به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

علت منفی بودن دمای ذوب جیوه چیست؟

0 رای

با سلام
میخواستم بدانم که دلیل منفی بودن دمای ذوب جیوه چیست؟
بغیر از جیوه چه فلزاتی نقطه ذوب منفی دارند؟

پرسیده شد 2 Dec 2016 در متالوژی(فلز شناسی) توسط بهنام جوکار (20 امتیاز)

3 پاسخ

0 رای

«جیوه» الکترون‌های والانس، 6s، خود را خیلی محکم نگه داشته است. پیوند جیوه، جیوه خیلی ضعیف است زیرا الکترون‌های والانس «جیوه» به‌راحتی به‌اشتراک گذاشته نمی‌شوند.
گرما به‌راحتی بر نیروهای ضعیف بین اتم‌های «جیوه» غلبه می‌کند بنابراین این عنصر نسبت به فلزات دیگر در دماهای پایین‌تری ذوب شده و می‌جوشد.
الكترون‌هاي s قادرند به هسته خيلي نزديك شوند. آن‌ها در اطاف يك هسته‌ي سنگين با سرعتي كه قابل قياس با سرعت نور است حركت مي‌كنند. وقتي كه شيئي با چنين سرعتي حركت كند اثرات نسبيتي رخ خواهد داد. پس الكترون‌هاي s چنان رفتار خواهند كرد كه گويي داراي جرمي بيش از الكترون‌هاي با سرعت‌هاي پايين‌تر هستند و اين جرم افزوده موجب مي‌شود كه زمان بيش‌تري را نزديك هسته سپري كنند. اين اثرات موجب پايين‌ آمدن سطح انرژي آن مي‌شود و نتيجتاًً الكترون‌هاي آن تمايل كم‌تري براي به اشتراك گذاشته شدن خواهند داشت.

پاسخ داده شد 2 Dec 2016 توسط علی () (7,130 امتیاز)

سلام علی آقا.ممنون از پاسخی که دادید.
آیا میشه همین توجیه رو برای آلیاژهای مایع مثل آلیاژ گالیم و ایندیم و قلع که دمای ذوب منفی دارند استفاده کرد؟

سلام
تشکر از پاسخ کامل شما

خواهش می کنم

0 رای

هیچ فلز دیگری نیست.

پاسخ داده شد 2 Dec 2016 توسط علی () (7,130 امتیاز)
0 رای

سلام ، برای سوال آخر تون بعضی از آلیاژ هایش این خاصیت مایع بودن را دارد و بعد آره میشه ولی در بعضی مواقع این پیوند فلزی ضعیفه که باعث مایع شدن می شه چون گالیم وایندیم فلزاتی با نقطه ذوب کم هستند و پیوند فلزی ضعیفی دارند ترکیب آن ها هم مایع میشه
سزیم، روبیدیم و گالیم هم می توانند در اتاق به صورت مایع وجود داشته باشند

پاسخ داده شد 6 Dec 2016 توسط علی () (7,130 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

0 رای
1 پاسخ 370 بازدید
پرسیده شد 23 Apr 2017 در کالبد شناسی توسط مبینا (50 امتیاز)
...