به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

میتوان در زمان حرکت کرد

0 رای

سلام
آیا میتوان در زمان به عقب یا به جلو حرکت کرد؟
و اگر شخصی در زمان به جلو برود (مثلا از الان به سی سال بعد) آیا این شخص تا سی سال از نظر ها پنهان میماند و در آن دوره حذف میشود؟
و اگر‌ کسی در زمان به عقب برود و خودش در آن جا از بین برود (یعنی اونی که از آینده اومده از بین بره و اونیکه در گذشته هست سالم بمونه) آن شخص همان شخصی خواهد بود که قبلا (یعنی در آینده) بود؟

پرسیده شد 11 Mar 2016 در فیزیک کاربردی توسط عرفان

2 پاسخ

0 رای

تفاسیر زیادی برای حرکت در زمان میشه بیان کرد.
ولی طبق نظریه خودم به نام پیوستگی زمان ها. اتفاقات در زمان مربوط به خودش محصور میشه و این زمان های محصور در مجموع روند کل زمانی رو می سازند به عبارت دیگه پیوستگی زمانی بین زمان ها وجود دارد. هر اتساع یا انقباض زمانی در مجموع روند پیوسته رو گسسه نخواهد کرد و توالی زمانها به طور منظم ادامه پیدا خواهد کرد.
به زبان ساده تر به عنوان مثال در سفر به گذشته حوادث رخ داده فقط مربوط به اون بازه زمانیه و سب ایجاد خلل در سایر زمانهانخواهد شد در نتیجه اگه به گذشته سفر کنیم با کشتن خود فقط به پایان زندگی خود در اون مجموعه زمانی دست زدیم و دوباره با برگشت به زمان اولیه به موجودیت خود ادامه خواهیم داد.

پاسخ داده شد 27 Mar 2016 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)

سلام ..
من نظریه شما رو رد میکنم..
به خاطر اینکه
مثلا اگه پدر من به دنیا نیومده بود من نبودم .. چون من از پدرم هستم..
خوب فرض کنین فردی به گذشته رفته و عامل خود را کشته یا به هر نحوی در گذشته مشکل درست کرده که عاملش دچار مشکل شده...
در این صورت این فرد از زمان کنون نیز حذف میگردد..

و سوال اولم نیز این بود که
میشه یه فرد به گذشته سفر کنه؟ و یا به آینده؟
و اگه به آینده سفر کنه (با یه مثال درکش آسان تره)
مثلا اگه من به آینده برم...
من در اکنون حذف میشوم و در آینده سر در میارم؟
ینی مثلا من رفتم آینده ... من دیگه جسمم تو الکنون نیست ... پس گم شده هستم...
با این حساب اگر زیاد گم شوم.. به من مهر مرده را خواهند زد..
ینی به آینده رفتم مالکیتی ندارم.. و منو مرده تلقی میکنن...
اینطوریه؟
خوب این سفر به آینده بود نه صبر در گذر زمان برای ناظران وقایع (سیاهچاله)
سیاهچاله هم که سفر در زمان نیست... فقط برای خود فرد سفر در زمان است .. برای ناظران توقف زمان...
و اگه وقت دارید (برای پرسش علمی) تلگرام دارید که چه بهتر...

با تشکر...

با عرض سلام مجدد

روی نظر شما میشه کار کرد ولی همانطور که گفتم طبق نظریه پیوستگی زمانها هر رویداد مخصوص بازه زمانی خودشه و خللی توی سایر رویداد ها ایجاد نمیکنه. در غیر این صورت با ایجاد تغییرات جزئی تغییرات کلی روی خواهد داد که این کار قوانین بنیادی رو نقض می کند. در مثال سفر به گذشته اگر کسی به زمان عقب برگرده و عامل خود رو از بین ببره پس در اینده وجودنخواهد داشت نمی تونه درست باشه. چرا؟ چون پس تغییراتی که اون فرد در زمان اصلی خودش داده با از بین رفتنش چی میشه؟ ایا نیست و نابود میشه ؟ اگر بله پس با این ترتیب قوانین بنیادی مانند قانون بقای انرژی نقض می شه یا موجب نقض نظریه اشوب خواهد شد.

خوب اگه فرض کنیم نظریه شما درست است...
و اگه فرد خودشو از بین ببره... در همان زمان متوجه میشوند که او مرده است... و شناسنامه وی را باطل میکنند.. و اگه فرد به آینده بره... اون دیگه وجود نداره... چون ورده... و همه چی که در آینده درست کرده بود به دلیل اینکه از گذشته تا کنون دیگر وجود ندارد و در گذشته نیست که همان چیز (مثلا ساختمان) را درست کند... پس اون ساختمان اصلا درست نمیشه... که بگیم موجودیتش از بین میره... در هر علمی چیزی که اثبات شود دیگر وجود ندارد و یا از قبل وجود نداشته و اکنون نیز وجود ندارد بحث نمیشود..
در مثال شما هم.. اگه اون فرد خودشو بکشه ‌... خودشو کشته.‌ و اون دیگه مرده هست‌‌.‌. یعنی در زمان کنون نیز مرده است...

یه مثال عینی
شما شیر آبو باز کن زیرش یه لیوان بزار..‌ لیوان پر از آب میشه...
و شیرو ببند..‌ و یه لیوان زیرش بزار... هرکاری کنی اون لیوان پر نمیشه.. چون اصلا آب نیست که پرش کنه....

مثال شما هم اینو میگه ... اصلا طرف وجود نداره که یه ساختمان درست کنه....

و زمان‌ها به هم پیوسته هستند...
اگر سفر در زمان ممکن باشد.. فقط آینده تغییر نمی کند... چون هنوز اتفاق نیفتاده است.

نظرتون عوض شد؟

با تشکر

در پاسخ به "اگه فرد خودشو از بین ببره... در همان زمان متوجه میشوند که او مرده است.. " پس مردم زمان اکنون نباید چیزی از این فرد بدونن چون در زمان های گذشته فوت کرده است. در صورتیکه مردم زمان حال تا لحظه جدایی با اون زندگی کردن.
موضوع دیگه منظور من عدم توانایی در نقض قوانین پویا و پایداری مثل بقای انرژی یا نظریه اشوبه نه اثرات انی و لحضه ای به عنوان مثال اگه فرد در زمان اکنون فنری الاستیک رو بکشه و در نقطه ماکسیمم کشیدگی فنر اون رو ول کرده و در همان لحظه به زمان گذشت بره چه اتفاقی برای فنر و تبدیلات انرژی در اون می فته فنر بلافاصله در جای خودش گیر می کنه یا به حرکت رفت و برگشتی خودش ادامه میده؟ عامل ایجاد حرکت در زمان t1 کی بوده و چیه؟
در ضمن من گفتم تغییرات فقط مربوط به همون زمانه یعنی فرد با سفر به گذشته اگه تغییراتی بده در زمان اکنونش اتفاق نمی افته و فقط منحصر به همون زمانه . اگه طرف به گذشته بره و در اونجا دفن بشه بله به زمان اکنون خودش دیگه حضور نداره ولی1- اثراتی که قبلا ایجاد کرده در زمان اکنون حکم و فرماست و 2 اثرات ایجاد کرده در زمان گذشته به زمان اکنون یا اینده منتقل نمی شه. یعنی نمیشه گذشته رو دست کاری کرد. و اگر بشه گذشته رو تغییر داد پس می توان تغییرات بنیادی در زندگی سایر افراد زمان حال یا پیرامون ایجاد کرد که این بازم قوانین بنیادی مثل بقای انرژی یا بقای جرم رو نقض می کنه.
موفق باشید

جناب مهندس...
در باره اون فنر... فنر کشیده شده و رها شده حرکت خود را ادامه میدهد تا بایستد
و آن شخص هم که به گذشته رفته... دیگر نمی توان در همان زمانی که آمده بیاید...
میلا فرض کنید من.. یه توپ رو از بالای یه برج ۱۰۰۰ طبقه میندازم.. زمان تخمین شدت برای توپ که به زمین برسد ۳ دقیقه است...
حال اگر من بعد از لحظه پرتاب توپ به گذشته برم... توپ حرکت خود را ادامه خواهد داد...
حال که ۱۰ ثانیه گذشته است.. و من در گذشته هستم.. جایی که نتوانم به عامل خود صدمه بزنم و یا نابود‌ کنم و نباید هیچ تغییراتی در گذشته ایجاد نکنم.. (در کل ۲۲ ثانیه گذشت) حال اگر بخواهم به زمان کنونی (یعنی قبل از ۲۲ ثانیه و لحظه پرتاب توپ) خود را مشاهده خواهم کرد.. و چون اون بعد از پرتاب به گذشته میرود از من چندین من تولید میشود که اصلی آن خود من هستم... این ها به کنار... اگر من به لحظه پرتاب توپ برم که آن نیز گذشته محسوب میشود...و اگر بخواهم به زمان اکنون بازگردم (یعنی از ۲۲ ثانیه بیشتر شده است حدود ۴۸ ثانیه) وقتی من به حالت آینده یعنی همان اکنون بازگردم (چون در آینده من وجود ندارد و باید گذر زمان ورا به آن جا برساند) توپ را خواهم دید که ۵/۱۸ راه را طی کرده
و من های موجود در گذشته را بخاطر خواهم آورد چون من اصلی در گذشته دو تا بود یکی من که از گذشته اومده بودم و دیگری که در زمان خود بود...

این دیگه حرف شما رو تایید کرد...

و در مورد سفر به آینده...
اگه ما به آینده سفر کنیم و مثلا یک روز در آینده بمانیم.. از گذشته حذف خواهیم شد و اگر بخواهیم به گذشته برگردیم نمیتونیم به اون یک روز (۲۴ ساعت) باز گردیم.. زیرا اگر برویم خودمان را میبینیم... و گذشته گذشته محصوب میشود...

و به قول شما گذشته اتفاق افتاده ما نمیتوانیم گذشته را تغییر دهیم

ولی فرض کنید شما از حال به آینده رفتید (گذر زمان انی) در آینده که برای شما هم حال است (و در آینده به مدت ۲ ساعت سپری کردید) و هم آینده میتوان به گذشته بازگردید و چون در گذشته نبودید به زندگی خود در گذشته ادامه دهید.

و میدونید چطوری میشه به آینده رفت؟ .. نه به وسیله سیاهچاله که گذر زمان است (مثلا برای شما در نزدیکی سیاهچاله ۱ ثانیه و برای ناظران ۱ ماه است)

0 رای

داداش همه چیز فقط فرضیه است وفرضیه من هم اینه که اصلا سفر در زمان امکان نداره مثلا به همین دلیل هایی که در موردش سوال پرسیدی.
(-:

پاسخ داده شد 30 Mar 2016 توسط badboy (10,410 امتیاز)
...