به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

چگونگی نوشیدن آب با مکش توسط نی

0 رای

سلام
چگونه با مکش، آب به درون دهان ما می آید و فشار از چه چیز هایی و چه طریقی بر مایع وارد می شود تا به داخل دهان راه یابد؟!

پرسیده شد 20 Feb 2017 در فیزیک کاربردی توسط KR7 (60 امتیاز)

1 پاسخ

+1 رای

با سلام
وسیله ای که شما با اون مایع رو می مکید(مثل نی)در داخلش مقدار معینی هوا وجود داره.طی فرآیند مکیدن شما این هوا رو از نی خارج می کنید.تا پیش از این به سطح مایع یه نیرو ناشی از فشار هوای محیط و یه نیرو ناشی از فشار هوای موجود در لوله مکنده وارد می شد که با هم در تعادل بودند.با انجام عمل مکیدن و حدف هوای داخل نی،فشارهوای مربوط به نی و درنتیجه نیروی اعمال شده توسط اون از بین میره.بنابراین نیروی وارده مربوط به فشارهوای محیط غلبه می کنه و مایع رو به سمت بالا هل میده.مایع به به داخل نی رانده شده و سپس وارد دهان شما خواهد شد.
برای اطمینان از صحت این استنباط یعنی رانده شدن مایع توسط فشار هوای محیط شما میتونید یه آزمایش انجام بدید:
یک شیشه نوشابه کوچک رو انتخاب و داخلش رو پر از آب کنید بعد درب اون رو ببندید و کاملا مهر و موم کنید به طوری که هیچ هوایی داخل نشه.سپس سطح درب رو به قطر یک نی نوشابه سوراخ کنید و نی رو داخل شیشه قرار بدید و دوباره اطراف نی رو با خمیر یا چسب مسدود کنید.سعی کنید در این شرایط توسط نی آب داخل شیشه رو بمکید.

پاسخ داده شد 21 Feb 2017 توسط ِD.amir (3,650 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

0 رای
2 پاسخ 5,952 بازدید
پرسیده شد 11 Jul 2017 در موارد دیگر توسط zakiehmalakooti (1,870 امتیاز)
...