به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

چرا در سیاره عطارد اختلاف دما وجود داره

+2 رای

من کلاس نهم هستم وخیلی علاقه دارم درباره اختلاف دما در سیاره عطارد یا همین سیاره (تیر) اطلاعاتی داشته باشم با این وجود که که من فکر میکردم که سیاره عطارد به دلیل نزدیک بودنش به خورشید دمایش بسیار بالا باشد ولی با تحقیق بیشتر فهمیدم اختلاف دما دارد به طوری که ـ180 درجه سرتر است این برایم شگف انگیز بود حالا میخواهم خیلی مختصر وخیلی مفید درباره اختلاف دما سیاره عطارد بدانم. این موضوع برایم تحقیقم خیلی مناسب است اگر میشو زود تر جواب من را بگویید برایم شگف انگیز است. ممنون

پرسیده شد 27 Sep 2015 در معماهای علمی توسط نفس

2 پاسخ

0 رای

با توجه به نوع حرکت سیاره عطارد ون نداشتن اتمسفر این اتفاق میوفته به طوری که طرف رو به خورشید گرم ترین نقطه تو منظومس و پشتش سرد ترین. در ضمن اگه کره خودمون هم اب نداشت روزها تخم مرغ پخته میشد و شبا سنگ از سرما میترکید.تو کتاب نظام قدیم اول دبیرستان که این موضوع بود تو کتاب نهم تورو نمیدونم

پاسخ داده شد 8 Jan 2016 توسط سینا مومنی (2,050 امتیاز)
–1 رای

طرفي از سياره تير كه به سمت خورشيد است دمايي در حدود 426 درجه سلسيوس دارد با اين حال گرم ترين سياره منظومه خورشيدي محسوب نميشود . در شب دماي ان منفي 173 درجه سلسيوس است.
enter image description here
اختلاف دماي زياد در سطح تير به دليل ان است كه يان سياره فاقد اتمسفر است. حال ببينم وجود اتسمفر چه رابطه اي با اختلاف دما دارد.
رطوبت مطلق عبارتست از مقدار بخار آبی که در واحد حجم هوا موجود باشد. مقدار رطوبتی که یک حجم هوا می‌تواند داشته باشد بستگی به دمای هوا دارد. رطوبت نسبی مقدار رطوبت موجود در یک حجم هوا با دمای مشخص به حداکثر رطوبتی است که آن هوا می‌تواند در همان دما داشته باشد.بخار آب موجود در جو در متعادل نگه داشتن دمای جو کره زمین نقش عمده‌ای دارد. زیرا بخار آب امواج تشعشعی با طول موج بلند را جذب می‌نماید. بنا بر این، اگر در جو مقدار بخار آب کم باشد، اختلاف درجه حرارت بسیار زیاد می‌شود.
زماني سطح سياره فاقد جو باشد گرماي سطح ان به سرعت فرار مي كند و در نتيجه به سرعت سرد خواهد شد. به عبارت ديگر وجود رطوبت سبب مي شود كه دما بيش از اندازه بالا نرود و همينطور بيش از اندازه پايين نيايد. به اين دليل است كه ميانگين دما در مناطق ساحلي مانند جزيره كيش در يك رنج كم و ثابت است.

پاسخ داده شد 4 Oct 2015 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+1 رای
2 پاسخ 601 بازدید
+4 رای
4 پاسخ 404 بازدید
...