به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

سوالی درباره اصطکاک وحرکت

+5 رای

چرا اصطکاک هم باعث حرکته هم مانع حرکت مگه این دو برعکس هم نیستند؟ اگه دلیل رو گفتین اینو بگین که بالاخره این دو ضد هم اند یا یکی اند؟

پرسیده شد 22 Jan 2014 در مکانیک توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)
بازنگری شد 26 Jan 2014 توسط سعید

یکی یه چیزی بنویسه دیگه!!

7 پاسخ

+3 رای
 
بهترین پاسخ

خب کسی جواب نداد اشکال نداره الان خود میگم
در اصل اصطکاک باعث تغییر در سرعت میشه و تغیر میتونه افزایشی یا کاهشی باشه پس اصطکاک میتونه سرعت رو کم کنه تا به صفر برسه و همچنین میتونه باعث افزایش سرعت بشه

پاسخ داده شد 30 Jan 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)
بازنگری شد 30 Jan 2014 توسط سعید

من کامل متوجه منظورتان نشدم!!

جوابو یا سوالو؟

پاسختان را

منظور اینه که نباید بگیم اصطکاک باعث حرکته بلکه باید گفت باعث تغییر حرکت میشه در این صورت میتونه باعث کم شدن میزان سرعت یعنی توقف و هم باعث افزایش سرعت مثلا از صفر به میزانی بالاتر یعنی همونحرکت بشه .

اصطکاک درواقع در خلاف جهت نیروی وارد شده عمل می کند و این نیرو( اصطکاک) مخالف جهت نیروی وارده، باعث کاهش اثر نیروی وارد شده بر جسم می شود و همان طور که گفتید: باعث کم شدن اندازه ی سرعت(گاهی توقف در صورت بزرگتر بودن نیروی اصطکاک نسبت به نیروی وارد شده) می شود. اما سوالم این است که چگونه می تواند باعث افزایش سرعت جسم شود؟ لطفا به من کمک کنید تا این ابهام برایم برطرف شود.

یه جسم زمانی میتونه روی یه سطح حرکت کنه که با اون سطح اصطکاک داشته باشه و وقتی اصطکاکی در کار نباشه حرکت هم اتفاق نمی افته مثل زمانی که لاستیک یک ماشین روی یخ درجا میچرخه اما وقتی اصطکاک باشه به اصطلاح لاستیک گیر کرده و حرکت میکنه
نیروی اصطکاک در این حالت در جهت حرکته اگه متوجه منطورم نشدین دقیقتر سوال کنین جواب میدم

متوجه منظورتان شدم اما در این جا نیروی اصطکاک (یعنی همان جایی که باعث حرکت می شود) باز هم در خلاف جهت نیرو است، اگر نه وارد شدن نیروی اصطکاک در جهت نیره، خلاف قوانین فیزیکی است. پس می توان نتیجه گرفت که اصطکاک هم باعث حرکت جسم و هم کاستن سرعت (نیرویی که به آن وارد می شود) است اما باعث افزایش سرعت نمی شود. شما هم موافق هستید؟

خلاف کدوم نیروه منظورت چیه

ما در این جا از میان نیروهای وارد بر جسم(mg, F, k,...) تنها دو نیروی وارد برجسم( که باعث حرکت جسم می شود) و نیروی اصطکاک( که به دلیل کشیده شدن بر روی سطح و یا برخورد با مولکول های هوا) را مدنظر داریم که این دو در فیزیک برای اجسامی که روی سطحی حرکت می کنند، جهت وارد شدن بردار نیروی اصطکاک، خلاف جهت وارد شدن نیرویی است که توسط ما و یا... وارد می شود. حال باید بگوییم که نیروی اصطکاک باعث کاهش سرعت(نیروی وارد بر جسم) و باعث حرکت بر روی سطح( مانند مثال یخی که خودتان زدید) می شود.

خب منظور منو متوجه نشدی چرا:
منظور من از اصطکاکی که باعث حرکت میشه اینه که تا وقتی بین مثلا لاستیک و جاده اصطکاکی نباشه ماشین به حرکت در نمیاد این از اصطکاکی که باعث حرکته
اصطکاکی که مانع حرکته به این صورته که وقتی ماشین ترمز میکنه بازم باید بین لاستیک وجاده اصطکاک باشه تا وایسته
در حقیقت ما یه f داریم و اون Fkهستش که ناشی از چرخش لاستیکاست البته در این مثال
بازم اگه سوالی هست جواب میدم

از شما ممنون بابت تلاشتان در رفع ابهام من درمورد: ((باعث افزایش سرعت))، همان طور که گفتید، من درست متوجه این نوشته شما نشدم، اما حالا منظورتان را فهمیدم. با این مکاتبه، اگر کاربران دیگر هم نتوانستند به خوبی آن را درک کنند، مشکل برایشان حل شد. باز هم ممنون.

خواهش میکنم دوست عزیزم

مثال های بهتری هم می تونستید بزنید چون در این مثال عامل های زیادی دخیل هستند

الان این موضوع و حرف شما رو خوب درک می کنم

+2 رای

جواب این است که اصطکاک در هر حالت مانع است. زمانی اتومبیل در حال حرکت است با ایجاد مانع سبب توقف ان می شود و زمانی که اتومبیل قصد حرکت دارد باز هم با ایجاد مانع سبب حرکت ان خواهد شد ولی دلیل این است که در حالت اول نیروی اصطکاک می تواند بیشتر از نیروی حرکتی است و در نهایت سبب توقف خودرو خواهد شد و در حالت دوم نیروی اصطکاک کمتر از نیروی رانش ولی صفر نیست و در نتیجه موجب حرکت خواهد شد.

پاسخ داده شد 3 Apr 2014 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)

مهندس شما گفتین فقط مانع حرکته ولی اومدین پایینتر گفتین سبب حرکته بالاخره مال مارو قبول داری یا نه؟

من این جمله را نگفتم.
من گفتم اصطکاک در هر حالت مانع است. برای اتومبیل در حال حرکت با ایجاد مانع ، سبب توقف ان می شود . و برای اتو مبیل متوقف که قصد شروع حرکت دارد باز هم با ایجاد مانع، سبب حرکت خواهد شد. اصطکاک یعنی مخالف حرکت.

مهندس جون فک کنم جواب من منطقی تر باشه یه بار دیگه جواب بالامو بخون
منظور من از اصطکاکی که باعث حرکت میشه اینه که تا وقتی بین مثلا لاستیک و جاده اصطکاکی نباشه ماشین به حرکت در نمیاد این از اصطکاکی که باعث حرکته
اصطکاکی که مانع حرکته به این صورته که وقتی ماشین ترمز میکنه بازم باید بین لاستیک وجاده اصطکاک باشه تا وایسته
در حقیقت ما یه f داریم و اون Fkهستش که ناشی از چرخش لاستیکاست البته در این مثال

بنده مسئله را به صورت کلی توضیح دادم . من در مورد این که این اصطاک از کجا به وجود امده بحث نکردهم. در این مسئله که قرار نیست سر لفظ بحث بشود اینکه اصطکاک به دلیل جاده یا لاستیک به وجود امده یا هوا و بدنه یا اب یا بدنه همه اصطکاک هستند. من اون مسئله را به صورت کلی توضیح دادم چون سوال شما هم کلی بود. یه نگاهی به پرسش نخست خود بیاندازید متوجه خواهید شد.
در ضمن پاسخی که بنده داده بودم به این دلیل نبود که پاسخ شما اشتباه بوده است بلکه تنها نظر خود را در مورد این مسئله دادم. بنابراین نیاز به جواب دادن نبود.
موفق باشید

اتفاقا منظور من در این مثال دقیقا اصطکاک بین لاستیک و جاده است و نه اصطکاک دیگه ای این اصطکاک به دو صورت باعث توقف و حرکت میشه که توضیح دادم و منظور کلی من همینه

+1 رای

بسته به شرایط دارد مثلا جعبه ای که روی کامیون قرار دارد و سپس که کامیون شروع بهحرکت میکند جعبه نیز با کامیون حرکت میکند چون تصطکاک بین کامیون و جعبه است که باعث میشود جعبه لیز نخورد.اما حالا فرض کن جعبه رو با دست هل بدی میبینی که هر چی اصطکاک بیشتر باشه سختتر حرکت میکنه که در حالت اول اصطکاک نیروی م.افق خرکت و در دونی مخالف حرکت است

پاسخ داده شد 10 Dec 2016 توسط ققنوس (660 امتیاز)
0 رای

مثال دیگر شما وقتی چرخی در حال حرکت داشته باشید و سرعت آن تند شونده باشد (شتاب مثبت )
اصطکاک در جهت حرکت می باشد .
تمام که بهش اصطکاک غلتشی می گویند.

پاسخ داده شد 10 Dec 2016 توسط علی () (7,130 امتیاز)
0 رای

اصطکاک غلتشی عامل حرکت اجسام روی مسيرها ياعامل انتقال نيروازيک جسم دوار به یجسمی دیگر است . کاربرد اين نيرو در تمام وسايل نقليه اتفاق میافتد؛ يعنی بين چرخهای محرک و سطح مسير. بين چرخهای يک خودرو و سطح مسير تا زمانی که خودرو در حال حرکت است اصطکاک غلتشی وجود دارد، ولی پس از ترمز کردن به دليل نبود حرکت دورانی چرخها،بين چرخها و سطح مسير اصطکاک لغزشی پديد میآيد که مقدار آن بسيار بيشتر از اصطکاک غلتشی است و باعث متوقف شدن خودرومیشود.

پاسخ داده شد 23 Dec 2016 توسط علی () (7,130 امتیاز)
0 رای

منظورم موقع شروع حرکت بود.

پاسخ داده شد 23 Dec 2016 توسط علی () (7,130 امتیاز)
–1 رای

داداش داری اششتباه میزنی.همه جا اصطکاک باعث کاهش سرعته.
وقتی یه توپ داره حرکت میکنه به خاطر اصطکاک می ایسته.
ولی وقتی ماشین داره حرکت میکنه اصطکاک در اصل مانع لیز خوردن لاستیک روی زمین میشه.یعنی نیروی چرخ ماشین به عقب هست.اصطکاک هم رو به جلو.اینه که باعث میشه ماشین به جلو حرکت کنه.پیشنهاد میکنم یکم فکر کنی روی مسئلت

پاسخ داده شد 22 Dec 2016 توسط badboy (10,410 امتیاز)

ولی بدون اصطکاک حرکتی هم در کار نیست . درسته؟؟؟

پرسشهای مرتبط

...