به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

چرا ترکیب رنگ زرد و آبی میشه سبز اما ترکیب نور آبی و نور زرد میشه سفید؟

+2 رای

مگر نه اینکه رنگ اجسام بخاطر انعکاس نور همرنگ خودشان است.
پس یک جسم رنگی زرد ،نور زرد را بازتاب میدهد و یک جسم آبی،طول موج آبی را منعکس میکند.
و میدانیم که تداخل دو نور آبی و زرد میشه نور سفید.ولی وقتی همین رنگها را مخلوط میکنیم جسم مورد نظر نور سبز را بازتاب میدهد.
واینکه چرا سه رنگ اصلی در رنگها،زرو و قرمز و آبیه اما در نورها سبز و قرمز و آبیه.
ارتباط اینها در چیه؟

پرسیده شد 6 May 2015 در فیزیک کاربردی توسط بهادری

2 پاسخ

0 رای

از دید تئوری اشیائی که به یک زنگ خاص دیده میشند تمام طول موجها به غیر از اون رنگ رو جذب می کنند.مثلا جسم زرد تمام طیف ها رو جذب می کنه و طیف زرد رو بازتاب می کنه.حالا هر چقدر شما رنگهای بیشتری رو با هم ترکیب کنید رنگ حاصل طیف های بیشتری جذب می کنه و طیف های کمتری بازتاب می کنه بنابراین در نهایت به توده رنگی می رسید که تمام تقریبا تمام طیف ها رو جذب می کنه و هیچ نور رنگی از اون بازتاب نمی کنه.این جسم که مجموعه تمام رنگ ها رو داره یک جسم سیاه خواهد بود.اگر شما علاوه بر رنگ آبی و زرد رنگهای دیگه روهم اضافه کنید نهایتا رنگ سیاه پدیدار خواهد شد. بر اساس آزمایشات علمی تداخل تمامی نورها یک نور سفید به شما میده شاید دلیل اینکه پس از افزودن نور آبی به نور زرد به نور سفید رسیدید کمبود قدرت تفکیک رنگها در چشم انسان هست.اگر نور حاصل از ترکیب نور زرد و آبی طول موجی دقیقا برابر با طول موج نور سفید داشته باشه پس یه تناقض علمی بوجود میاد در غیر این صورت اون نور الزاما سفید نیست و ممکنه رنگ دیگه ای باشه.

پاسخ داده شد 8 Mar 2016 توسط ِD.amir (3,650 امتیاز)
0 رای

سوال خیلی قشنگیه.
منم رفتم در برنامه paintو ترکیب رنگی زرد رو دیدم.رنگ زرد از 255redو242greenهست اماblueاون0 هست.
به همین دلیله که تنها کافیه با ابی ترکیب بشه تا سه تا عدد نزدیک به 255 بو وجود بیاد و رنگ سفید تولید کنه اما واقعا جواب بخش دوم سوالت رو نمیدونم.
(-:

پاسخ داده شد 10 Mar 2016 توسط badboy (10,410 امتیاز)
...