به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

رنگ ها واقعا چي هستن؟ و چه جوري به وجود ميان؟

+12 رای

چه خاصيتيه كه ما رنگ هارو مختلف از هم ميبينيم؟ مثلا اينكه لباسم ، پوستم و يا هر چيز ديگه اي چه رنگيه؟ چي ميشه كه ما رنگ هارو اينطوري ميبينيم؟ و يا كلا هر چيزي رنگي داشته باشه؟.

پرسیده شد 29 Dec 2013 در فیزیک کاربردی توسط پريا (2,470 امتیاز)
برچسب گذاری مجدد 31 Dec 2013 توسط سعید

3 پاسخ

+5 رای

رنگ ها به واسطه چینش و چیدمان خاص اتم ها و نیز ساختار خاص اجسام بوجود می آیند.بدین ترتیب که در طبیعت سه نور اصلی وجود دارد(که عبارتند از:سبز،آبی و قرمز که با سه رنگ اصلی در نقاشی تفاوت دارند) که پس از ترکیب شدن این سه رنگ با هم به میزان مساوی رنگ سفید تشکیل می شود(که نور خورشید،لامپ و...نور سفید است).
میدانیم که ما به وسیله باز تاب نور از اجسام،اشیاء اطرافمان را می بینیم،زمانی که نور سفید به اجسام با ساختار های اتمی مختلف بر خورد می کند،این اجسام بخشی از نور را جذب کرده و بقیه را به چشم ما بازتاب می کنند.برای مثال نور سفید (که ترکیبی از سه رنگ است)به پیراهنی آبی رنگ می تابد.پیراهن آبی رنگ،رنگ های سبز و قرمز را جذب و رنگ آبی را بازتاب می کند.
اما فرآیند جذب و بازتاب به طور کامل صورت نمی گیرد،یعنی پیراهن آبی به طور کامل نور سبز و یا قرمز را جذب نمی کند و بسته به ساختار ممکن است کمی از آن ها را بازتاب کند که به واسطه آن میلیون ها نوع رنگ آبی در طبیعت وجود دارد که اگر بخواهیم با محاسبات،عددی،عددی نزدیک به تعداد رنگ های موجود بدست آوریم باید نتیجه ضرب 10میلیون رنگ،در 10میلیون رنگ،در 10میلیون سطوح روشنایی،در 10میلیون رنگ محیط،در 7/5میلیارد انسان را در سه حالت کیفیت دید بدست بیاوریم که عددی بسیار بزرگ است(در حدود20,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000) که ما فقط قادر به دیدن 10 میلیون رنگ هستیم!

پاسخ داده شد 31 Dec 2013 توسط آریان (28,220 امتیاز)
بازنگری شد 31 Dec 2013 توسط آریان
+1 رای

خب خاصییت فیزیکیی رو که باعث بازتاب طیفهای مختلف نور سفید توسط سطح ماده هستش باعث ایجاد رنگهای مختلف میشه اینو همه میدونیم اما داستان رمز آلودی وجود داره که کمتر کسی شاید به اون پی برده که الان من براتون شرحش میدم:
کل تعاریف ومفاهیم رو انسان با ادراک خودش از محیط بوجود اورده حس بینایی مهمترین حس آدمیه هر حسی محرک خاص خودشو داره ولی نکته ی بسیار مهم اینه که حسها رو میشه بصورت مصنوعی تحیک کنیم حتی حسها رو میتونیم باهم جابجا کنیم که بعدا توضیح میدم
حالا برگردیم به چشم و رنگها فرضکنین کح اگر نقطه ای از مغز رو با الکتریسیته تحریک کنیم فرد احساس میکنه داره رنگ مثلا آبی رو میبینه حال از این نقطه بوسیله یک رشته عصبی به دستگاه کوچیکی وصل میکنیم که هر وقت به این دستگاه نور آبی برخورد کنه فقط الکتریسیته تولید میکنه ودیگر هیچ خب ما از قصد این دستگاه رو به نقطه ای از مغز وصل کرده ایم که وقتی با الکتریسته تحریک بشه بدون توجه به محرک تصور ابی به مغز فرد میده واین به اطلاعات زنتیکی مغز که از اول خلقت تنظیم شده داره یعنی وظیفه مغز فقط متفاوت دیدن رنگهاست که بدلیل این تفاوت ما میتونیم براشون اسمهای مختلفی بزاریم حالا برگردیم به دستگاهه گفتیم وقتی نور ابی به دستگاه میخوره فقط برق تولید میکنه که باعث تحریک قسمت ادراک ابی مغز میشد این دستگاه توی چشم فتوسل یا سلولهای نوری نام داره که دارای سه نوعن وهر کدامشون فقط وقتی رنگ مخصوص خودشون بهش میخوره الکتریسیته تولید میکنه حال تو بدن سلول ابی به منطقه ابی و زرد و قرمز هم به منطقه ادراک زرد و قرمز حال اگه رنگ مثلا قرمز به چشم بخوره تنها وتنها سلول قرمز پالس الکتریکی تولید میکنه و ما میدونیم که رنگ قرمز مقابلمونه و به ترتیب رنگهای دیگه مثلا نارنجی کمی سلول زرد و کمی هم سلول قرمز رو تحریک میکنه که توی مغز باهم تلفیق شده و ما درک متفاوتی به نام نارنجی ازش میکنیم. باتشکر

پاسخ داده شد 3 Feb 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)

خیلی جالب بود آرش جان.یادمه یه بار سر پست اینو خوب واسم توضیح داده بودی.مرسی

یادش بخیر تو نگهبان بودی ولی

0 رای

همش انرژیه.فقط مقدار نرژی متفاوته در نتیجه چشم انسان پاسخ متفاوتی میده.مثلا رنگ بفش یعنی انرژی زیادی بازتاب شده و رنگ قرمز یعی از جسمی که ما داریم بهش نگاه میکنیم انرژی کم.

پاسخ داده شد 14 Sep 2016 توسط badboy (10,410 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+10 رای
2 پاسخ 4,614 بازدید
+8 رای
3 پاسخ 4,013 بازدید
...