به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

سال نوری چند سال است؟

+7 رای

_من جای توی انترنت خواندم که جدا ازمعیار مسافت معیار زمان نیز هست

پرسیده شد 4 May 2013 در کیهان شناسی توسط v.h.p (920 امتیاز)
بازنگری شد 5 May 2013 توسط سعید

3 پاسخ

+2 رای
 
بهترین پاسخ

همانطو که گفتم سال نوری فاصله ای است که پرتور نور (با سرعت نور) در مدت یک سال طی می کند. خوب در اینجا دو مولفه، یکی سال (همان زمان یا مدت)، و دیگری فاصله (منظور فاصله بین دو جسم) در شکل گیری یک سال نوری نقش دارند. پس به این ترتیب معیار زمان هم در سال نوری دخیل است.

پاسخ داده شد 6 May 2013 توسط سعید (32,140 امتیاز)
انتخاب شده 14 Jul 2013 توسط سعید
+2 رای

مدت زمان یک سال نوری به دو عامل سرعت نور در خلاء و مدت زمان بستگی دارد. در حال حاظر به صورت بین المللی مدت زمان دقیق سال نوری تعریف نشده است بلکه فقط توصیه نامه ای مبتنی بر استفاده از سال رومی توسط اتحادیه بین المللی اختر شناسی ارائه شده است. طبق این توصینامه مقدار مسافت سال نوری با در نظر گرفتن سرعت نور ۲۹۹،۷۹۲،۴۵۸ متر بر ثانیه معادل ۹،۴۶۰،۷۳۰،۴۷۲،۵۸۰،۸۰۰ متر خواهد بود.
برای درک بهتر سال نوری به این مثال توجه کنید :
مثلا هنگامی که گفته می شود ستاره ای با ما 5 میلیون سال نوری فاصله دارد بدین معنی است که 5 میلیون سال پیش از این ستاره نوری ساطع شده است و پس از 5 میلیون سال به زمین رسیده و ما آن را می بینیم چه بسا در حال حاظر آن ستاره دیگر وجود خارجی هم نداشته باشد.

منبع (+)

پاسخ داده شد 5 May 2013 توسط سعید (32,140 امتیاز)
–2 رای

aziz man eno ke kodamam midunam paene soaltovzih dadam ke mozu az che garare

پاسخ داده شد 6 May 2013 توسط v.h.p (920 امتیاز)

لطفا فارسی بنویسید

پرسشهای مرتبط

+4 رای
2 پاسخ 738 بازدید
0 رای
0 پاسخ 121 بازدید
پرسیده شد 2 Mar 2015 در فیزیک نظری توسط Fayyaz (20 امتیاز)
...