از یک کابل شیشه ای اطلاعات بفرستیم و چندین سیستم الکتریکی را به هم متصل کنیم.
چگونه می توان صدا- فیلم- عکس و یا نوشته ها را از یک سیستم الکتریکی مثل کامپیوتر و یا تلفن به سیستمی دیگر از طریق یک جسم نارسانا فرستاد.
در جمله ی بالا از کلمه ی نارسانا استفاده شد. این کابل ها درست است که نارسانای برق و الکتریسیته می باشند اما همان طور که گفته شد به خوبی نور را با سرعت بسیار زیادی از خود عبور می دهند.
اما اینکه اطلاعات چگونه از طریق این کابل ها منتقل می شوند نیاز به توضیح دارد.
برای این کار سیستم های کامپیوتری باید دو کار را انجام دهند: 1- رمز گذاری 2- رمز خوانی یا کدگذاری و کدخوانی.
ابتدا بگذارید به گذشته بازگردیم که ایجاد ارتباط به چه صورتی بوده است: در گذشته از ایجاد دود یا آتش برای ایجاد ارتباط استفاده می شد. بدین صورت که دو نفر یا دو دسته ای که می خواسته اند با هم ارتباط برقرار کنند بین خود رمزهایی ایجاد کرده اند. مثلاً اگر دو آتش روشن باشد و یا از دو نقطه دود بلند شود یک معنی خاص و اگر 3 یا 4 عدد باشند فلان معنی خاص را می دهد. و الی آخر.
به کسی که آتش روشن کرده است رمزگذار و به کسی که از دور آتش را می بیند رمز خوان می گویند یعنی رمز آتش را متناسب با تعداد و یا مدت روشن ماندن می خواند.
در فیبر نوری ماجرا دقیقاً از همین قرار است، اما به جای دو فرد رمزگذار و رمزخوان از برنامه ها و سیستم های کامپیوتری استفاده می شود و به جای آتش و دود از نور و کابل نوری استفاده می شود. سیستمی که می خواهد اطلاعات را بفرستد اطلاعات را رمزگذاری می کند.
یک مثال ساده می زنم تا متوجه قضیه شوید:
فرض کنید کلمه الف اینگونه رمزگذاری شده که مثلاً یک کابل نوری به مدت 0/01 ثانیه یک بار روشن خاموش شود حال سیستمی که می خواهد کلمه ی الف را بفرستد کافی است یکی از کابل ها را به مدت 0/01ثانیه یک بار خاموش و روشن کند. سیستم بعدی بلافاصله آن را در انتهای دیگر کابل دریافت کرده و بر روی صفحه ی نمایشگر حرف الف را می نویسد. برای روشن ساختن کابل های نوری از دیودهای نوری مخصوص استفاده می شود که به صورت لامپ های کوچکی در مقابل هر رشته کابل نور قرار گرفته اند. و با چشمک زدن برای هر داده و اطلاعاتی یک رمز خاص را ارسال می کنند. و در طرف دیگر رشته های نوری فوتوسل های حساس به نور مخصوص نور را دریافت کرده و به کامپیوتر می فرستد.

پاسخ داده شد 19 Feb 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)
انتخاب شده 19 Feb 2014 توسط آریان

ممنون

پرسشهای مرتبط

+8 رای
1 پاسخ 2,066 بازدید
+6 رای
0 پاسخ 351 بازدید
پرسیده شد 4 Mar 2013 در فیزیک ذرات توسط pooriad (220 امتیاز)
+7 رای
2 پاسخ 1,869 بازدید
پرسیده شد 4 Mar 2013 در فیزیک ذرات توسط pooriad (220 امتیاز)
...