به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

چگونه میشود کلر و سدیم را از هم جدا کرد؟{بدون استفاده از الکترولیز کردن}

0 رای

من میخواهم بدون استفاده از الکترولیز کردن سدیم را از کلر جدا کنم .لطفا کمکم کنید ممنون

پرسیده شد 4 Jan 2017 در شیمی نظری توسط ناشناس

2 پاسخ

+1 رای

اگر بخواهیم کلر رو از نمک طعام(سدیم کلرید)جدا کنیم میتونیم یون فلوئورید رو در نمک طعام بریزیم.چون واکنش پذیری فلوئور بیشتر از کلره و یک یون منفیه با یون سدیم واکنش نشون می ده و یک واکنش جانشینی ساده رخ میده.و فراورده های ما سدیم فلوئورید و کلر میشه.
حالا کلر جدا شد.اما ما سدیم فلوئورید رو داریم.میتونیم از یون پتاسیم استفاده کنیم.یون پتاسیم به دلیل واکنش پذیری بیشتر با یون فلوئورید واکنش نشون می ده و فراورده های ما پتاسیم فلوئورید و سدیم میشه.

پاسخ داده شد 14 Jan 2017 توسط آریانا (580 امتیاز)
بازنگری شد 14 Jan 2017 توسط آریانا

کاملا درست

0 رای

با سلام.
فکر نکنم راهی بهتر از الکترولیز باشه.هر زمان که یک فلز قلیایی خالص وارد محلول آبی میشه با یون های هیدروکسید یا هیدرونیوم تشکیل زوج یون میده.مثلا سدیم خالص در آب تبدیل به زوج یون سدیم و هیدروکسید میشه.بنابراین شما زمانی که مثلا پتاسیم رو وارد محلول می کنید تا سدیم از آنیونش جدا بشه بعد از جانشینی پتاسیم به جای سدیم،خود سدیم با حلال یعنی آب واکنش میده و تشکیل زوج یون سدیم و هیدروکسید میده.تا جایی که من یاد گرفتم کاتیون ها فقط در محل های غنی از الکترون(مثلا در مجاورت الکترود یا در محیط شعله مثلا شعله چراغ بونزن) واکنش نمیدن و خنثی باقی میمونن.

پاسخ داده شد 27 Jan 2017 توسط ِD.amir (3,650 امتیاز)
...