به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

یک جسم سنگین زودتر سقوط میکنه یا جسم سبک؟

+4 رای

چرا یک جسم سنگین و سبک با سرعت یکسانی سقوط میکنن اگه باور ندارین امتحان کنین سپس دلیل را بگویید؟

پرسیده شد 22 Jan 2014 در مکانیک توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)

در شرایط ایده ال هر دو جسم با هم به زمین میرسند ولی ما در شرایط ایده ال نیستیم و غیر از عامل نیروی وزن نیروی اصطکاکی ( متناسب با سرعت ، وزن و سطح مقطع جسم ) هم وجود داره که باعث میشه جسم سنگین تر سریع تر به زمین برسه

سوال من اینه که چرا در شرایط ایده ال با هم سقوط میکنن

آرش جان. با نهايت احترام نظري كه دادي هم بخشي ازش بكلي نادرسته، هم اينكه در كل لقمه رو دور سر چرخوندنه. جايي كه گفتي هرچه جرم بيشتر باشه شتاب وارد بر اون كمتر ميشه يه نكته خيلي مهم رو يادت رفت. اون هم اينكه در اون رابطه كه نوشتي بايد F ثابت باشه تا بتوني اين نتيجه رو بگيري. در حالي كه در خط بعدي خودت گفتي كه نيرو ثابت نيست. در واقع در رابطه اي كه نوشتي، تنها فاكتور ثابت شتاب هست. من پرسش تو رو به شكل خيلي ساده تري باز سازي ميكنم تا دقيقا متوجه بشي كجا رو اشتباه كردي. شما به اين سوال من جواب بده. چرا در يك هواپيما كه با شتاب روي باند حركت ميكنه يك مرد ٨٠ كيلويي و يك بچه ٢٠ كيلويي همزمان به انتهاي باند ميرسن؟ باورت بشه يا نه، سوال شما هم از نظر فيزيكي دقيقا همينه و جوابش هم به همين سادگيه. موفق باشي

من کاملا با اقای هومن موافقم دقیقا درست گفتن

9 پاسخ

0 رای
 
بهترین پاسخ

هر چه جرم بیشتر بشه شتابی که بهش وارد میشه کمتره => a=f/m
درضمن هر چه جرم بیشتر بشه نیروی جاذبه هم بیشتر میشه
این دو عامل اثر همدیگه رو خنثی میکنن در نتیجه با شتابی یکسان پایین میان
البته اگه یک جسمو در حال سقوط دو جسم فرض کنیم میتونیم دریابیم که چطور باهم پایین میان

پاسخ داده شد 5 Feb 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)

داداش جوابت 101% درسته.

خیلی ممنون دوست عزیز

+2 رای

در شرایط ایده آل با هم دیگه می رسند و ربطی به وزن آنه ندارد هردو به هم می رسند به زمین ولی توی کره زمین که شرایط ایده آل نیست هرچه سبک تر هرچه سطح بیشتری داشته باشه هرچه که باعث افزایش نیروی مقاوم می شود باعث می شود که دیرتر برسه و لی میتونی دوتا سنگ بسایر سنگین مثلا 100 کیلو و 200 کیلو میبینی که باهم به زمین می رسند

پاسخ داده شد 22 Jan 2014 توسط bayat71mohamad (8,810 امتیاز)
0 رای

اقایون سوال اینطوری کنین.چرا دو جسم که باهم سقوط کنن سرعتشون برابره.باوجود اختلاف وزن و چگالی و حجم و... .
وقتی دوجسم در حالت عادی از بالای یک اپارتمان پایین میفتن اونی که استحکاک بیشتری با هواداره دیر تر میرسه.
حالا هوا رو حذف کنین در این حالت گرانش زمین میخواد مولکول ها اتم ها و به طور کلی هر ذره ای رو به سمت خودش بکشه.یعنی ذرات میرن به سمت مرکز زمین.در حالت خلا دیگه نیرویی نداریم مقاومت کنه بنابر این هردو جسم با سرعت برابر میرن پایین

پاسخ داده شد 9 Mar 2016 توسط badboy (10,410 امتیاز)

دقیقا

0 رای

آرش جان. با نهايت احترام نظري كه دادي هم بخشي ازش بكلي نادرسته، هم اينكه در كل لقمه رو دور سر چرخوندنه. جايي كه گفتي هرچه جرم بيشتر باشه شتاب وارد بر اون كمتر ميشه يه نكته خيلي مهم رو يادت رفت. اون هم اينكه در اون رابطه كه نوشتي بايد F ثابت باشه تا بتوني اين نتيجه رو بگيري. در حالي كه در خط بعدي خودت گفتي كه نيرو ثابت نيست. در واقع در رابطه اي كه نوشتي، تنها فاكتور ثابت شتاب هست. من پرسش تو رو به شكل خيلي ساده تري باز سازي ميكنم تا دقيقا متوجه بشي كجا رو اشتباه كردي. شما به اين سوال من جواب بده. چرا در يك هواپيما كه با شتاب روي باند حركت ميكنه يك مرد ٨٠ كيلويي و يك بچه ٢٠ كيلويي همزمان به انتهاي باند ميرسن؟ باورت بشه يا نه، سوال شما هم از نظر فيزيكي دقيقا همينه و جوابش هم به همين سادگيه. موفق باشي

پاسخ داده شد 9 Jul 2016 توسط هومن (560 امتیاز)

من با دکتر هومن موافقم .

0 رای

جرم تاثیر نداره .... حجم و شکل اجسام مهمه .

پاسخ داده شد 6 Dec 2016 توسط mobin79 (10,310 امتیاز)
0 رای

هر دو با هم چرا؟
چون a=f/m و شما هر چی وزن بیشتری داشته باشید جرم بیشتری هم خواهید داشت
بذارید یک مثال بزنم
یک وزنه 5 کیلو گرمی 50 نیوتون وزن دارد که شتابش می شود 50/5 که می شود 10 متر بر مجذور ثانیه
خوب یک عروسک صد گرمی هم یک نیوتن وزن دارد که شتابش می شود 10 متر بر مجذور ثانیه

در واقع این نیروی جاذبه است که موجب شتاب می شود و این شتاب دایما برابر و حدو د 10 متر بر مجذور ثانیه است

پاسخ داده شد 7 Dec 2016 توسط علی () (7,130 امتیاز)
0 رای

اگه دلیلشو بخوایم بر اساس تعریف انیشتین از گرانش بگیم. میتونیم بگیم هر جسمی تو فضازمان انجانا ایجاد میکنه و چون بقیه اجسام به سمت اون جسم کشیده میشه و دوس دارن تو مسیر مستقیم خودشون سیر کنن پس این مسیر برای هردو یکسانه حالا که جاذبه زمین برا هردو یکسانه پس هردو هم زمان به زمین میرسن

پاسخ داده شد 9 Dec 2016 توسط schr0dinger (1,080 امتیاز)
0 رای

دقت کنیم که اگر منظور سوال شرایط عادی است سطح مقطع هم به علت مقاومت هوا در کار می آید.
پس در شرایط عادی اونی که سطح مقطع کمتری دارد
ولی در خلا هر دو

پاسخ داده شد 9 Dec 2016 توسط علی () (7,130 امتیاز)
0 رای

سلام چون شتاب هر دو جسم شتاب گرانش بوده لذا اگه با سرعت یکسان از اتفاع یکسان رها شوند با سرعت یکسانی هم به زمین میرسند

پاسخ داده شد 10 Dec 2016 توسط ققنوس (660 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+7 رای
9 پاسخ 3,417 بازدید
+3 رای
2 پاسخ 1,498 بازدید
+10 رای
3 پاسخ 1,309 بازدید
...