به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

تانسور چیست?

–2 رای

دوستان تانسور چیه?معادله تانسوری به چه نوع معادله ای گفته میشه?

پرسیده شد 25 Nov 2016 در نسبیت عام توسط schr0dinger (1,080 امتیاز)

1 پاسخ

0 رای

تانسور مفهومی است برای نشان دادن و کار روی بردارها و اعداد. تانسور رو به صورت ماتریس می توان نوشت ولی الزاما تانسور و ماتریس به طور کامل دارای خواص هم نیستند. تانسور ها از خواص تبدیلات در ریاضیات پیروی می کنند ولی ماتریس ها خیر. تانسور تنش ماتریسی سه بعدی است که خواص تنش رو در سه بعد و جهت های مربوطه نمایش می دهد.
enter image description here
enter image description here
در تانسور بالا ارایه های سطری جهت محورها و ارایه ستنی جهت صفحات را نشان می دهد .مثلا
б13 تنش در جهت محور اول ( مثلا x) برای صفحه سوم ( مثلا سمت چپ) را نشان می دهد.
تانسور ها رو با مفهمی به نام مرتبه نیز طبقه بندی می کنند . تانسور مرتبه صفر یک عدد است و تانسور مرتبه یک یک بردار است، تانسور مرتبه دوم یک ماتریس جفت N*N است. تانسور های متربه باللاتر نیز موجود است.

برابری بین دو عبارت رو معادله می گویند. برای تانسور ها می توان روابط بین انها را تبدیل به معادله کرد به عنوان مثال تانسور تنش ماکسول یک تانسور مرتبهٔ دوم است که در الکترومغناطیس کلاسیک برای نمایش چگونگی برهم‌کنش نیروهای الکترومغناطیسی با تکانه مکانیکی استفاده می‌شود. در شرایط ساده٬ مانند نیروی وارد بر یک بار نقطه‌ای در حال حرکت آزاد در میدان مغناطیسی همگن می‌توان نیروی وارد شده بر بار را از قانون نیروی لورنتز یافت. معادله انسور تنش ماکسول به صورت زیر است :
enter image description here
که این معادله از روابط از روابط گاس، فاردی و آمپر در فرم دیفرانسیلی و در نهایت در غالب تانسور برای نمایش بعد سوم بدست امده است.

پاسخ داده شد 27 Nov 2016 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)

من همین مطلب رو تو نت خوندم و اگه قرار بود بفهمم اونجا میفهمیدم
چون اونجا نفهمیدم اینجا پرسیدم که بصورت ساده بیان کنید. مرسی

پرسشهای مرتبط

+3 رای
1 پاسخ 10,156 بازدید
...