به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

سلام میخواستم بدونم میدان مغناطیسی رو چجوری میشه ایجاد کرد؟؟یعنی به صورت دلخواه اونو شکل داد؟؟؟منظورم اینه که با چند تا آهنربا یه میدان مغناطیسی مثلا لوزی شکل ایجاد کنیم؟؟؟اصلا میشه این کارو کرد؟

+2 رای

لطفا کاربرانی که درباره ی سوالم اطلاعات دارن کمکم کنن...اگه میشه درباره ی دیا مغناطیس هم یکم توضیح بدبد

پرسیده شد 10 Aug 2014 در الکتریسیته توسط sadegh

2 پاسخ

+1 رای

سلام فکر کنم که هر سیم حامل جریان برق در اطراف خود میدان مغناطیسی دارد.و اگر ما یک سیم حامل جریان برق را از وسط یک کاغذ عبور داده و بر روی کاغذ هم برادهی آهن بریزیم براده های آهن به جهت حرکت میدان مغناطیسی حرکت میکنند.البته اگر درست بگم

پاسخ داده شد 2 Oct 2014 توسط گژدهم (300 امتیاز)

اشتباه میگی

کاملا درست است ولی میدان آن به مقدار ناچیز است

همایی که میگی اشتباهش لطف کن برو از ابتدایی بخون. یه مشت آدم بیسواد میان. اظهار نظر میکنن

+1 رای

ببین میدان مغناطیسی یک شکل ثابتی داره شما میتونی بعضی جااهاشو تقویت کنی یا کم قدرت کنی.
اگر دو اهن روبا رو بزاری کنار هم قدرت میدان میاد بالا.پس میتونی با استفاده از چند اهنربا شکل میدان رو از بیضی به شبه لوزی تغیر بدی.در مورد سوال دومت هم فقط این اطلاعاتو دارم.
مواد از نظر خصوصیات مغناطیسی به پنج دسته تقسیم می‌شوند:
- پارا مغناطیس : الکترون منفرد دارند، باعث نزدیک‌تر شدن خطوط میدان مغناطیسی می‌شوند و در راستای خطوط میدان قرار می‌گیرند. با افزایش دما خاصیت پارامغناطیسی دارای شدت کم‌تر می‌شود.
- دیا مغناطیس : اوربیتال‌های پر از الکترون دارند، خطوط میدان مغناطیسی را از هم‌دیگر دور می‌کنند، عمود بر خطوط میدان قرار می‌گیرند. با افزایش دما خاصیت مغناطیسی بدون تغییر می‌ماند.
- فرو مغناطیس: یک پدیده‌ی درون حوزوی است و نه درون مولکولی. خاصیت مغناطیسی به مراتب شدیدتر از اجسام پارامغناطیس می‌باشد و دلیل شدید بودن آن هم‌گام بودن حوزه‌ها با هم است. یعنی حوزه‌ها هم‌سو هستند. با افزایش دما خاصیت مغناطیسی به شدت کاهش می‌یابد و به حالت پارامغناطیسی می‌رسد. دمایی که ماده‌ی فرو به پارا تبدیل می‌شود را دمای کوری می‌نامند.
- آنتی فرو مغناطیس: در این مواد حوزه‌ها با هم هم‌سو نیستند (نیمی از حوزه‌ها در یک جهت و نیمی در جهت دیگر است). با افزایش درجه‌‌ی حرارت خصلت مغناطیسی افزایش می‌یابد. درجه حرارتی را که در آن ماده‌ی آنتی فرومغناطیس به پارامغناطیس تبدیل می‌شود درجه‌ی حرارت نیل می‌نامند.
- فری مغناطیس: همان آنتی فرومغناطیس است با ابن تفاوت که خاصیت مغناطیسی حوزوی آن کاملا خنثی نشده است،
موادی که دارای الکترون تک جفت نشده هستند پارامغناطیس بوده جذب میدان مغناطیسی می شوند. کربن رادیکالی همانطور که از نامش پیدا است، دارای الکترون جفت نشده بوده بنابراین پارامغناطیس است و جذب میدان مغناطیسی می شود.
(-:

پاسخ داده شد 12 Mar 2016 توسط badboy (10,410 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

...