به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

چگونه نمک و شکر مخلوط شده را از هم جدا کنیم؟

+2 رای

سوال بسیار سختی است حتی عموی من که دبیر شیمی هستن نتوانستن جوابش را بدهند... خوشحال میشوم اگر در باره این موضوع بحث کنید و جواب را پیدا کنید.

پرسیده شد 12 Jan 2015 در معماهای علمی توسط امین کیا (1,990 امتیاز)
بازنگری شد 12 Jan 2015 توسط سعید

3 پاسخ

+2 رای
 
بهترین پاسخ

داداش من تو جواب دوستان هنگم به خدا.
اما شش روش رو من میشناسم که با توضیح علمی برات اوردم.بفرمایین
روش اول:مقداري الکل را به مخلوط اين دو بيفزاييد. الکل به اين دليل که داراي عامل هيدروکربني ناقطبي است، شکر را که آن هم عامل هيدروکربني دارد، در خود حل مي‌کند. ولي نمک که ماده‌اي يوني است در آن حل نمي‌شود. به اين ترتيب با يک صافي مي‌توان بلورهاي نمک را جدا نمود. پس از مدتي هم الکل تبخير مي‌شود و دوباره بلورهاي شکر به دست مي‌آيند

روش دوم: روش تبلور است که بر اساس آن، هر ماده به دور هسته‌اي از جنس خودش متبلور مي‌شود. براي جدا کردن شکر و نمک با اين روش، مخلوط نمک و شکر را پس از انحلال در آب، گرم کنيد و به صورت محلول اشباع درآوريد. هم‌زمان دو نخ در محلول آويزان کنيد که به يکي از نخها تکه‌اي سنگ نمک و به نخ ديگر تکه‌اي نبات بسته شده باشد. پس از مدتي، هر ماده به دور بلور همجنس خود جمع و متبلور مي‌شود.

روش سوم:چون شکر مولکولي در آب حل مي شود و نمک يوني، ميتوانيد مخلوط را در آب حل کنيد و آن را از ستونهاي تبادلگر يوني که قادرند کاتيونها و آنيونهاي موجود در آب را از آن جدا کنند، عبور دهيد. در مسير تبادلگر يوني، يونهاي مثبت Na و يونهاي منفي Cl از آب جدا مي شود و شما در آن سو فقط محلول آب و شکر داريد و جدا کردن شکر از آب هم کار سختي نيست. جدا کردن يونهاي کلر و سديم هم با بازگرداني ستون تبادلگر اتفاق مي افتد.

روش چهارم: به علت تفاوت در وزن مولکولي شکر و نمک، ميتوان از سانتريفيوژ، که بر اساس تفاوت در وزن مولکولي مواد را از هم جدا ميکند، استفاده کرد.

روش پنجم: به علت تفاوت در اندازه ي بلورهاي نمک و شکر، ميتوان از صافي هايي با اندازه ي روزنه هاي بسيار ريز نيز استفاده کرد البته به شرطي که اندازه ي بلور بزرگتر را بدانيم.
ششمین روش.ای روش ایبل داره>>>
روش شش اینطوریه که شکر و نمک را جلوي يک تعداد مورچه مي ريزيم. مورچه ها شکر را جدا مي کنند و نمک باقي مي ماند
(-:

پاسخ داده شد 12 Mar 2016 توسط badboy (10,410 امتیاز)
انتخاب شده 13 Mar 2016 توسط امین کیا
0 رای

برای اینکار ابزاری لازم است
۱.سینی بزرگ
۲.ذره بین
۳.پشتکار
جواب اینکه باید بریزیمشون تو سینی و با ذره بین ، ذرات درشت رو جدا کنیم (مثل پاک کردن حبوبات)
ذرات ذشت شکر است و مابقی نمک

پاسخ داده شد 12 Jan 2015 توسط مسعود غفوریان (3,520 امتیاز)

نمک رو میشه از این طریق جداکرد که مخلوط رو در آب حل کنیم و بعد اب رو درون ظرفی ریخته و تبخیرش کنیم . اب بخارمیشه و نمک بجا میمونه. ولی شکر رو نمیشه البته الان . بعد ممکنه علم پیشرفت کنه.

0 رای

با فرض اینکه نمک طعام با اسید سولفوریک وارد واکنش نشه میشه از خاصیت آبگیری اسید سولفوریک غلیظ استفاده کرد بدین صورت که اسید سولفوریک غلیظ میتونه هیدروژن و اکسیژن موجود در شکر رو به صورت بخار آب جدا کنه و شکر رو تبدیل به کربن کنه.

پاسخ داده شد 7 Mar 2016 توسط ِD.amir (3,650 امتیاز)

سلام عرض میکنم. خسته نباشيد.آقا سايتتون عالیه ولی یه کوچولو از سایت قلم چی هم کش رفتید شيطونا ولی بازم ممنون بابت سایت

پرسشهای مرتبط

...