به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

تلسکوپ هابل که درون کهکشان راه شیری قرار دارد چگونه توانسته از کل کهکشان راه شیری عکس بگیرد؟

+9 رای

مگر میشود از درون یک چیز کل آن چیز را دید مثلا چگونه ممکن است از داخل یک خانه عکس هوایی همان خانه را گرفت برای این کار باید به فضای بیرون خانه رفت و از فاصله چند متری بالای خانه عکس هوایی کل خانه را گرفت حال چگونه تلسکوپ هابل که در درون کهکشان راه شیری قرار دارد توانسته عکس کاملی از نمای بیرونی کهکشان راه شیری بگیرد؟

پرسیده شد 4 Jan 2014 در کیهان شناسی توسط الهام.ز (140 امتیاز)

3 پاسخ

+5 رای

سوال خوبیه , نظر من اینه که از درون تونستن فاصله تمام ستاره ها و سیاراتی که اطرافمون با هم میچرخن و میشه فهمید داخل یک مجموعه هستن رو اندازه بگیرن و با اون اندازه ها یک تصویر از کهکشان بسازن در واقع عکس کهکشان ما امکان نداره از بیرون گرفته شده باشه چون تا حالا هیچ وسیله ای از بشر به اون فاصله از کهکشان نرسیده که بتونه از خودمون عکس بگیره , و این عکس از کهکشان راه شیری در واقع با محاسبات چیزایی که در اطراف خودمون دیدیم ساخته شدن.

پاسخ داده شد 4 Jan 2014 توسط zinter (8,600 امتیاز)

دوست عزیز از پاسخت ممنونم ولی بازم من قانع نشدم چون اونطوری هم امکان نداره شکل دقیق کهکشان راه شیری را درآورد

راستش سوالتون باعث شد فکرم مشغول بشه اما از این نظر مطمئنم که هیچ وسیله ای از بشر به اون فاصله از خودمون نرسیده , خودتونم میدونید که تا حالا ماهواره های ما انسانها فقط تونستن کمی از منظومه خودمون دور بشن و نه بیشتر. برای گرفتن این عکس ها باید اونقدر از کهکشان فاصله بگیریم که توی یک عکس جا بشه , شما میدونید طول کهکشان خودمون رو اگه باسرعت نور بریم صد هزار سال میکشه, پس برای گرفتن یه همچین عکس هایی باید حداقل اندازه طول کهکشان ازش دور بشیم که بشه عکس هایی مثل اونا گرفت , و مسلما هیچ چیزی از ما انسانها به اونجا نرسیده و فقط میشه حدس زد این عکسها با الهام گرفتن از کهکشانهای دیگه و با حساب فاصله اجرامی که دیده میشن ساخته شده باشه.

+3 رای

تا به حال هيچ عكسي از راه شيري گرفته نشده. اين عكس هايي هم كه ميبيني يا از داخل راه شيري اند يا اصلا انيميشنن و چيزيه كه ما فكر ميكنيم اونجوري باشه.
وگرنه همونطور كه خودت گفتي، بايد بيرون راه شيري باشيم تا ازش عكس كاملي بگيريم.

پاسخ داده شد 10 Jan 2014 توسط پريا (2,470 امتیاز)
+2 رای

گرفتن عكس هاي رنگي با تلسكوپ فضايي هابل بسيار پيچيده تر از گرفتن اين عكس ها با دوربين معمولي است. در اولين تفاوت آن است كه هابل هرگز از فيلم رنگي استفاده نمي كند بلكه با استفاده از آشكارسازهاي الكترونيكي خود نور را از فضا جمع آوري و ثبت مي كند. اين آشكارسازها عكس هاي كيهاني را به صورت رنگي توليد نمي كنند و عكس ها در مرحله اول سياه و سفيداند. عكس هاي نهايي از تركيب چند عكس سياه و سفيد كه رنگ آنها در زمان پردازش به آنها اضافه شده است، به وجود مي آيند.
تصاوير هابل
رنگها در عكس هاي هابل، كه به دلايل مختلف به وجود مي آيند، همواره همانچيزي نيستند كه ما از نزديك مي ديديم( اگر مي توانستيم آن اجرام را در سفينه فضايي و از نزديك ببينيم.) ما بعضي مواقع از رنگ به عنوانيك ابزار استفاده مي كنيم به اين دليل كه يا باعث بهتر ديدن جزئيات مي شوند و يا تصور و ديدن آن ها رنگ ها از عهده چشم انسان خارج است.

يك عكس نوعي هابل از تركيب چند عكس سياه و سفيد به نمايندگي رنگ هاي مختلف نور به وجود مي آيد. هابل از چه ابزارهايي براي تهيه عكس ها سود مي برد؟

پنج ابزار دقيق تلسكوپ هابل – دوربين ها ، طيف نگار ها و حسگر هاي رهنمايي بسيار دقيق – به طور هماهنگ و يا مجزا از هم كار مي كنند تا عكس هاي عالي را از دورترين نقاط هستي به ما برسانند. هر كدام از ابزار ها براي مشاهده جهان از راهي منحصر به فرد در نظر گرفته شده اند.

منبع : http://danestanielmi2013.blogfa.com/post/47

پاسخ داده شد 19 Jan 2014 توسط مهران (80 امتیاز)
بازنگری شد 19 Jan 2014 توسط سعید

پرسشهای مرتبط

0 رای
1 پاسخ 591 بازدید
پرسیده شد 1 Aug 2017 در دانش فضایی توسط zakiehmalakooti (1,870 امتیاز)
...