به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

رشته ی فیزیک نظری

0 رای

سلام چگونه می تونم در دانشگاه فیزیک نظری بخونم ؟ چه رشته ای ور دارم؟ واگه میشه ی سری اطلاعات درباره ی رشته ی فیزیک نظری بدهید

پرسیده شد 14 Dec 2015 در فیزیک نظری توسط رومینا1 (1,060 امتیاز)

خواهشا توضیح بدید .
من عاشق فیزیک نظری ام اما نمی دونم کدوم گرایش فیزیکو باید بخونم؟

تا اونجا که میدونم 4تا دانشگاه حداقل در مقطع لیسانس یا همون کارشناسی فیزیک نظری رو دارن دانشگاه رجایی کاشان تبریز و ارومیه.تو فوق لیسانس هم که خیلی از دانشگاه ها دارن

1 پاسخ

0 رای
 
بهترین پاسخ

رشته فیزیک در مقطع کارشناسی 5 گرایش زیر را دارد:

گرایش‌ اتمی‌ ـ مولکولی:

فیزیک‌ اتمی‌ به‌ بررسی‌ نقل‌ و انتقال‌ الکترون‌های‌ اطراف‌ هسته‌ می‌پردازد و خواص‌ آنها را مورد بررسی‌ قرار می‌دهد؛ یعنی‌ ما در فیزیک‌ اتمی‌ کاری‌ به‌ این‌ نداریم‌ که‌ هسته‌ از چه‌ تشکیل‌ شده‌ است‌ بلکه‌ هسته‌ برای ‌ما‌ مرکزی‌ با بار مثبت‌ است‌ و بیشتر توجه‌ ما جلب‌ الکترون‌های‌ اطراف‌ هسته‌ می‌شود.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ اتمی ‌ـ مولکولی:

اپتیک‌ کاربردی‌، اسپکتروسکپی‌، روش‌های‌ تجربی‌ در فیزیک‌ اتمی‌، کاربردهای‌ لیزر، تکنیک‌ خلاء

گرایش‌ فیزیک‌ هسته‌ای‌:

در فیزیک‌ هسته‌ای‌، خود هسته‌، مورد مطالعه‌ قرار می‌گیرد؛ یعنی‌ متخصصان‌ و دانشمندان‌ بررسی‌ می‌کنند که‌ هسته‌ از چه‌ تشکیل‌ شده‌ و چه‌ نیروهایی‌ بین‌ اجزای‌ هسته‌ حکمفرما است‌ و در نتیجه واکنش‌های‌ انجام‌ شده‌، چقدر انرژی‌ آزاد می‌گردد؟

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ هسته‌ای :

فیزیک‌ هسته‌ای‌ ، فیزیک‌ راکتور ، آشکار سازها و سیستم‌ها، اندازه‌گیری‌ هسته‌ای‌، شتاب‌دهنده‌های‌ ذرات‌، رادیوایزوتوپ‌ و کاربرد آن‌، شیمی‌ هسته‌ای‌، حفاظت‌ در برابر پرتوها.

گرایش‌ فیزیک‌ حالت‌ جامد:

گرایش‌ حالت‌ جامد مربوط‌ به‌ سیستم‌های‌ بس‌ ذره‌ای‌ مخصوصاً جامدات‌ است‌. ابتدایی‌ترین‌ کار در این‌ گرایش‌ بررسی‌ بلورهای‌ جامدات‌ و خواص‌ اپتیکی‌، مکانیکی‌، الکتریکی‌ و صوتی‌ امواجی‌ است‌ که‌ در آن‌ منتشر می‌شود. این‌ بررسی‌ منجر به‌ پدیده‌های‌ مختلفی‌ مثل‌ ابر رسانایی‌، نیمه‌رسانایی‌ یا پخش‌ و انتقال‌ گرما می‌گردد.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ حالت‌ جامد:

فیزیک‌ حالت‌ جامد، فیزیک‌ لایه‌های‌ نازک‌، فیزیک‌ قطعات‌ نیمه‌رسانا ، ابررسانایی‌ و کاربرد آن‌، بلورشناسی‌، الکترونیک‌ ، رشد بلور و تکنولوژی‌ نیمه‌رساناها است.

گرایش‌ هواشناسی‌:

گرایش‌ هواشناسی‌، اطلاعات‌ پایه‌ای‌ و متنوعی‌ درباره‌ انواع‌ پدیده‌های‌ جوی‌ و برخورد علمی‌ با آنها ارائه‌ می‌دهد و همچنین‌ با مطالعه‌ دینامیک‌ وضعیت‌ هوا می‌توان‌ بررسی‌ کرد که‌ شرایط‌ هوا چگونه‌ تغییر کرده‌ و چه‌ پارامترهایی‌ برای‌ ایجاد این‌ تغییر لازم‌ است‌؟

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ هواشناسی :

هواشناسی‌ سینوپتیکی‌ ، هواشناسی‌ دینامیکی‌ ، هواشناسی‌ فیزیکی‌ ، آمار در هواشناسی‌.

گرایش‌ اختر فیزیک :

سه‌ بخش‌ اصلی‌ این‌ گرایش‌ را نجوم‌ رصدی‌، اخترشناسی‌ و کیهان‌شناسی‌ تشکیل‌ می‌دهد. در بخش‌ نجوم‌ که‌ جنبه‌ مشاهداتی‌ دارد، پدیده‌های‌ مختلف‌ نجومی‌ را رصد و ثبت‌ کرده‌ و سپس‌ از آنها عکس‌ گرفته‌ و طیف‌ آنها را می‌سنجند. در اخترشناسی‌ که‌ جنبه‌ نظری‌ دارد وضعیت‌ ستارگان‌ مورد مطالعه‌ قرار می‌گیرد؛ یعنی‌ بررسی‌ می‌شود که‌ هر ستاره‌ در چه‌ مرحله‌ای‌ قرار دارد و چه‌ اتفاقاتی‌ برایش‌ رخ‌ می‌دهد؟ کیهان‌شناسی‌ نیز به‌ صورت‌ کلاسیک‌ به‌ چگونگی‌ ایجاد جهان‌ و تشکیل‌ ساختارهای‌ کهکشانی‌ مانند خوشه‌ها و ابر خوشه‌ها می‌پردازد.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :

اگر کسی‌ فیزیک‌ را خوب‌ خوانده‌ باشد در سازمان‌های‌ مختلف‌ کشور از قبیل‌ صداوسیما، برنامه‌ و بودجه‌، مخابرات‌ و همچنین‌ در صنایع‌ مختلف‌ مفید واقع‌ شده‌ و موفق‌ می‌گردد. چون‌ دانشجویان‌ فیزیک‌ مطالب‌ مختلفی‌ از قبیل‌ الکتریسیته‌ و مکانیک‌ می‌خوانند و در زمینه‌های‌ مختلف‌ دید وسیعی‌ پیدا می‌کنند. همچنین‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ در حد کارشناسی‌ می‌توانند در نیروگاه‌های‌ هسته‌ای‌، مراکز تولید قطعات‌ غیرهادی‌ و سلول‌های‌ خورشیدی‌، صنایع‌ تولید و نگهداری‌ لیزر در صنعت‌، مراکز پزشکی‌ و نظامی‌ و سازمان‌ انرژی‌ اتمی‌ فعالیت‌ کنند.

با پرسش هایی که شما در دنوج ثبت کردید به نظر میاد به گرایش اتمی -مولکولی علاقه مندید. کارشناسی ارشد فیزیک ذرات بنیادی نیز وجود دارد.

پاسخ داده شد 1 Jan 2016 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)
انتخاب شده 5 Jan 2016 توسط رومینا1

مرسی از توضیحات کاملتون

خیلی ممنون از راهنماییتون .فقط برای فیزیک نظری باید گرایش اختر فیزیک بردارم یا گرایش اتمی مولکولی ؟آخه من مباحثی مثل نسبیت و مکانیک کوانتوم و فضا زمان و..... رو دوست دارم ولی به اخترشناسی زیاد علاقه ندارم. ممنون میشم اگه راهنماییم کنید .

واقعیتش نیازه که از دانشجویان یا اساتید دانشگاه اطلاع بگیری. این طوری سریع به جواب میرسین.

ممنون

...