به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

ایتمهای زیربه چه شکلی در قدرت وسرعت یک گریبکس تاثیر دارد؟(لطفا کاملا توضیح دهید).

+3 رای

باسلام وتشکر
1-اندازه ی چرخ دندهادریک گریبکس.
2-تعداددندانه های هرچرخ دنده درگریبکس.
3-نوع وشکل چرخ دنده هادرگریبکس.
4-تعدادچرخ دنده هادر گریبکس.
لطفا مرجع یاسایتی رو معرفی کنید.

پرسیده شد 30 Jul 2013 در مکانیک توسط مسعود (460 امتیاز)
ویرایش شده 6 Aug 2013 توسط سعید

2 پاسخ

+3 رای

وظیفه ی گیربکس تغییر ضریب گردش موتور نسبت به گردش چرخهاست
هرچه ضریب گیربکس بزرگتر باشد قدرت بیشتری به چرخها انتقال میابد و هرچه کوچکتر سرعت بیشتری نصیب چرخها میکند
پس گیربکسها را میتوان به دو دسته ی قدرتی و سرعتی تقسیم کرد
بنابر این گیربکسی که هر دوی این خواص را داشته باشد در تمامی شرایط قابل استفاده است اما گاه شرایط استفاده شما را به انواع قدرتی یا سرعتی نیازمند میسازد
-تغییر ضرایب دنده های گیربکس یا تعویض کل گیربکس با انواعی که ضریب متفاوتی دارند در نحوه ی انتقال قدرت ٬ شتابگیری و حداکثر سرعت اتومبیل نقش بسزایی دارد

-برای اینکه از توانایی تعویض دنده ی اتومبیل خود بهتر استفاده کنید تعویض گیربکس با اجناس مرغوبتر و تعداد دنده های بیشتر در به کارگیری قدرت و گشتاور موتور در شرایط مختلف کمک بیشتری میکند. اما تغییر دادن ضرایب گیربکس و نزدیک کردن فاصله ی دنده ها حتی پس از تعویض آن هم ممکن است لازم باشد
-سرعت تعویض دنده در شتابگیری و رانندگی نقش مهمی دارد، قسمتی از این سرعت به راننده بستگی دارد اما نقش مهمتری را اتومبیل ایفا میکند پس هرچه شیفتر های گیربکس در مدت زمان کمتری مسیر دنده ها طی کنند اثر بیشتری در بهبود شتابگیری دارد . تغییر در اندازه های شیفتر و یا استفاده از قطعاتی به نام Quick Shifter به راننده کمک زیادی میکند

-اما قسمتی که فشار نسبتا زیادی را متحمل میشود در سیستم انتقال نیرو، پلوسهای چرخهاست که وظیفه ی انتقال نیرو از دفرانسیل به محور چرخها را دارند
در خودروهای تقویت شده به خاطر فشار زیادی که به پلوسها وارد میآید احتمال شکستن آنها بالا میرود
پس تعویض این قطعه بعد از تقویت موتور با انواع با دوامتر تقریبا الزامی است

پاسخ داده شد 6 Aug 2013 توسط ShaghayeghSh2 (1,370 امتیاز)
بازنگری شد 6 Aug 2013 توسط ShaghayeghSh2
+2 رای

1- هرچه چرخدنده کوچکتر باشد سرعتر دوران می کند بنابراین در جایی که نیاز به سرعت دورانی بالا داریم از چرخدنده کوچک و زمانی که نیاز به قدرت در حرکت داریم از چرخدنده بزرگ استفاده می کنیم.
2- هرچه تعداد دندانه بیشتر باشد چرخنده از نظر ابعادی بزرگتر می شود و قانون قبلی در مورد ان صادق است
3- نوع چرخدنده بر اساس عوامل گوناگون در گیربکس انتخاب می شود مثلا : بر اساس نحوه قرار گیری میل محور ها نسبت به هم، اینکه سر و صدا در سیستم باشد یا نباشد ، انکه در سیستم امکان تعویض اسان چرخدنده فراهم باشد یا نباشد. در حال حاضر چرخدنده موجود در گیبرکس خود را ها به صورت هلیکال و ساده مایل طراحی می شود که دلیل ان سر و صداری کمتر و احتمال شکست کمتر و همچنین درگیری اسان تر دارند

منابع کتب درسی مانند اجزای ماشین و طراحی اجزای ماشین و طراحی مکانیسم ها و کتاب استاندارد طراحی چرخ دنده( ELEMENTS OF METRIC GEAR TECHNOLOGY) همچنین استاندارد هایی مانند din، ansi و نیز سایت انجمن چرخدنده سازان آمریکا به ادرس http://www.agma.org/ نیز اطلاعاتی در زمنیه مشخصات چرخدنده ارایه می کنند

پاسخ داده شد 1 Nov 2013 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+5 رای
1 پاسخ 906 بازدید
+9 رای
3 پاسخ 1,548 بازدید
...