به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

چطور میشه یون سدیم رو از آب حذف کرد؟ اگر آب تبخیر بشه سدیم رسوب میکنه؟

+1 رای

چطور میشه یون سدیم رو از آب حذف کرد؟ اگر آب تبخیر بشه سدیم رسوب میکنه؟
در این اب فقط یون سدیم هست

پرسیده شد 5 Sep 2016 در شیمی نظری توسط ناشناس

2 پاسخ

0 رای

با سلام.
دشوار هستش که شما یون سدیم رو بدون حضور یون مزدوجش در محیط آبی داشته باشید ولی فکر می کنم به دلیل خصلت خود یونشی آب یعنی تفکیک خودبه خودی آب به یون های هیدروکسید و هیدرونیوم،اضافه کردن یون سدیم به آب منجر به تشکیل زوج یون های +OH-Na میشه.اگر آب رو تماما تبخیر کنید احتمالا این یونها با هم پیوند برقرار کرده و سدیم هیدروکسید جامد تولید میشه.

پاسخ داده شد 11 Sep 2016 توسط ِD.amir (3,650 امتیاز)

شما گفتین دشوار است یون سدیم رو بدون حضور یون مزدوجش در اب داشته باشیم.
تحت چه شرایطی میشه این کار رو کرد.مثلا باید از اب الکترون گرفت یا...

اگر خیلی آرمانی به قضیه نگاه کنیم،شما میتونید سدیم رو وارد فرآیند یونش کنید(فرآیندی که برای تعیین انرژی یونش استفاده میشه و در کتاب سال اول دبیرستان بهش اشاره شده).طبق این فرآیند شما فلز سدیم رو ابتدا به حالت گازی در میارید و بعد با مصرف یک مقدار انرژی معین اونو تبدیل به کاتیون سدیم می کنید.بدین طریق شما میتونید یون سدیم رو در فاز گازی داشته باشید.حقیقتش من راه دیگه ای رو برای اینکار یاد ندارم.

0 رای

اولا که سدیم در تماس با اب به شدت واکنش میده.دوما اگر واکنش هم نده همزمان با تبخیر اب مقدار زیادی از سدیم به صورت قطره های ریز که همون حالت جامد رو داره از سطح اب جدا میشه.یه مقدار کمی میمونه که انشالله اگر عوامل دیگه تاثیر نگذاره شاید یه بلور سدیمی داشته باشی.

پاسخ داده شد 13 Sep 2016 توسط badboy (10,410 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

0 رای
2 پاسخ 3,137 بازدید
...