به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

آیا ۱ مول گاز ۲۲.۴ لیتر حجم دارد ؟؟؟

0 رای

میدانیم ۱ مول گاز در شرایطی که دما ۲۷۳ کلوین و فشار یک اتمسفر باشد ٬ حجمی به اندازهی ۲۲.۴ لیتر دارد اما اگر این اعداد را در معادله قرار دهیم ، جواب چیز دیگری میشود ،چرا؟؟؟
PV=nRT

پرسیده شد 6 Nov 2014 در معماهای علمی توسط Parsa

1 پاسخ

0 رای

با سلام.
از نظر ابعادی برای برابر شدن دو طرف معادله باید از ثابت عمومی گازها با واحد مناسب استفاده کنید.مثلا اگر ثابت عمومی یعنی R رو برابر با 8.31 در نظر می گیرید باید برای فشار از واحد پاسکال استفاده کنید.در سمت راست شما یه متغیر تعداد مول دارید که واحدش مول هستش و دما که واحدش کلوین هستش.ثابت عمومی R از قرار 8.31 واحدش ژول تقسیم بر (مول در کلوین) هستش.اگر ضرب nTR رو انجام بدیم از نظر واحد خواهیم داشت: mol K J/molK .مول در کلوین صورت با مول در کلوین مخرج ساده میشه و در نهایت طرف راست معادل با J خواهد بود.طرف چپ هم باید از نظر واحد برابر با ژول بشه.برای این کار از ضریب تبدیل Pam3=j استفاده میشه که از ضرب فشار بر حسب پاسکال (Pa) در حجم بر حسب متر مکعب (m3) به مقدار ژول می رسیم.

پاسخ داده شد 11 Sep 2016 توسط ِD.amir (3,650 امتیاز)
بازنگری شد 11 Sep 2016 توسط ِD.amir

پرسشهای مرتبط

...