به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

چرا اجسام در فضا حرکت میکنند؟

+8 رای

مثلا زمانی که یک فضانورد چیزی را بدون وارد کردن نیرو در فضا رها میکند ان جسم حرکت میکند.

پرسیده شد 26 Sep 2013 در کیهان شناسی توسط SeVeN (270 امتیاز)
بازنگری شد 26 Sep 2013 توسط سعید

1 پاسخ

+2 رای

در فضا به دلیل وجود خلاء تقریبا هیچ اصطحکاکی بین جسم و محیط اطرافش اتفاق نمی افتد و تا زمانی که به مانعی برخورد نکند به حرکت خودش ادامه می دهد.

قانون اول نیوتون هم دقیقا دلیل این پدیده را توضیح می دهد :

فیلسوفان کهن بر این باور بودند که اجسام در حالت طبیعی ساکن هستند و برای اینکه یک جسم با سرعت یکنواخت به حرکت خود ادامه دهد، باید پیوسته نیرویی بر آن وارد شود در غیراین صورت به حالت «طبیعی» خود برمی‌گردد و ساکن می‌شود. اما نیوتن با بهره‌گیری از پژوهشهای گالیله به این پندار درست رسید که اگر جسمی با سرعت یکنواخت به حرکت درآید و نیرویی بیرونی به آن وارد نشود تا ابد با شتاب صفر به حرکت خود ادامه خواهد داد. این ویژگی را نیوتن در نخستین قانون حرکت خود چنین بیان می‌کند:
اگر برآیند نیروهای وارد بر یک جسم صفر باشد، اگر جسم در حالت سکون باشد تا ابد ساکن می ماند، و اگر جسم در حال حرکت باشد تا ابد با همان سرعت و در همان جهت به حرکتش ادامه می دهد. به این قانون، قانون لختی یا اینرسی هم میگویند.

پاسخ داده شد 26 Sep 2013 توسط سعید (32,140 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+1 رای
1 پاسخ 22,183 بازدید
+8 رای
3 پاسخ 5,656 بازدید
پرسیده شد 12 Nov 2012 در کیهان شناسی توسط ناشناس
+10 رای
2 پاسخ 1,573 بازدید
پرسیده شد 30 Oct 2012 در کیهان شناسی توسط ناشناس
...