به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

هلال سفید پایین ناخن ها چیست؟

+7 رای

هلال پایین باخن های دست و پا چیست و چرا با رشد ناخن ها بالا نمی آید؟؟

پرسیده شد 13 Dec 2013 در جانورشناسی توسط آریان (28,220 امتیاز)

1 پاسخ

+1 رای

آنچه شما روی انگشتان دست و پا به عنوان ناخن می بینید صفحه ناخن است. این صفحه سخت از نوعی پروتئین به نام کراتین ساخته شده است. در زیر این صفحه سخت، بخشی از پوست قرار گرفته است که بستر ناخن نام دارد. در سمت ریشه آن ماتریکس ناخن وجود دارد که با فعالیت خود سبب ساخت کراتین جدید و رشد ناخن می شود. در واقع هلال سفیدی که شما در ریشه ناخن بخصوص ناخن شست می بینید بخشی از این ماتریکس است. با ساخت کراتین در این بخش از پوست ناخن به سمت بیرون رشد می کند و ناخن جوانتر جایگزین ناخن پیرتر می شود.

ریشه ناخن انگشت بعنوان بافت زایا (جوانه زننده) نیز شناخته شده است . این بخش از ناخن در حقیقت در زیر پوست، پشت ناخن انگشت قرار دارد و به اندازه چند میلی متر به سمت داخل انگشت امتداد می یابد. ریشه ناخن انگشت بیشترین حد ناخن و بستر ناخن (nail bed) را تولید می کند. این بخش از ناخن هیچگونه ملانوسیتی ندارد(رنگدانه ندارند) لبه بافت زایا به رنگ سفید دیده می شود و ساختار هلالی شکل آن (lunula) هلال نامیده می شود.


منبع

پاسخ داده شد 14 Dec 2013 توسط سعید (32,140 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+1 رای
1 پاسخ 1,325 بازدید
0 رای
1 پاسخ 930 بازدید
+2 رای
1 پاسخ 605 بازدید
پرسیده شد 4 Apr 2015 در اینترنت توسط 123
+2 رای
1 پاسخ 615 بازدید
پرسیده شد 4 Apr 2015 در گیاه شناسی توسط 123
+1 رای
1 پاسخ 121 بازدید
پرسیده شد 27 Dec 2016 در جانورشناسی توسط محمدکاظم (180 امتیاز)
...