به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

حرارت از چه چیزهایی عبور نمیکند

+2 رای

حرارت وسرما ازچه چیزهایی غیر قابل عبورهستند

پرسیده شد 30 Oct 2014 در الکتریسیته توسط ناشناس

1 پاسخ

+1 رای

مطمئنا برخي متريالها عايق حرارتي هستند .عایقهای انباشته به صورت آزاد یا فله به دو صورت رشته‌ها (یا تارها) و دانه‌های سبک وجود دارند. رشته‌ها شامل پشم سنگ، پشم شیشه، پشم سرباره یا الیاف گیاهی (که معمولاً پشم چوب است) می‌باشند. دانه‌ها از مواد معدنی منبسط شده مانند پرلیت، ورمیکولیت، خاک رس و نظایر آن یا از مواد گیاهی مانند خرده‌های چوب پنبه تهیه می‌شوند. http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D9%82_%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C


http://vilarockwool.persianblog.ir/post/20/

انواع عایق های حرارتی و کاربردهای آنها
عایق سیلیکات : این نوع عایق ترکیبی است از مواد معدنی و الیاف سرامیکی همراه با ذرات سیلیکا و اکسید فلزات کلسیم , منیزیم و یا آلومینیوم که در دمای بالا با هم ترکیب می شوند . این نوع عایق به شکل پتوئی و یا به شکل آجری یکپارچه ساخته می شود . عایق های سیلیکاتی در مقابل شوکهای حرارتی مقاوم بوده و دماهای بسیار بالا را تحمل می کنند و غیر قابل اشتعال هستند . در صورت مجاورت با رطوبت ، آن را جذب می کنند ، لذا باید در برابر آن محافظت شوند.

الیاف آزبستی : این الیاف از جدا کردن سیلیکاتهای معدنی طبیعی که دارای ساختار بلوری به شکل رشته های باریک هستند بدست می آید. ضریب هدایت حرارتی آن نسبت به عایق های دیگر خیلی بالاتر بوده و بدین جهت عایق خوبی نمی باشد ، اما علت اصلی استفاده از آن خاصیت ضد حریق آن است .

عایقEPDM : این ماده ترکیبی از اتیلن , پروپیلن و داین است . EPDM عایقی مناسب جهت استفاده در مناطق سردسیر است و حتی در دماهای زیر 30 درجه سانتی گراد نیز کارایی دارد . این عایق در برابر ازن و مواد شیمایی آلی و غیرآلی بسیار مقاوم است . ضعف آن مقاومت کم در برابر مایعات نفتی است.

عایق میکرو گویچه سرامیکی : یکی از نتایج تکنولوژی نانو تولید مواد نانوسرامیک و استفاده از آنها در صنعت رنگ است . یکی از انواع این مواد که در ابعاد نانومتر تولید می گردد آلومیناسیلیکات ها هستند که در صنعت رنگ و به عنوان عایق از آنها استفاده می شود . سطوح پوشش داده شده با این مواد ، مقاومت بالایی در برابر پوسته شدن ، خرد شدن ، خش و سایش دارند . سرامیکها می توانند 95 درصد حرارت خورشید و 85 درصد اشعه ماوراء بنفش را بازگردانند و از اتلاف انرژی در بناها جلوگیری نمایند .

فوم PVC : فومPVC سخت عایق حرارتی و صوتی بسیار خوبی است و بخار و رطوبت در آن بسیارکم نفوذ می کند . به علت بالا بودن مقاومت برشی فوم PVC ، سطح آن برای برای پوشاندن با سیمان و گچ مناسب است . مزیت عمده فوم های PVC عملکرد بهتر آنها در برابر آتش نسبت به سایر فوم های پلیمری است .

عایق سلولزی : عایق الیافی متشکل از کاغذ , مواد خام تخته کاغذی یا چوب همراه با چسباننده ها , کند سوز کننده ها و سایر افزودنی ها یا بدون آنها است . اخیرا ، به علت مقاومت بیشتر عایقهای سلولزی در برابر آتش سوزی استفاده از آنها در ایالات متحده افزایش پیدا کرده است . چگالی این عایقها از پشم شیشه بیشتر است ، در نتیجه اکسیژن لازم برای سوختن تامین نمی شود . علت دیگر افزایش مصرف عایق سلولزی ، امکان بالای بازیافت آن نسبت به عایق های دیگر است.

پشم سنگ : پشم سنگ از نوع عایق های گرم معدنی و متشکل از الیاف بسیار نازک است . ماده اولیه برای تولید این الیاف سنگ بازالت از خانواده سنگهای آذرین و دولومیت می باشد که در کشور ما فراوان یافت می شود . محصول بدست آمده کاملاً استریل است و در برابر خطراتی مانند انگل ، قارچ ، باکتری و حشرات موذی مصونیت دارد. از آنجایی که پشم سنگ یک عایق سلول باز است ، لذا آب و بخار بر آن اثر می کنند و بعد از نصب باید ، یک پوشش بخاربند روی آن نصب شود . طول عمر پشم سنگ زیاد بوده و به اندازه عمر ساختمان می باشد .

منبع: http://www.sakhtemoon.com/Heater-Insulation/HowTo-heat-insulator-101#ixzz3Mne9mo1Z

شيشه دو جداره
enter image description here
پنجره دو جداره به پنجره اي گفته مي شود كه داراي دو شيشه باشد كه بين اين دو شيشه با گازي مانند آرگون يا هوا پر شده باشد. هدف از دو جداره كردن پنجره، كاهش رسانايي حرارتي و صدايي آن است. پنجره هاي دو جداره از ضخامت 3 ميليمتر تا 12 ميليمتر تهيه مي شوند. در پنجره هاي دو جداره مي توان ازشيشه هاي داراي پوشش و همچنين شيشه هاي سكوريت نيز استفاده كرد
http://www.tehranwin.com/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D9%88-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%9F/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%B4%D9%8A%D8%B4%D9%87-%D8%AF%D9%88-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87.html

پاسخ داده شد 24 Dec 2014 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)
...