به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

نیروی گریز از مرکز وجود دارد یا نه؟

0 رای

ممنون میشم راجع به این سوال بحث کنیم چون این نیروای که اصلا وجود نداره؟

پرسیده شد 23 Dec 2013 در فیزیک کاربردی توسط bayat71mohamad (8,810 امتیاز)

3 پاسخ

+3 رای

آره،وجود داره

پاسخ داده شد 5 Jan 2014 توسط رضا32 (9,550 امتیاز)

نه وجود ندارد این شد جواب!!!!

+1 رای

خب معلومه که وجود داره یه آزمایش بهت میگم که اثبات میکنه یه کاسه رو به یک آرمیچر وصل کن و حول محور مرکز بچرخون حالا یک یا چند ساچمه توی کاسه بنداز میبینی که ساچمه ها به دیواره کاسه چسبیده و فشار وارد میکنن این همون نیروی گریز از مرکزه که به اجسامی که درحال چرخشند وارد میشه که همراستا با شعاع چرخشه و جهتش از مرکز به بیرونه

پاسخ داده شد 23 Jan 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)
+1 رای

enter image description hereلازم می دانم توضیحی راجع به نیروی مورد بحث ارائه دهم. لفظِ " نیروی مرکز گریز " کاملا اشتباه است. نیرو هیچ زمان از مرکز فرار نمی کند. لفظ درست به عنوان یک جمله معترضه اینگونه است: نیروی جانب مرکز!
نیرویی که در جنب مرکز قرار دارد؛ نیروی جانب مركز نیرویی است كه به جسمی به جرم m وارد می‌شود و باعث می‌گردد تا آن جسم با تندی ثابت v بر روی دایره‌ای به شعاع r حركت كند. نیروی جانب مركز همیشه در جهت مركز مسیر مدور در حركت بوده بنابراین در حین حركت جهتش دایم در حال تغییر می‌باشد. عبارت "نیروی جانب مركز" به معنی یك نیروی جدید و مستقل در طبیعت نمی‌باشد. این كلمه فقط حاكی از این نكته است كه نیروی كل به سمت مركز مسیر دایره است و البته این نیرو برابر برآیند تمام نیروی‌های وارد بر جسم می‌باشد.

ولی متاسفانه در اکثر مدارس و دانشگاه ها این موضوع را به اشتباه به دانش آموز یا دانشجو منتقل می کنند.
enter link description here

پاسخ داده شد 23 Jan 2014 توسط bayat71mohamad (8,810 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

...