به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

چرا ما ماه را در صبح هم میبینیم؟

+4 رای

چرا ما خورشید را بعد از از طلوع خورشید هم می بینیم؟(تا حدودساعت 11)

پرسیده شد 27 Oct 2013 در کیهان شناسی توسط حمید رضا (4,390 امتیاز)

1 پاسخ

+2 رای
 
بهترین پاسخ

سلام
علت رویت پذیری ماه در روز در دو چیز نهفته است: اولا ماه به اندازه ی کافی درخشان است تا نورش در نور آبی آسمان نفوذ کند. چنانچه شما از مکان دقیق سیاراتی همچون زهره، مریخ، مشتری یا حتی عطارد در آسمان اطلاع داشته باشید میتوانید آنها را هم با استفاده از یک تلسکوپ مناسب رویت کنید. ثانیا، ماه باید در ارتفاع مناسب از افق قرار داشته باشد تا قابل مشاهده باشد.

به علت چرخش زمین، ماه در هر 24 ساعت حدودا 12 ساعت در آسمان است. از آنجا که این 12 ساعت تقریبا هیچگاه مقارن با 12 ساعت روز (تقریبی) نیست پس در طی 24 ساعت حدودا 6 ساعت فرصت برای رصد ماه در روز وجود دارد.

ماه تقریبا هر روز در هنگامی که خورشید در آسمان حضور دارد قابل رویت است. تنها دو مورد استثنا، وجود دارد: یکی چند روز پایانی ماه قمری است که ماه در نزدیکی خورشید قرار دارد و دیگری روزهای نزدیک به ماه کامل است که در آن هنگام ماه تقریبا فقط در شب قابل رویت است. بهترین زمان ها برای رویت ماه در روز در طی یک ماه قمری روزهای نزدیک به تربیع ها است که در طی آن ماه حدودا 90 درجه با خورشید فاصله دارد.

منبع: http://danestani-nojum.blogfa.com

پاسخ داده شد 1 Nov 2013 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)
انتخاب شده 20 Apr 2014 توسط آریان

پرسشهای مرتبط

+7 رای
1 پاسخ 642 بازدید
+4 رای
1 پاسخ 1,407 بازدید
...