به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

انرژی تاریک چیست؟ [بسته شد]

+3 رای

انرزی تاریک و تابش زمینه کیهانی چیه و چطور اثبات شد؟

این سوال به دلیل مقابل بسته شد: قبلا مطرح شده ببخشید متوجه نشده بودم
پرسیده شد 26 Jan 2014 در کیهان شناسی توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)
بسته شد 26 Jan 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد

سوال خیلی خوبیه , اما یک ماه پیش در فیزیک نظری توسط آریان مطرح شده بود.
به هر حال بازم قابل بحث هست.

پاسخ شما را همانند پاسخ سوالی که چند وقت پیش مطرح شد می دهم؛

 می دانم که متن زیر نمی تواند پاسخ مستقیم و واضح شما باشد اما مطلب بسیار جالبی است و به درک بهتر آن کمک می کند؛

ماده ی تاریک در جهان فراوان است اما نه فقط در خلا سرد فضا بلکه در واقع باید در اتاق شما نیز وجود داشته باشد! هم اکنون چندین تیم تحقیقاتی در حال رقابت هستند تا ببینند چه کسی اولین ذره ماده ی تاریک را در آزمایشگاه شکار می کند.ایده ی اصلی اجرایی این آزمایش ها آن است که توده بزرگی از ماده خالص( مانند یدید سدیم، اکسید آلومینیم، فریون، ژرمانیم یا سیلیسیم) داشته باشیم که در آن ذرات ماده تاریک می توانند برهمکنش کنند. به طور اتفاقی، یک ذره ی ماده تاریک می تواند به هسته یک اتم برخورد کرده و الگوی واپاشی ویژه ای پدید آورد. با عکس برداری از مسیر حرکت ذرات در این واپاشی، دانشمندان می توانند حضور ماده تاریک را تایید کنند.
منظومه ی شمسی ما با سرعت 220 KM/s گرد سیاه چاله ای که در مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد، می چرخد. به این ترتیب سیاره ما در حال عبور از میان مقدار قابل توجهی ماده تاریک است. فیزیک دانان بر آورد کرده اند که در هر ثانیه، یک میلیارد ذره جسم تاریک از هر متر مربع از منظومه ما، ازجمله از درون بدن ما، می گذرد!

 با آنکه در مسیر ((باد ماده تاریک)) زندگی می کنیم که به منظومه ی شمسی ما می وزد، آشکار سازی ماده تاریک در آزمایشگاه بسیار مشکل است، زیرا ماده تاریک با ماده معمولی برهمکنشی بسیار ضعیف دارند. به عنوان مثال، دانشمندان تنها انتظار یافتن سالانه 0/01 تا 10 رویداد را در یک کیلو گرم ماده دارند. به عبارت دیگر، باید مقادیر بزرگی از ماده را طی چندین سال تحت نظر بگیرید تا دویداد هایی شاامل برخورد های ماده تاریک را ببینید.
 در سال 1999 دانشمندان در آزمایشی تحت عنوان DAMA، در حومه رم، مشاهده ی ذرات ماده تاریک را با هیجانی وصف ناشدنی گزارش کردند. در DAMA از 100 Kg یدید سدیم استفاده کردند، از این رو این آشکار ساز بزرگ ترین آشکار ساز دنیا است. به هر حال، هنگامی که آشکار ساز های دیگر تلاش کردند نتایج DAMA را باز تولید کنند،چیزی نیافتند که سبب تردید در یافته های DAMA شد.
 فیزیک دانی به نام دیوید کلین می گوید: ((اگر آشکار ساز ها نشانه ای را ثبت و تایید کنند، این بزرگ ترین دستاورد قرن بیست و یکم خواهد بود... بزرگترین راز در اختر فیزیک مدرن، به زودی فاش خواهد شد.))
برگرفته از:
                  کتاب جهان های موازی_ نویسنده: میچیو کاکو

پرسشهای مرتبط

+8 رای
1 پاسخ 2,109 بازدید
+6 رای
3 پاسخ 591 بازدید
پرسیده شد 24 Dec 2013 در فیزیک نظری توسط آریان (28,220 امتیاز)
+7 رای
1 پاسخ 2,886 بازدید
...