به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

به معمای زیر جواب دهید.

+8 رای

یک اتاقک بزرگ با وزن 50کیلو گرم را در نظر بگیریدکه آن را روی یک باسکول قرار داده ایم ، حال فرض کنید در داخل این اتاقک کاملا بسته یک پرنده به وزن 10کیلو گرم در ان در حال پرواز است بدون اینکه هیچگونه برخورذی با دیواره های اتاقک داشته باشد.حال باسکول چه وزنی را نشان می دهد؟50یا60

پرسیده شد 12 Nov 2013 در معماهای علمی توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)
بازنگری شد 25 Jan 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد

5 پاسخ

+6 رای
 
بهترین پاسخ

خب مثل اینکه خودم باید جواب بدم هرچند اشاره های شد هر پرنده ایی چه زنده وچه مصنوعی مثل هلی کپتر وقتی پرواز میکنه در واقع روی هوا سوار میشه به منطقه ذیر بال ها منطقه پرفشار میگن و به بالای بال کم فشار واین باعث پرواز رو به بالاست این تنها راه برای سوار شدن رو هواست فشاری کهزیر باله به کف اتاق وارد میشه و کل وزن پرنده رو بدون هیچ کم و کاستی به کف منتقل میکنه البنه اگر ارتفاع ثابت بمونه . در ضمن هوایک نوع سیاله مثل آب ،خب وقتی یه قایق یا زیر دریایی رو یا تویی آبه وزنشون به وزن آب اضافه میشه
اگه قبول ندارین با یک هلد کپتر کنترلی و یک اتاقک نسبتا بزرگ پوبی آزمایشش کنین البته اگه پول و حوصله دارین در غیر اینصورت تفکر چیز خوبیه.

پاسخ داده شد 24 Jan 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)

اطلاعات شما در این زمینه بیشتره اما هنوز من فکر میکنم نمیتونه تمام وزن پرنده به کف منتقل بشه, شما به این فکر کنید که وزن پرنده روی هوای داخل اتاقه اما این هوا خودش به تمام نقاط اتاق از جمله دیوارها و سقف هم فشار میاره , وقتی پرنده بال میزنه هوا پایین میره و با برخورد به مو لکولهای دیگه هوا که توی مسیر هستن منحرف میشه به اطراف هم میره, شما اگه خودتون داخل اتاقک باشین مسلما باد ایجاد شده از بال زدن پرنده رو در همه جای اتاق حس میکنید نه فقط در کف, این باعث میشه من خیلی مطمئن نباشم که وزن کامل پرنده رو نشون بده.

نه خواهش میکنم اتفاقا شمام خوب بحث میکنین اون فشاری که شما گفتین به اطراف وارد میشه درسته ولی اینها فشاری اضافه بر آن مقداری است که نیاز است تا پرنده رو نگهداره بالاخره پرنده تونسته از از سقوط عمودی خودشو حفط کنه حالا اگه فشار اضافه هم به اطراف وارد کنه مکلی نیست ما از اون مقداری بحث میکنیم که بصورت عمودی به کف وارد میشه واز افتادنش جلوگیری میکنه در مثال کشتی واب هم که گفتم فشار به اطراف هم وارد میشه ولی خوب همه میدونیم که هم وزن اب هم وزن کشتی باهم جمع میشه اگه سوال یا ابهامی باقی مونده من بازم هستم

شما هم لطف داری در کل بحث کردن توی مسائل علمی باعث پیشرفت میشه و حتی باعث میشه چیزای جدیدی یاد بگیرم و ازتون ممنون که توی بحث شرکت میکنید.
به نظر من توی مثال کشتی روی آب که گفتید فشار به اطراف هست درسته و وزن کشتی روی آب حساب میشه چون کشتی برای روی آب موندن نیازی به مصرف انرژی نداره و حتی اگه موتور کشتی خاموش باشه کشتی روی آب میمونه یعنی از همون اول وزن کشتی روی آب قرار داشته و وزن آب به اضافه وزن کشتی توی ظرف با هم حساب میشه, اما در مورد پرنده توی هوا فرق میکنه چون اگه پرنده بال نزنه سقوط میکنه به کف اتاق, یعنی باید برعکس کشتی انرژی مصرف کنه تا توی هوا معلق بمونه , یعنی وزن پرنده به طور کامل روی هوا قرار نداره و پرنده با بال زدن تماسش رو با مولکولهای هوا زیاد میکنه تا بتونه توی هوا بمونه و این مولکولهای هوا چون مثل آب نیستن و از هم فاصله دارن توی جا به جا شدن نیروی خودشون رو به طور کامل نمیتونن به کف اتاقک برسونن , در واقع چون خوده هوا وزن ناچیزی داره جاذبه اثر به مراتب کمتری روش میذاره و همین باعث میشه هوا نیروهای وارده بهش رو به همه سمت منتقل کنه , نه فقط سمت کف.

همچنین دوست عزیز
خوب شاید مثال کشتی من از برخی جهات مشکل داشته باشه منطور من مقایسه کردن هوا بایه سیال دیگه بود من یه آزمایش خیلی ساده در مورد مثال آب بهتون میگم که به موضوع اصلی بسیار شبیهه یکجسم که تو حالت عادی تو آب غرق میشه رو درنطر بگیرین حالا اگه یه موتور داخلش نصب کنی و یه پروانه بهش وصل بشه وقتی پره درحال چرخشه دیگه غرق نمیشه انجام این ازمایش ساده تره وشباهت خیلی زیادی به موضوع داره و در اصل یکی ان در این مورد هم ،وزن وزن کل هستش نه کسری از اون
ینی اگگه این ازمایشو توی یه کاسه پر آب انجام بدی قطعا وزن آب +وزن دستگاه + کاسه رو نشون میده

اونجاییم که گفتین پرنده انرژی بیشتری میخاد قبول دارم ولی اون مقدار انرژی ای که باعث عدم سقوطش میشه دقیقا و بدون هیچ کم وکاستی برابر وزن پرنده است دیگه کاری نداریم پرنده چقد انرژی مصرف میکنه
البته اگه قانع نشدین شما میتونین دلایلتونو برای ادعاتون یکی یکی بنویسین البته هیچیو از قلم نندازین تامن یکی یکی برات بررسی کنم وجوابتو بگیری

این کاملا درسته که مقدار انرژی ای که باعث عدم سقوطش میشه دقیقا و بدون هیچ کم وکاستی برابر وزن پرنده است و ما با مقدار مصرف انرژی کاری نداریم چون اون مقدار به اون اندازه هست که اونو بالا نگهداره.
وقتی پرنده بال میزنه هوا رو به پایین هول میده و زیر بالش منطقه پر فشار درست میکنه و روی بالش منطقه کم فشار , تا اینجاشو خودتون هم قبول دارین.
حالا همین منطقه کم فشار روی بال یه منطقه ای که به سرعت توسط دیگر مولکولهای هوا پر میشه , این مولکولهای هوا از اطراف و حتی از سقف اتاق به سمت اون منطقه کشیده میشن که منطقه خالی رو زود پر کنن تا فشار هوا در همه جا متعادل بشه , منطقه پر فشار زیر بال در واقع در حال فشار آوردن به کل هوای اتاق هست تا که همین باعث میشه هوا از اطراف حتی بالا زود به سمت منطقه کم فشار بره.
نکته اصلی اینجاست که همین فشار زیر بال پرنده نه فقط به کف اتاق بلکه به کل هوای اتاق وارد میشه تا جای خالی روی بال زود پر بشه , در واقع یک چرخه هست که انرژی در اون به کل هوای اتاق منتقل میشه نه صرفا به کف , مشکل من اینه که میگم وقتی این انرژی به کل هوای اتاق منتقل میشه نمیتونه کاملا وزن پرنده رو روی کف اتاق نشون بده چون این هوا به غیر از کف اتاق داره به سقف و دیوار ها هم فشار میاره و انگار که وزن پرنده به همه جای اتاق پخش بشه و فقط به اون مقداری وزن اتاق بالا میره که هوا با کف اتاق برخورد داره یعنی به اندازه بادی که به کف اتاق برخورد میکنه.
شما به ماهی توی آکواریوم فکر کنید که اگه آکواریوم رو روی ترازو بذاریم, وزن آکواریوم و ماهی و آب داخل اون رو باهم نشون میده چه این ماهی شنا کنه چه نکنه , چه این ماهی زنده باشه چه نباشه چون چگالی آب نسبت به وزن ماهی بیشتره و ماهی رو بالا نگه میداره و انگار که خوده ماهی هم جزئی از وزن آبه که مستقیما به کف آکواریوم فشار میاره , اما توی اتاق میبینید که فشار هوا به همه جا پخش میشه.

خب من دقیقا مشکل شما رو فهمیدم شما میگین فشار متعادل میشه اینو قبول ندارم چون اگه فشار متعادل بشه منطقه کم فشار وپر فشار ازبین میره و نتیجه سقوط میشه پس این یه اشتباهت (البته منطور از اشتباه اشکالاتته شرمنده از این لفط استفاده میکنم)تا زمانی که پره یا بال در حال چرخش باشه تعادلی در کار نیست وقتی تعادل باشه مثل ایه که دیگه پرنده بال نزنه یا هلی کپتر کار نکنه اون ازمایش جدیدو که گفتم یه بار دیگه بخون کمکت میکنه .قانع نشدی بازم بپرس در ضمن پیشنهاد من برات انجام ازمایشه البته اگه هدینه و وقت.......

نه خواهش میکنم خوب ما داریم مطلب جدید یاد میگیریم.
درسته فشار در بالا و پایین متعادل نیست منظورم اینه که هوا سعی در تعادل داره و همین سعی یک جریان چرخشی ایجاد میکنه.
و در مورد وزن پرنده باید بگم شما قبول دارین که مولکولهای هوا جزو کم چگالترین مولکلولها هستن و همین کم چگال بودن یعنی اینکه مولکولهای هوا از هم فاصله زیادی دارن چون در واقع جرم ناچیزشون باعث شده گرانش روشون اثر کمی بذاره و اونا در همه جای اتاق و با فاصله از هم قرار بگیرن ، حالا این مطلب رو قبول دارین که آب مثل هوا نیست و مولکولهای آب تقریبا روی هم سوار شدن و وزن بالاترین مولکول روی سطح آب به طور عمودی به کف ظرف منتقل میشه , اما هوا این طور نیست و مولکولهای اون هر فشاری رو به طور مستقیم به کف وارد نمیکنن چون بین خود مولکولهای هوا فاصله زیادی هست و فقط با فشار آوردن جسمی دیگه اونا به هم بر خورد میکنن و فاصله بینشون رو پر میکنن و دوباره فاصله میگیرن.
شما در صورتی میتونین بگین که وزن پرنده روی هوا به طور کامل روی ترازو حساب میشه که تمام مولکولهای هوا بهم بچسبن و نیرو رو به کف منتقل کنن یعنی کاری که آب میکنه اما هوا نمیکنه.

خب قبول دارم که اب با هوا فرق دارن ولی هردو سیالند وتمام قانوناشون یکیه ولی خب توی آب انرزی کمتری برای شناور یاغوطه ور شدن نسبت به هوا لازمه خب هر چیزی که چگالیش از اب کمتر باشه روش شناور میشه برای هواهم اینطوریه .... مولکولهای هوا دقیقا فشرده میشن قراربراین نیست ما اونو ببینیم یه سرنگ تزریق رو اگه نوکشو بگیریم به سختی پیستونش پایین میره این نشونه ی اینه که مولکولهای هوا به هم نزدیک میشن در منطقه پرفشار زیر بال هم همین اتفاق برا هوا میافته اصلا اگه مولکولها به هم فشرده نشن هلیکپتر یا پرنده بلند نمیشه اگه جوابم قانع کننده نیست اشکالاتشو بگو

بله هر چیزی چگالیش کمتر از آب باشه روش شناور میشه , اما هوا تقریبا از همه چیز سبک تر و کم چگال تره و پرنده از هوا بسیار پر چگالتره.
بله مولکولهای هوا فشرده میشن یعنی بعد از هر بار بال زدن فشرده میشن و به پایین میرن اما دوباره زود از هم فاصله میگیرن چون حجم اتاق ثابته و فضا برای فاصله گرفتن وجود داره اما توی سرنگ هوا شما حجم محفظه رو کم میکنید و راه فراری برای هوا نیست و اونا بهم نزدیک میشن اما بازم به هم نمیچسبن چون خاصیت مولکولهای گاز اینه که از هم درو میشن و همیشه بینشون فاصله هست , همدیگرو دفع میکنن و سعی میکنن از هم دور بمونن , مگر اینکه اونقدر سردشون کنیم که انرژی جنبشی رو از دست بدن و به هم نزدیک بشن.
شما از جایی شنیدین که وزن پرنده معلق توی هوای اتاقک با وزن اتاقک روی ترازو حساب میشه یا استنباط خودتونه؟ منبع خاصی داره؟

اصلا بحث سر این نیس که مولکولهای هوا بهم میچسپن منم چنین ادعایی ندارم من میگم وزن منتقل میشه حالا میتونین هوا رو مثل حالت فنری فرض کنین بله من مطمینم که وزن کل رو نشون میده من با یه هلی کپتر چهار پره کوچیک که خودمم ساخته م ازمایش کردهم اگه تونستم فیلمشو برات میفرستم البته اگه مقدور باشه من پیشنهاد میکنم خودتونم ازمایشش کنین جالبه
اصلا مگه الکترونها از هسته جدا نیستن ولی توی وزن اتم حساب میشه البته این بحث اتم تاحدی برای شوخی بود زیاد جدی نگیرین. ولی مطمنن باشین وزن پرنده کلا تاثیر میذاره حالا قبولش ندارین اون بحثش جداس دوست دارین ازمایش کنین

باشه مرسی به هر حال ممنون از اینکه وقت گذاشتید و توی بحث شرکت کردید.
اگه لازم شد با یه راهی فیلمو ازتون میگیرم البته اگه کم حجم باشه.

خواهش میکنم عزیزم انشالله تو بحثای دیگه هم باهم خواهیم بود

+5 رای

لطفا خودتان توضیح دهید ولی به نظر من تاثیری بر روی جرم کل نمیگذارد و ترازو عدد 50 را نشان میدهد.
خب البته دلیلی برای هیچ جوابی را نمیتوانم بیان کنم .

پاسخ داده شد 13 Nov 2013 توسط سپهر (6,260 امتیاز)

از پاسختون ممنونم ولی جرم کل رو نشان می ده . هر پرنده ای که در حال پروازه فشاری رو به هوای زیر خودش وارد میکنه و این فشار از طریق این هوا به کف اتاقک وارد میشه ودقیقا کل وزن روی کف می افته.

خیر شما می توانید یک ظرف را بگذارید روی ترازو بعد دستتون بکنید توش عدد ترازو چقدر تغیر کرد هیچی پس وزن اتاق همون 50 کیلو گرم است

من گفتم اتاق بسته نه باز کاسه کجاش بسته است

+5 رای

دوستان نظر من هم اینه که وزن همون 50 کیلو یا شاید کمی بیشتر نشون بده مثلا 51 کیلو , چون وزن اتاق به کل روی ترازو قرار داره اما پرنده برای اینکه کف اتاق نباشه داره سعی میکنه و پرواز میکنه و این یعنی داره انرژی خلاف جهت جاذبه مصرف میکنه که همین انرژی داره به هوای داخل اتاق به شکل هوای فشرده ، فشار میاره ولی مطمئنا همه این هوا نمیتونه به سمت کف اتاق بره وبعد از کمی پایین رفتن در همه جای اتاق پخش میشه حتی به سمت دیوارها و بعد از چرخش به سمت سقف هم شاید بره ، پس میشه حدس زد وزن اتاق شاید کمی بیشتر از 50 کیلو رو نشون بده یعنی به مقدار هوایی که میتونه به طور مستقیم به کف اتاق فشار بیاره.

پاسخ داده شد 10 Jan 2014 توسط zinter (8,600 امتیاز)
بازنگری شد 10 Jan 2014 توسط zinter
+3 رای

مطمئن نيستم اما چون گفتيد يه اتاق كاملا بسته، فك ميكنم بايد كوچكترين جرمي ، هرجاي اتاق، تأثير بزاره. حالا 500 نيوتون رو كه مطمئنن نشون ميده، اما بقيه وزني كه نشون ميده، شايد به هواي داخل اتاق ربط داشته باشه. يعني مثلا اگه هوايي اصلا نباشه، همون ٥٠ كيلو. و با زياد شدن فشار هواي داخل اونجا، وزن بيشتري نشون داده خواهد شد. چون پرنده در اتاق "بسته" است.
لطفا اشكالات پاسخم رو برام بگين!

پاسخ داده شد 10 Jan 2014 توسط پريا (2,470 امتیاز)

من بایک مثال راهنمایتون میکنم فرض کنید شما اتاقک را با سرعت ثابت از یک مکان به مکان دیگری میبرید در این حالت برنده به اتاقک برخورد نمیکند و شما اتاقک وبرنده را باهم جابجا کرده اید ..

چرا پرنده به اتاقك برخورد نميكند؟ من فكر ميكنم اگر سرعت حركتش برابر يا بيشتر اتاقك باشه فك كنم برخورد نكنه، در حالت ديگه، فكر كنم برخورد كنه. ميشه بيشتر راهنمايي كنيد؟

خب من گفتم سرعت ثابت . در سرعت ثابت تمام قوانین علم حرکت شناسی مثل حالت سکونه بس اگه اتا قک رو با سرعت ثابت حرکت دهیم پرنده متوجه نمیشود واصلا برخورد نمیکنه

خب مثل اینکه خودم باید جواب بدم هرچند اشاره هی شد هر چرنده ایی چه زنده وچه مصنوعی مثل هلی کپتر وقتی پرواز میکنه در واقع روی هوا سوار میشه به منطقه ذیر بال ها منطقه پرفشار میگن و به بالای بال کم فشار واین باعث پرواز رو به بالاست این تنها راه برای سوار شدن رو هواست فشاری کهزیر باله به کف اتاق وارد میشه و کل وزن پرنده رو بدون هیچ کم و کاستی به کف منتقل میکنه البنه اگر ارتفاع ثابت بمونه . در ضمن هوایک نوع سیاله مثل آب ،خب وقتی یه قایق یا زیر دریایی رو یا تویی آبه وزنشون به وزن آب اضافه میشه
اگه قبول ندارین با یک هلد کپتر کنترلی و یک اتاقک نسبتا بزرگ پوبی آزمایشش کنین البته اگه پول و حوصله دارین در غیر اینصورت تفکر چیز خوبیه.

منم در مورد نظر شما موافقم و فکر میکنم اگه اتاق حرکت کنه پرنده باهاش برخورد کنه چون چگالی هوا اونقدر زیاد نیست که بتونه به این راحتی پرنده رو در جهت حرکت اتاق حرکت بده , شاید روی اشیاء سبک مثل حشرات بشه اما مسلما در مورد پرنده یا انسان توی ماشین این طور نیست. به این فکر کنید که وقتی همین اتاقک یک دفعه بایسته پرنده حتما به دیوار برخورد خواهد کرد چون هوا نمیتونه مقاومت کافی ایجاد کنه , اما اگه این کارو برای ماهی توی تنگ انجام بدید نتیجه فرق خواهد کرد چون آب چگالی به مراتب بیشتری از هوا داره و جلوی برخورد ماهی با شیشه تنگ رو خواهد گرفت.

همچنین دوست عزیز
خوب شاید مثال کشتی من از برخی جهات مشکل داشته باشه منطور من مقایسه کردن هوا بایه سیال دیگه بود من یه آزمایش خیلی ساده در مورد مثال آب بهتون میگم که به موضوع اصلی بسیار شبیهه یکجسم که تو حالت عادی تو آب غرق میشه رو درنطر بگیرین حالا اگه یه موتور داخلش نصب کنی و یه پروانه بهش وصل بشه وقتی پره درحال چرخشه دیگه غرق نمیشه انجام این ازمایش ساده تره وشباهت خیلی زیادی به موضوع داره و در اصل یکی ان در این مورد هم ،وزن وزن کل هستش نه کسری از اون
ینی اگگه این ازمایشو توی یه کاسه پر آب انجام بدی قطعا وزن آب +وزن دستگاه + کاسه رو نشون میده

اونجاییم که گفتین پرنده انرژی بیشتری میخاد قبول دارم ولی اون مقدار انرژی ای که باعث عدم سقوطش میشه دقیقا و بدون هیچ کم وکاستی برابر وزن پرنده است دیگه کاری نداریم پرنده چقد انرژی مصرف میکنه
البته اگه قانع نشدین شما میتونین دلایلتونو برای ادعاتون یکی یکی بنویسین البته هیچیو از قلم نندازین تامن یکی یکی برات بررسی کنم وجوابتو بگیری

+2 رای

50 کیلو گرم ...

پاسخ داده شد 11 Jan 2014 توسط فائز (80 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+6 رای
1 پاسخ 1,085 بازدید
+1 رای
1 پاسخ 1,861 بازدید
پرسیده شد 8 Aug 2015 در معماهای علمی توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)
+1 رای
0 پاسخ 290 بازدید
پرسیده شد 8 Aug 2015 در معماهای علمی توسط ناشناس
+1 رای
1 پاسخ 401 بازدید
+2 رای
0 پاسخ 128 بازدید
پرسیده شد 6 Mar 2016 در معماهای علمی توسط muhammad huseyni nazirzode
...