به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

چرا زمان رو با جا به جایی می سنجید؟در حالی که زمان با جا به جایی مرتبط نیست؟

+3 رای

من اینو نمیفهمم که زمان کند تر میشه یعنی چه یعنی عقربه ساعت 10 ثانیش می شه یک ثانه مي گذره زمان که نباید تغییر کنه که اصلا زمانی که شما می گید یعنی چی مگه میشه مقدار زمان تغییر کنه چرا شما زمان را با جابجایی می سنجید مگر زمان نیاز به جا به جایی داره؟
این كه میگم جا به جایی بخاطر اینه كه تو فيزيك زمان برابر سرعت ضرب در جا به جایی

پرسیده شد 23 Dec 2013 در نسبیت خاص توسط bayat71mohamad (8,810 امتیاز)
بازنگری شد 26 Dec 2013 توسط bayat71mohamad

من ایرادی نمیبينم كه اصلاح كنم
شما اصلاحش كنید ممنون

احتمالا پاسخ من رو نخوندین یا هنوز قضیه زمان براتون سوال داره ، چون نظری یا پاسخی ندادین, زمان کندتر میشه یعنی بله مثلا عقربه ساعت 10 ثانیش میشه 1 ثانیه, یعنی کندتر میگذره , و اینو فقط زمانی میشه فهمید که ساعت دیگه در کار باشه و شما اونارو با هم مقایسه کنید. مثلا یکی از ساعت ها دست کسی باشه که ثابت روی زمین ایستاده و ساعت دیگه دست کسی باشه که سوار سفینه میشه و با سرعت خیلی زیاد میره و بعد یک ساعت برمیگرده و حالا و حالا وقتی اینا میان پیش هم می ایستن و به ساعت هاشون نگاه میکنن , اونی که سوار سفینه بوده ساعتش یک ساعت جلو رفته و اونی که روی زمین بوده ساعتش یک ساعت و نیم جلو رفته و اختلاف نیم ساعت نشون میده زمان برای اونی که توی سفینه بوده و با سرعت حرکت کرده کند تر گذشته.

2 پاسخ

+2 رای

درسته ذهن ما آدما هر جوابی رو قبول نمیکنه و این خیلی خوبه که انسانها کنجکاوند , که همین باعث پیشرفته.
در مورد زمان باید گفت چیز واقعا مفهومی و پیچیده ای هست و درک اینکه اصلا زمان یعنی چی؟ به سادگی که اول به نظر میاد نیست. زمان رو بارها با روشهای مختلف توصیف کردن ولی توصیف واقعی کدومه خدا میدونه , اما چیزی که واضحه و توی آزمایشها نشون داده زمان متغییره و ثابت نیست , زمان کاملا نسبیه , یعنی نسبت به موقعیت جسم زمان براش متفاوت عمل میکنه, زمان از نظر شخص خود من یعنی تعداد جنبش اتمها در هر جسم که مسلمه هرچی این جنبش بیشتر باشه اون جسم زودتر به پایان خودش نزدیک میشه, وقتی میگیم زمان کند میگذره یعنی جنبش اتمها در اون جسم نسبت به جسم دیگه کمتر میشه , البته این نظره منه شاید قضیه طوره دیگه باشه ولی این بیشتر باعقل من جور در میاد.
زمان توی سرعت زیاد کند میشه یعنی کمتر میگذره چون توی سرعت های خیلی زیاد تست شده و چند صدم ثانیه نسبت به ساعت ثابت زمان کند گذشته, یعنی عدد کمتری نشون داده. حتی ثابت شده جاذبه شدید هم زمان رو کند میکنه , طوری که اگر کسی طبقه اول یه آسمانخراش زندگی کنه نسبت به کسی که طبقه صدم همون آسمانخراش زندگی کنه در طول صد سال چند دقیقه بیشتر عمر میکنه یعنی زمان براش کند تر میگذره , چون جاذبه در طبقه اول بیشتره و در طبقه صدم کمتر. همه اینها باساعت های اتمی تست شده. در کل زمان با سرعت و جاذبه تحت تاثیر قرار میگیره.

پاسخ داده شد 26 Dec 2013 توسط zinter (8,600 امتیاز)
0 رای

راستش بخواهید من خودم فكر میكنم دارند سر ما كلاه ميذارند با این تعریف
به نظر من اصلا چیزی به عنوان زمان وجود نداره و همش مفهوم هستش

پاسخ داده شد 26 Dec 2013 توسط bayat71mohamad (8,810 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

...