به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

ممکن است فرد پس از این که از نوعی از سرطان نجات یافت دوباره به همان نوع مبتلا شود؟

0 رای

سلام.آیا ممکن است کسی که به نوع خاصی از سرطان مبتلا بوده و الان درمان شده دوباره به همان نوع سرطان مبتلا شود؟

پرسیده شد 29 Aug 2017 در تکنولوژی توسط zakiehmalakooti (1,870 امتیاز)

1 پاسخ

0 رای

دوست محترم سرطان دو عامل عمده دارد عوامل وراثتی و عوامل محیطی. فرض کن فردی به علت عمدتا عوامل وراثتی به نوعی سرطان مبتلا شده با توجه به اینکه عامل مستعد کننده آن سرطان در ژنتیک فرد وجود دارد حتی پس از بهبود نیز احتمال ابتلا یا عود دوبار همان سرطان در وی بسیار بالا است. از طرف دیگر فرض کن فردی دیگر به علت عوامل عمدتا محیطی مبتلا به نوعی سرطان شده در صورت بهبود اگر چنانچه دوباره در همان شرایط محیطی قبلی قرار بگیرد باز هم احتمال ابتلای مجدد یا عود آن سرطان در وی بالا میرود مثال میزنم فرض کن فردی به علت سیگار کشیدن(عامل محیطی) به سرطان ریه مبتلا شده پس از بهبود سرطان اگر دوبار به سیگار کشیدن روی بیاورد احتمال مجدد رشد تومورهای سرطانی در وی خیلی بالا است در مورد افرادی که به علت عوامل ژنتیک به سرطان دچار میشود وضع خیلی بدتر است و اصلا بهبود آنها هم سختتر است مثلا برخی از زنانی که به علت عوامل وراثتی به سرطان سینه دچار شده اند پس از یک دوره بهبود دوباره با تومرهای سرطانی برخورد کرده اند. و جواب شما بله ممکن است میباشد

پاسخ داده شد 29 Aug 2017 توسط آران (6,020 امتیاز)

چرا مانند سایر بیماری ها برعلیه آن ماده ی دفاعی مناسب ساخته نمیشود که در صورت ابتلای مجدد زودتر درمان شود؟مثل بیماری هایی که واکسن دارند یا بیماری هایی که پس از یک بار ابتلا به آن بیماری سلول های بی خاطره تولید میکنند و در صورت ابتلای مجدد با تکثیر پلاسموسیت ها مانع ابتلا به بیماری یا بهبودی هر چه زودتر آن میشوند؟

دوست محترم با توجه به اینکه سرطان به علت رشد غیر قابل کنترل سلولهای بدن بوجود می آید براحتی نمیتوان واکسن یا دارو برای آن ساخت زیرا در سرطان عامل مهاجم خارجی وجود ندارد (بجز معدودی سرطان که عامل خارجی مانند ویروس دارند) در حال حاظر برای اکثر سرطانها شیمی در مانی تجویز میشود وسایر روشهای درمان هم بسیار طولانی و پرهزینه هستند.دوست بسیار خوبم اساسا تشکیل سلولهای بی خاطره در زمانی صورت میگیرد که عامل خارجی وجود داشته باشد نه خود سلول.

پرسشهای مرتبط

...