به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

آیا بینهایت در طبیعت وجود دارد؟

+4 رای

به نطر من بینهایت وجود ندارد و در صورت موجود بودن آن پدیدههای عادی روزمره قابل اثبات نخواهند بود یکی از این پدیده ها حرکته :
من یه سوال ازتون میپرسم :بین دو عدد 1و2 چند عدد میتونه قرار بگیره . یاصلا من اگه اعشار 1/999999999رو تا بینهایت ادامه بدم هیچ وقت به دو نمیرسم یا اگه 10به توان منفی999999999رو تا بینهایت ادامه بدم هیچ وقت به صفر نمیرسم اگه این مساله رو تو حرکت در نطر بگیریم پس هیگاه نمیتوانیم از یک سانتیمتر به یک سانیمتر و یک نانو متر برسیم و اصلا اجازه حرکت در طبیعت از میان میرود. پس باید یک فاصله کوچک وجود داشته باشد که کمتر از اون صفر باشه واین یعنی اجازه حرکت از یک واحد به واحدی دیگر.آیا این مطلب رو قبول دارید؟ اگر نه دلیل بیاورید

پرسیده شد 13 Mar 2014 در مکانیک کوانتوم توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)

ممنون. با طرح دوباره ی این سوال شاید خیلی از پاسخ ها در سوال پیشین شما تفاوت پیدا کند. از آقای شعبانی نیز خواهش می کنم که این سوال را به دلیل تکراری بودن آن مسدود نکنند زیرا این سوال با سوال مشابه پیشین کمی متفاوت است.

2 پاسخ

+5 رای

این موضوع جالبیه که مطرح شده , به نظر من این بی نهایت ها نسبی هستن همونطور که خیلی چیزهای دیگه نسبی هستن , یعنی بی نهایت نسبت به چی , بی نهایت بودن یعنی مجهول بودن , شما فرض کنید یک قدم برای شما فقط یک قدمه اما برای یک باکتری شاید بی نهایت به نظر بیاد چون براش مجهوله و نمیتونه انتهایی براش تصور کنه , یعنی همین بی نهایت برای اون برای شما یک مقدار ثابته , شما اگه ما انسانها رو مثل همون باکتری فرض کنید مسلما توی جهان به خیلی از بی نهایت ها میرسید چون تصوری ازش نداریم , پس به قول شما بی نهایت باعث خیلی تناقضات میشه حتی ما برای ابتدا و انتهای فضا-زمان دنبال انتها میگردیم. و اگه نتونیم اونو تصور کنیم دلیل نمیشه بگیم انتها نداره چون در اون صورت ماده به انرژی و انرژی به ماده تبدیل نمیشه و در سوراخی به اسم بی نهایت از بین میره.
من حتی بعضی وقتها بی نهایت رو مثل یک بی نظمی عظیم تصور میکنم که نمیشه به نظم درش آورد و هر نظم دیگه رو هم میتونه از بین ببره , در مورد عدد 1 تا 2 هم باید بگم ما ابتدا و انتهایی براش داریم فقط میتونیم این ابتدا و انتهارو با ریز شدن دیرتر طی کنیم یا اونقدر ریزش کنیم که توش گیر بیفتیم و به اون بی نظمی بزرگ برسیم.

پاسخ داده شد 13 Mar 2014 توسط zinter (8,600 امتیاز)
بازنگری شد 14 Mar 2014 توسط zinter

سلام
من با 99%صحبتات موافقم اون یه در صد مخالفت اینه که شما برای بینهایت ما و مثلا باکتری تفاوت قائل شدی در این صورت که شما گفتین بینهایت قابل ضرب - جمع و یا هر عمل دیگه ای هستش مثلا بینهایت ما هزاز برابر بینهایت باکتی هستش در حالی که این نمیتونه در ست باشه وقتی ما از بینهایت حرف میزنیم اگر بدانیم بینهایت چیه باید مقداری باشه که همیشه با اون قدرت اولیه ش باقی بمونه نه اینکه یه بینهایت برای یک موضوع تبدیل به یک مقدار سر انگشتی بشه در هر صورت ممنون

ممنون دوست عزیز , در مورد بی نهایت من هم به این دلیل گفتم نسبیه یعنی نسبت به ما یک مقدار سر انگشتی و نسبت به باکتری یک مجهول , در حالی که این مقدار ثابته اما ما نسبت به اندازه خودمون اون رو بزرگ و کوچیک یا مجهول یا بی نهایت میدونیم.
در واقع هر ناظری اون مقدار رو نسبت به خودش میسنجه , شما مثلا میگید دو خط کاملا موازی هیچ وقت به هم نمیرسن اما این در صورتی که دنیا برای ما انتها نداره اگه ناظر دیگه ای انتهایی واسه دنیا ببینه اون وقت او دوتا شاید در جایی خم بشن یا به هم برسن , من فکر میکنم اینها همه نسبت به تصورات خود ما انسانها این طور به نظر میان.

الان بهتر منظورتونو فهمیدم کاملا درسته

+3 رای

ولی به نظرم بینهایت وجود داره.

پاسخ داده شد 14 Apr 2014 توسط آرا6 (1,530 امتیاز)

بینهایت چجوری میتونه وجود داشته باشه آرا؟

تااون جایی که من می دونم وقتی ما از یک نقطه حرکت کنیم به نقطه ی دیگر نمی رسیم زیرا همیشه یک اپسیلون فاصله وجود دارد . یعنی اگر ما با دست مان جسمی را حس کنیم در واقع اون جرم را حس نمی کنیم 99 درصد اتم فضای خالی است و 99 درصد فضای اهسته ی اتم هم خالی است و همین طور الی آخر...........و آن چیزی که ما حس می کنیم فضای خالی است . و اصلا به دلیل وجود بی نهایته که ما تعریف مشخص و دقیقی از خط ونقطه نداریم .

پرسشهای مرتبط

+7 رای
2 پاسخ 1,708 بازدید
+3 رای
2 پاسخ 1,250 بازدید
+7 رای
1 پاسخ 1,145 بازدید
...