به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

چرا زمان در کهکشان ها و سیارات دیگر متفاوق است؟

0 رای

زمان در بیرون از جو زمین دیر سپری میشود. و برای هر کهکشان یا سیاره متفاوت است. به طور مثال گفته میشه اولین کسی که وارد ماه شد ۲هفته در راه بود ولی برای زمین ۲هفته ۲روز گذشت واقا گیز عجیبیه گفته میشه در کهکشان های دیگر زمان میتواند در هر ۸ دقیقه ی آنجا ۵ سال زمین سپری میشود.

اگر مشتاقید میتوانید فیلم «در میان ستارگان» را ببینید.
لطفا جواب بدین تورو خدا

پرسیده شد 18 Feb 2016 در اخترشناسی کهکشانی توسط Bardia TLK (140 امتیاز)

3 پاسخ

0 رای

این دو موضع متفاوت است . نخست اینکه سیارات نزدیک به خورشید به دلیل گرانش بیشتر خورشید، سریعتر پیرامون آن چرخش می کنند پس بنابراین روز انها سریعتر سپری می شود. به عنوان مثال فردی با 30 سال سن روی زمین، در سیاره تیر حدود 128 سال در صورتیکه در سیاره کیوان 1 سال خواهد داشت. به عنوان مثال برای دوقلوها که یکی روی زمین و دیگری در تیر زندگی می کند، یکی 30 سال مطابق تعریف روز و شب سپری کرده است و دیگری که در تیر زندگی میکند 128 سال را سپری کرده است.
دوم اینکه طبق نسبیت خاص اینشتین با افزایش سرعت یک جسم، زمان برای آن جسم کندتر می‌گذرد . این نظریه مقایسه نسبی حرکت بین دو مرجع را مدنظر دارد و برای جسم در حال حرکت صدق می کند. حالا می توان گفت در سفر ان فضانورد با سرعت بالا، ساعت کند تر سپری شده است.

پاسخ داده شد 19 Feb 2016 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)
0 رای

بر اساس تئوری فضا-زمان و نسبیت انیشتین هر جسم بسته به مقدار جاذبه ای که داره در فضا زمان انحنا ایجاد می کنه.زمانی که نور از بالای یکی از این فروافتادگی ها عبور می کنه بستگی به عمق انحنا قدری به پایین کشیده میشه و موجب کاسته شدن از سرعت نور میشه و کاسته شدن از سرعت نور باعث کند شدن گذر زمان میشه.بنابراین در یک شیء کیهانی سنگین (مثلا خورشید) زمان کندتر از جایی مثل زمین سپری میشه. به عبارت دیگه یک ساعت در زمین طولانی تر از یک ساعت در خورشید خواهد بود.حالا اگر این انحنای فضا-زمان مربوط به جسمی با جرم بسیار بالا و حجم کم مثلا یک سیاهچاله باشه به قدری عمیق خواهد بود که نور کاملا درون این انحنای بسیار عمیق یا به عبارتی حفره گیر میفته.بنابراین کند شدن زمان در این شرایط به مقدار بینهایت حدی خودش میرسه یعنی بینهایت کند میگذره.البته اینها در حد تئوری هستش و امکان مطالعه سیاهچاله ها احتمالا ممکن نخواهد بود.

پاسخ داده شد 7 Mar 2016 توسط ِD.amir (3,650 امتیاز)
0 رای

بخاطر فاصله خورشید و موقعیت سیاره است و نسبت و موقعیت خورشید به موشک یا سیاره همچنین به عوامل موجود در راه مثل سیاهچاله ها شهاب سنگ ها و . . . نیز داره

پاسخ داده شد 10 Nov 2016 توسط اکبرنیا (360 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+1 رای
1 پاسخ 2,058 بازدید
...