به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

طرز به اشتراک گذاشتن الکترون در ICL2 یک بار مثبت چگونه است؟

0 رای

ترکیبات یونی سال دوم دبیرستان

پرسیده شد 17 Apr 2017 در موارد دیگر توسط غزاله.م (30 امتیاز)
بازنگری شد 17 Apr 2017 توسط غزاله.م

1 پاسخ

+1 رای

با سلام.
ترکیب ICl2+ دارای یک واحد بار مثبت هست که به کل مجموعه اختصاص پیدا کرده.این بار مثبت از جمع کردن بارهای قرار دادی تک تک اتم های تشکیل دهنده اش محاسبه میشه.فرض کنید شما شرایطی رو در نظر می گیرید که اتم ید یک الکترون از دست داده باشه و به +I تبدیل شده باشه.اتم ید با از دست دادن یک الکترون در لایه ظرفیت خود دارای دو اوربیتال نیمه پر p خواهد شد.این دو اوربیتال می توانند پذیرای تک الکترون لایه ظرفیت اتم های کلر باشند.بعد از تشکیل این پیوند ها،بارقرار دادی اتم های کلر صفر خواهد بود چون تشکیل پیوند عادی دادند اما اتم ید که یک الکترون از دست داده دارای بار قراردادی 1+ خواهد بود.ترکیب نیز در مجموع دارای بار 1+ خواهد شد.

حالت های دیگه ای رو هم میشه فرض کرد.مثلا اینکه دو اتم کلر هر کدام یک الکترون از دست بدهند و اتم ید یک الکترون بگیرد.در این شرایط دو اتم کلر هر کدام دارای یک اوربیتال خالی و اتم ید دارای دو واحد جفت الکترون در لایه ظرفیت خواهد بود و در نتیجه میتوان استنتاج کرد که دو پیوند داتیو تشکیل می شود،اما در این حالت بار قراردادی مجموعه برابر با 3+ خواهد بود.هم چنین با توجه به الکترونگاتیوی بالای کلر انتظار نمی رود در این واکنش یک الکترون از دست بدهد.در نهایت با توجه به بار مجموعه که در صورت سوال برابر 1+ در نظر گرفته شده فرض اولیه میتواند استدلال قاطعی باشد.

پاسخ داده شد 18 Apr 2017 توسط ِD.amir (3,650 امتیاز)

خیلی ممنونم از پاسخ کاملتون

خواهش می کنم موفق باشید

پرسشهای مرتبط

+2 رای
3 پاسخ 2,993 بازدید
...