به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

قوی ترین اسید و باز را نام ببرید؟

+7 رای

لطفا در کنار نامشان توضیحاتی را راجع به آن ها بدهید ، وضمنا اگر برایتان مقدور است ضعیف ترین اسید ها وباز ها را نام ببرید.
با تشکر

پرسیده شد 10 Nov 2013 در شیمی نظری توسط سپهر (6,260 امتیاز)

5 پاسخ

+3 رای
 
بهترین پاسخ

مقدمه
در شیمی مطالبی وجود دارد که لازم است آنها را به حافظه بسپاریم، مثلا علائم و نشانه‌های مربوط به تعدادی از مواد شیمیایی و جرم اتمی آنها، اما به‌خاطر سپردن اسم و ساختار آمینواسیدها و اسیدهای قوی کار دشواری است. با این حال تعدادی از اسیدهای قوی وجود دارند که لازم است شما آنها را به‌خوبی بشناسید. اسیدهای قوی در آب به‌خوبی تفکیک می‌شوند.

لیستی از اسیدهای قوی که شما باید آنها را بشناسید عبارتند از:

  • هیدروکلریک اسید (HCl)
  • نیتریک اسید (HNO3)
  • سولفوریک اسید (H2SO4)
  • هیدرو برمیک اسید (HBr)
  • هیدرو آیدودیک اسید (HI)
  • پرکلریک اسید (HClO4)

قوی‌ترین اسید دنیا

به طور کلی در همه‌ی کتاب‌های شیمی به این اسیدهای قوی مذکور، اشاره شده است، اما هیچ کدام به عنوان قوی‌ترین اسید دنیا شناخته نشده‌اند. تا چند سال پیش، فلوئورو سولفوریک اسید (HFSO3) رکورد قوی‌ترین اسید دنیا را به خود اختصاص داده بود. اما اخیرا قوی‌ترین اسید دنیا که چند‌صد مرتبه از ابر اسید قبلی یعنی فلوئورو سولفوریک اسید و لااقل یک میلیون مرتبه قوی‌تر از اسید سولفوریک غلیظ است، در یکی از آزمایشگاه‌های کالیفرنیا ساخته شد. این ترکیب کربوران اسید نامیده شده است. این سوپر اسید به سهولت پروتون‌هایش را آزاد می‌کند.

قدرت اسیدی با قدرت خورندگی متفاوت است

کربوران اسید، کمترین میزان خورندگی را هم دارد. تولیدکنندگان آن می‌گویند این نخستین ابر‌اسیدی است که می‌توان آن را در ظرف شیشه‌ای (لوله آزمایشگاهی) نگه‌داری کرد. برای مثال اسید هیدروفلوریک (HF)، اسید خورنده‌ای است که شیشه را در خود حل می‌کند. شیشه غالبا از دی اکسید سیلیکون (SiO2) تشکیل شده است و یون فلورید به اتم سیلیکون حمله می‌کند و هیدروژن با اتم اکسیژن واکنش می‌دهد. اسید هیدروفلوریک با وجود اینکه بسیار خورنده است اما یک اسید قوی نیست چون در آب به‌طور کامل تفکیک نمی‌شود. از طرفی ابر اسید قبلی اسید فلوئورو سولفوریک نیز به قدری قوی است که فورا می‌تواند شیشه را در خود حل کند ولی به نظر می رسد خاصیت اسید جدید به پایداری شیمیایی قابل توجه جزء دارای بار منفی آن برگردد.

این اسید جدید با فرمول H(CHB11GL11) تمایل بسیار زیادی برای دادن یون هیدروژن دارد که میزان قدرت اسیدی آنها را تعیین می کند و صد تریلیون بار از آب استخر اسیدی تر است اما بنیان باقی مانده ی اسید (آنیون) که نتیجه از دست دادن یون هیدروژن است، شامل یازده اتم بور و یک اتم کربن که در یک ساختار 20-وجهی قرار گرفته اند بسیار پایدار است. شاید این ساختار، پایدارترین گروه اتم هایی که در شیمی وجود دارد، باشد. در واقع این اسید مانند همه اسیدها با ترکیبات دیگر واکنش نشان می دهد و یک اتم هیدروژن با بار مثبت به آن ها می دهد اما بنیان باقی مانده با بار منفی آنقدر پایدار است که آن از واکنش بیشتر خودداری می کند.

هدف اصلی محققان این است که با استفاده از اسید های کربوران اتم های گار نجیب زنون را به سادگی اسیدی کنند کاری که تاکنون انجام نشده است

پاسخ داده شد 28 Oct 2014 توسط اکبر (260 امتیاز)
انتخاب شده 31 Oct 2014 توسط سپهر
+10 رای

قوی ترین اسید :
هیدرو کلریک اسید غلیظ (HCl) : معروف به جوهرنمک است . محلول رقیق آن در تمیز کردن دست شویی و باز کردن گرفتگی مجرای فاضلاب مصرف دارد .
قوی ترین باز :
سدیم هیدروکسید غلیظ (NaOH) : معروف به سودسوزآور است . ترکیب آن با چربی های حیوانی ، صابون معمولی را پدید می آورد .برای باز کردن مجرای فاضلاب ، در تولید ابریشم مصنویی و خمیر کاغذ به کار می رود .

پاسخ داده شد 23 Dec 2013 توسط شایان (470 امتیاز)

پاسخ شما در باره ی قوی ترین اسید کامل اشتباه است
هیدروکلریک اسید با1phیک اسید قوی است که در معده ی مانیز وجود دارد ولی قدرتمندترین اسید های دنیا عبارت اند از:
1-کربوران اسید
2-فلوئور سولفوریک اسید
3-سولفوریک اسید
با آرزوی موفقیت برای شما دوست عزیز

يك سؤال؟
Gl كجاى جدول تناوبى هستش؟

0 رای

آیا منظور تو این است گه اسیدی بین 2 یا 1 و بازی که بین 12 تا 14 باشد.

پاسخ داده شد 12 Nov 2013 توسط حمید رضا (4,390 امتیاز)

آره دیگه حمید ، خواهش میکنم دیگه از این سوالای مسخره نکن (!) بابا یکم علمی فکر کن وگرنه توی کتاب که نوشته بود با کاغذ ph درجه ی اسید های قوی 1،2،3 و درجه باز های قوی 12،13،14 میباشد.

0 رای

قدرت اسیدی پیش از هر چیز بسته به سیستم حلالی داره مثلا اگر حلال شما آب باشه به دلیل خاصیت هم تراز کنندگی قوی ترین اسید یون هیدرونیوم هستش و قوی ترین باز یون هیدروکسید در صورتی که اسید هایی که در محیط آبی ضعیف تر از هیدرونیوم قلمداد میشند مثل پرکلریک اسید در محیط های غیر آبی چندین برابر قوی تر از محیط آبی ظاهر میشند.در همین راستا مفاهیمی تحت عنوان ابر اسید ها مطرح شده که قدرت اونها توسط معیار pH سنجیده نمیشه بلکه از معیار H0 استفاده می کنند که با منفی لگاریتم گرفتن از حاصل جمع ثابت تفکیک اسیدی اسید مزدوج نیتروآنیلین و کسر غلظت اسید مزدوج نیترو آنیلین بر غلظت نیتروآنیلین محاسبه میشه.طبق این معیار اسیدی به فرمول H 2FSbF 6 که فلوئورآنتیمونیک اسید نامیده میشه قدرت اسیدی حدوداً 28- داره(در مقیاس پی اچ حداکثر قدرت اسیدی صفر هست).این اسید به قدری قوی هست که میتونه هیدروکربن ها رو که در شرایط عادی پروتونه نمیشند پروتونه کنه یعنی مثلا به مولکول متان یک یون هیدرونیوم اضافه کنه.این اسید از اسید سولفوریک 100 درصد حدود 16^10 (ده به توان شانزده) برابر قوی تر هست.

پاسخ داده شد 7 Mar 2016 توسط ِD.amir (3,650 امتیاز)
0 رای

بستگی داره شما منظورتون چی باشه اگه قویترین باز در کل بخواهید قویترین باز سود سوز آوره در در صابون هم وجود داره ولی با ترکیب شدن با چند ماده یک مقداری ضعیش کردن پس منظورت رو معلوم کن.

پاسخ داده شد 7 Apr 2016 توسط mohammadsalehemamii (40 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+10 رای
1 پاسخ 1,810 بازدید
+3 رای
2 پاسخ 1,493 بازدید
+8 رای
2 پاسخ 938 بازدید
+3 رای
2 پاسخ 1,302 بازدید
+4 رای
2 پاسخ 2,185 بازدید
...