به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

چرا بعد از اينكه از خواب بيدار ميشويم ديگر خسته نيستيم؟

+7 رای

ميخواهم بدانم وقتي خواب هستيم، در بدن ما چه اتفاقي مي افتد و فعاليت بدن چگونه است...

پرسیده شد 31 Dec 2013 در موارد دیگر توسط پريا (2,470 امتیاز)

3 پاسخ

+5 رای

هنگامی که خواب هستید، مغزتان همچنان فعال است. هنگامی که فردی به خواب می‌رود مغزش از ۵ مرحله عبور می‌کند. این مراحل که به مراحل ۱، ۲، ۳، ۴ و REM (حرکات سریع و پرشی کره چشم) موسومند، روی هم رفته یک چرخه خواب را تشکیل می‌دهند. یک چرخه خواب کامل در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه به طول می‌انجامد. بنابراین، درخلال یک خواب شبانه، هر فرد به طور میانگین در حدود ۴ تا ۵ چرخه خواب را طی می‌کند. مراحل ۱ و ۲، دوره‌های خواب سبک هستند و در خلال این دو مرحله، فرد می‌تواند به آسانی بیدار شود. در خلال این مراحل، حرکت چشم‌ها آرام می‌شود و نهایتاً متوقف می‌گردد، ضربان قلب و آهنگ تنفس آرام می‌گیرد، و دمای بدن کاهش می‌یابد. مراحل ۳ و ۴، مراحل خواب عمیقند. بیدار کردن فردی که در این دو مرحله قرار دارد مشکل‌تر است و هنگامی که فرد بیدار شود غالباً برای چند دقیقه احساس ضعف و بیحالی و گیجی می‌کند. مراحل ۳ و ۴، نیروبخش‌ترین و سرحال‌آورترین مراحل خوابند- همین نوع خواب است که ما به هنگام خستگی نیازمند آنیم. مرحله آخر در چرخه خواب REM نام دارد و این نام به خاطر حرکات سریع کره چشم که در این مرحله اتفاق می‌افتد، روی آن گذاشته شده است. در خلال خواب REM، برخی تغییرات فیزیکی اتفاق می‌افتد: تنفس سریع‌تر می‌شود، ضربان قلب تندتر می‌شود، و عضلات دست و پا بی‌حرکت می‌گردند. در این مرحله خواب است که فرد واضح‌ترین و روشن‌ترین خواب را می‌بیند.
در خواب جریان خون در ماهیچه‌ها کاهش می‌یابد، و بر جریان خون پوست افزوده می‌شود، پوست برافروخته می‌شود، و غدد عرقی پیوسته فعالیت می‌کنند. بدن در طول خواب حرارت را به سرعت از دست می‌دهد، تعداد ضربان‌های قلب و اندازه فشارخون کاهش می‌یابد، تنفس آهسته و عمیق تر می‌شود. شل شدن فک پایین، و ماهیچه‌های حلق سبب خرخر کردن می‌شود،که همین شل شدن ها و بی تحرکی باعث احیای دوباره بدن میشود.

پاسخ داده شد 31 Dec 2013 توسط آریان (28,220 امتیاز)
+4 رای

چیزی که مسلمه اینه که نیاز به خواب بیشتر برای مغزه نه بدن.
تا جایی که من میدونم توی خواب دو مورد برای مغز اتفاق می افته:
اول اینکه در طول روز مغز ما انواع فعالیتها را انجام میده و مقدار زیادی اطلاعات بهم ریخته در مغز ما انباشته میشه وقتی ما میخوابیم مغز ما همین اطلاعات بهم ریخته رو دسته بندی میکنه و انگار که اونهارو توی قفسه های حافظه بر اساس نوع و اهمیتش قرار میده , که اهمیت اون دسته بندی هم بر میگرده به طرز فکر ما و علاقه های ما , شاید براتون پیش اومده باشه که بعضی وقتا وقتی میخوابید یه سوال ذهنتون رو مشغول کرده اما صبح که پا میشید جواب سوالتون رو بدونید که اون نتیجه فعالیت شبانه و دسته بندی اطلاعات مغزه.
و اتفاق دوم که خیلی هم مهمه اینه که در طول روز وقتی مغز در حال کاره , بین نورونها و سلولهای عصبی درون مغز که در حال تبادل اطلاعات هستن نوعی پروتئین انباشته میشه پروتئینی که برای انتقال اطلاعات لازمه ولی جمع شدنش باعث مشکلات انتقال سیگنالها بین سلولهای مغز میشه و کارایی اون رو پایین میاره و حالا ما با خوابیدن باعث میشیم که این انباشتگی از بین بره یعنی صبح روز بعد که از خواب پا میشیم مقدار این پروتئین به حداقل مقدار خودش رسیده.

پاسخ داده شد 25 Jan 2014 توسط zinter (8,600 امتیاز)

قسمتآخرتون خیلی برام جالب بود ولی اینکه گفتین خستگی فقط برا مغزه قبول ندارم اعضای دیگه مثل ماهیچه ها هم خسته میشن ولی در نهایت موادی که ناشی از خستگی تولید میشه مثل اسید لاکتیک ویا مورامیل پپتید در نهایت تو مغز اثر میزاره و مغز واکنشهای لازم رو انجام میده

درسته ماهیچه ها فعالیت خودشون رو دارن و مواد زائد خودشون رو تولید میکنن و مغز هم مواد زائد خودش رو, اما مغز برای دفع این مواد حتما نیاز به خواب داره ولی بدن هم توی خواب و هم توی استراحت معمولی مثلا دراز کشیدن و یا نشستن روی صندلی هم میتونه خیلی از مواد زائدش رو دفع کنه.

منطقیه

+2 رای

وقتی انسان در طول روز خسته میشه پروتیینی توی خون به نام مورامیل پپتید زیاد میشه وروی غده پینه ال توی مغز اثر میزاره و ما خوابمون میگدره وقتی بدن خوابه یافعالیتی نداره این پروتیین تجزیه شده وما احساس خستگی نمیکنیم

پاسخ داده شد 24 Jan 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

...