به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

تبخیر سطحی

0 رای

سلام.اثر دما روی تبخیر سطحی بیشتره یا فشار؟یعنی با افزایش کدومش میزان تبخیر سطحی بیشتر میشه؟و ی سوال دگ.من چند جا خوندم که اگ رطوبت زیاد باشه تبخیر سطحی خیلی کم میشه(رابطه معکوس) پس اگ اینطوریه . چرا واسه دریاها ک رطوبت زیاده تبخیر سطحی هم زیاده؟...

پرسیده شد 9 Mar 2016 در صداشناسی توسط R.a (230 امتیاز)

2 پاسخ

0 رای

اولا با افزایش فشار تبخیر سطحی کم میشه.اما فکر کنم کاهش فشار از افزایش دما تاثیر بیشتری رو داره.
جواب سوال دومتاینه که درست خوندی اما فکر میکنی هوای بالای دریا ثابته.هم هوای اون منطقه داره عوض میشه که در این تغیر رطوبت کم میشه و تبخیر زیاد میشه...
و بازم تبخیر سطحی همونجوری که از اسمش پیداست با افزایش سطح رابطه مستقیم داره.
و این که دریا ها 79%سطح زمین رو گرفتن.
جوابتو گرفتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
(-:

پاسخ داده شد 10 Mar 2016 توسط badboy (10,410 امتیاز)
تبخیر سطحی ...
ذوب سطحی
0 رای

فرار مولكولها از سطح مايعات را تبخير سطحي مي گويند. تبخير سطحي در هر دمايي صورت مي گيرد. اما با افزايش دما بر شدت آن افزوده مي شود.
با افزايش دما، مولكولهاي مايع انرژي بيشتري پيدا مي كنند و با سهولت بيشتري ميتوانند از سطح آزاد مايع فرار نمايند. همچنين افزايش سطح مايع باعث مي شود تا تعداد مولكولهايي كه از سطح آن جدا و تبخير مي شوند بيشتر شود.
وجود جريان هوا بر سطح مايع نيز عامل ديگري است كه علاوه بر دو عامل قبل موجب تسريع تبخير سطحي مي شود.

در تبخیر سطحی هر چه تعداد ملکول های هوا روی سطح مایع بیشتر باشد یا به عبارتی فشار هوا بالاتر باشد، احتمال اینکه ملکولی که از سطح مایع جدا شده پس از برخورد با ملکول های هوا به مـایع بـازگردد بیـشتر است.بنابرین فشار هوا یکی از عوامل مؤثر بر سرعت تبخیر سطحی است. در ارتفاعات که فشار هـوا کمتـر می شود سرعت تبخیر سطحی هم بیشتر است. باد نیز باعث می شود ملکول های هوا در سطح مایع حرکت کنند وبه این ترتیب احتمال برخورد ملکول مایع با ملکول های هوا را کمتر می کندو یا ملکول مایع را سریعتر از سطح مایع دور کند. وزش باد باعث سریعتر شدن سرعت تبخیر سطحی می شود و از عوامل موثر درآن است. گرما هم باعث افزایش سرعت ملکول های مایع می شود. ضربات برملکول های سطحی بیشتر و محکم تر می شود وتبخیر را سریع تر می کند. گرما نیز از عوامل موثر بر تبخیر می باشد.

من بعید می دونم که تبخیر سطحی در دریاها بالا باشه . چون به دلیل وجود اب بیشتر روی سطح مایع در در دریاها، رطوبت افزایش می یابد. وقتی رطوبت افزایش می یابد تبخیر سخت تر ایجاد می شود به عبارت دیگر هوا کمتر به مایع بیشتر نیاز پیدا می کندو در نتیجه هوا اب کمتری جذب می کند و نرخ تبخیر سطحی ان کاهش پیدا می کند.
enter image description here

پاسخ داده شد 10 Mar 2016 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+1 رای
0 پاسخ 116 بازدید
پرسیده شد 10 Mar 2016 در اندازگیری توسط R.a (230 امتیاز)
0 رای
0 پاسخ 203 بازدید
پرسیده شد 5 May 2017 در صداشناسی توسط Sami (20 امتیاز)
...