به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

نقض قانون بقای انرژی

+6 رای

1)یک لیتر نفت را از پایین کوه برای روشن کردن آتیش در بالای کوه می بریم ، با بالا بردن نفت انرژی پتانسیل ان زیاد میشه حال بالای کوه نفت را آتیش میزنیم این انرژی پتانسیل کجا میره؟ چون نفت دود شد رفت هوا
2)سوال دوم هم همین طوره یک فنر را فشرده کرده و میاندازیم در اسید فنر در اسید حل میشه انرژی فنر کجا رفت چون فنر حل شد تو اب
این انرژی ها کجا میره

پرسیده شد 28 Jan 2014 در معماهای علمی توسط bayat71mohamad (8,810 امتیاز)
ویرایش شده 29 Jan 2014 توسط bayat71mohamad

سوال بسیار جالب و تامل برانگیزی است!

سوال جالبیه
احتمالا باید کل هستیو در نطر گرفت و نه فقط زمینو
فعلا جوابی ندارم ولی به محض اینکه چیزی به ذهنم رسید برمیگردم!

پاسخ را در گرمای ازاد شده در هر دو واکنش بیابید
تبدیل انرژی پتانسیل به انرژی گرمایی یکی از طریق تبدیلات ان است

4 پاسخ

+5 رای

در مورد نفت من فکر میکنم که درسته در ارتفاع زیاد انرژی پتانیسیل اون زیاد شده , و اگه اونو بسوزونیم همون مقدار انرژی رو آزاد میکنه که اگه کنار دریا میسوزوندیم آزاد میکرد حالا شما به این فکر کنید که همون ذراتی که بعد از سوختن نفت به هوا میرن در واقع انرژی پتانسیل از قبل باعث شده الان ذرات در ارتفاع بالاتری پخش شدن که اگه روی زمین بودن باید انرژی مصرف میکردن تا به اونجا برسن.
اما در مورد فنر فکر میکنم این انرژی جنبشی ما که باعث شده فنر فشرده بشه و به شکل انرژی پتانسیل ذخیره بشه در واقع کم کم به گرما تبدیل میشه یعنی اگه اون انرژی به شکل جنبشی آزاد نشه میمونه توی فنر تا کم کم فنر حالت خودشو از دست میده و اونو به شکل گرمای خیلی خفیف آزاد میکنه , حالا فکر میکنم اگه این فنر رو توی اسید بندازیم شاید همین گرما به واکنش اسید کمک میکنه تا به اندازه انرژی پتانسیل ذخیره شده فنر زودتر ذوب بشه یا درون اسید حل بشه , در واقع با کمی گرما به این واکنش کمک میکنه , این نظره منه.

پاسخ داده شد 30 Jan 2014 توسط zinter (8,600 امتیاز)
+4 رای

1) در مورد سوال اولتان: نفت در ابتدا به دلین نداشتن ارتفاع از زمین، انرژی پتانسیل گرانشی اش صفر است(بنا به قرار داد ها در سازمان SU). با ارتفاع گرفتن از سطح زمین، بنا به میزان جرم و ارتفاعش از سطح آن، دارای انرژی پتانسیل گرانشی می شود. فرآورده های حاصل از واکنش سوختن نفت(ترکیب سریع با اکسیژن هوا)، کربن دی اکسید، آب و مقدار زیادی گرما( Co2 + H2o + q ) خواهد بود، به این معنا که این واکنش گرما ده است. حال این انرژی پتانسیل گرانشی به انرژی درونی نفت تبدیل شده و به هنگام سوختن، گرمای بیشتری را نسبت به سطح زمین آزاد می کند.
2) درمورد سوال دومتان: واکنش حل شدن آهن در آب یک واکنش گرماده است که به کندی صورت می گیرد، اما گرمای آن به اندازه ای کم است که قابل حس نمی باشد. انرژی که به فنر وارد کردیم، هم اکنون انرژی درونی آن است، بنابر این به هنگام حل شدن فنر در اسید، درست است گرمای آزاد شده ناچیز است، اما به مقدار آن افزوده می شود و گرمای بیشتری نسبت به قبل آزاد خواهد شد.

پاسخ داده شد 1 Feb 2014 توسط آرش اهل دل (7,750 امتیاز)
بازنگری شد 1 Feb 2014 توسط آرش اهل دل

مرسی, دقیقترش رو شما گفتید.

خواهش می کنم. امیدوارم بتواند بخشی از ابهامات را برای آقای bayat71mohamad برطرف کرده باشد؛ چون سوال بسیار جالبی بود!

+2 رای

قسمت 1) فکر می کنم انرژی پتانسیل به چیز یا وسیله ای که اون رو لالای کوه برده منتقل شده
قسمت 2) جوابی ندارم

پاسخ داده شد 14 Mar 2014 توسط ♪♪سینا♪♪ (460 امتیاز)
+1 رای

اول باید بدونیم که منبع اولیه نفت چی بوده و از کجا اومده بعد باید ببیندم بعد سوختن تبدیل میشه به چی بعد اونو در دو حالت با ارتفاع مختلف مقایسه کنیم خب نفت یا از پلانکتونهاست یا از گیاهان ببینیم این مواد از چی درست شده ن اینا موجود زنده هستن واز کربن -اکسدزن و مواد آلی دیگه درست شده ن این مواد یا از خاک اومدن یا از جو واز هر نقطه اولیه وبا هر حالتی که اومدن باید به همون جا برگردن تا انرزی متعادل بشه به نطر من اون مقداری که ازجو اومده به جو برمیگرده و اون مقداری ده از خاک او مده به خاک باز میگرده یعنی مواد سنگین حاصل از سوخت میان زمین .
در مورد فنر هابعدا اضافه میکنم

پاسخ داده شد 30 Jan 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)

این که شما گفتید درسته ما باید بدونیم از کجا اومده ولی ما نمیخوایم اینجا کل انرژی چرخشی خود نفت رو در نظر بگیریم ما در اینجا میگیم یه گالن نفت داریم حالا این گالن نفت رو میبریم به ارتفاع بالا , حالا چه سنگ باشه چه نفت باشه یا هرچیز دیگه وقتی میبریمش بالا خوب میدونیم انرژی پتانسیل نسبت به سطح زمین در اون ذخیره میشه , وقتی این نفت میسوزه تبدیل به انرژی و یک سری ذرات خواهد شد مثل دی اکسید کربن مثل ذرات ریز کربن و... که این ذرات توی هوا پخش میشن , حالا ما میگیم پس این انرژی پتانسیل ذخیره شده کجاست! نفت انرژی خودش رو آزاد کرد و رفت اما انرژی پتانسیل اضافی که توی ارتفاع به دست آورده بود چی شد یعنی به گرمای اون اضافه شد!!!, خوب وقتی نفت رو در ارتفاع پایین روی زمین میسوزوندیم این ذرات آزاد شده هم در همون ارتفاع پایین پخش میشدن و اگه همون ذرات بخوان به ارتفاع بالا بیان باید با مصرف انرژی مثل باد ,گرما ، و... به اون ارتفاع برسن , پس میشه نتیجه گرفت اون انرژی مساوی همین انرژی میشه که گالن نفت رو به ارتفاع آورده و انرژی پتانسیل رو در اون ذخیره کرده.
حالا میشه سنگ رو هم برد به اون ارتفاع و پودر کرد و مثل گرد توی هوا پخش کرد که دقیقا همین مسئله براش پیش میاد.

خب اینکه درست من منظور سوالو فهمیدم
منم از اون ابتدا میخام به قضیه نگا کنم یعند میخام ببینم نفته از اول از کجا اومده منظورم اون چیزیه که نفت ازش درست شده هرپند ما رو به نتیجه ای نمی رسونه ولد خب گفتم شاید اون اجزایی که از جو زمی اومدن مثل اتمهای کربن دپیا هیدروزن بازم به جو رفته و انرزی پتانسیل متعادل میشه
البته شاید این انرزی زخیره شده بصورت حرارت ازاز بشه یعنی گرمای بیشتری نسبت به سوختن روی زمین داشته باشه
بازم البته انرزی در کل هستد رز باید در نظر گرفت
بازم البته:!میزان انرزی و جرم مقدار ثابتیه نه فقط انرزی چون طبق نظریه اینشتین جرم وانرزی هم ارزند و بهم تبدیل میشن نظرت در این مورد چیه

درسته , انرژی و جرم هم ارزند و فقط به هم تبدیل میشن , البته الان طبق نظریه هایی تبدیل جرم به ماده تاریک و انرژی تاریک رو هم میشه به این موضوع اضافه کرد.
شما میخواستید کل انرژی چرخشی رو حساب کنید.
اینم میتونه درست باشه که انرژی ذخیره شده به شکل حرارت آزاد بشه اما چطور! چون به احتمال زیاد مقدار انرژی روی زمین با روی کوه یکسان در بیاد , ولی چیزی که محتمل به نظر میرسه اینه که اونجا انرژی کمتری لازم باشه برای بالا رفتن شعله ها و تبخیر سریعتر انجام بشه و خود این یعنی سریعتر سوختن نفت و نیاز کمتر اون به انرژی برای سوختن. این هم میشه گفت اما این توضیح چیزای دیگه رو جواب نمیده , مثلا اگه یه سنگ رو ببریم اونجا و پودرش کنیم و در هوا پخش کنیم , که اینجا همون میشه حساب انرژی پتانسیل تک تک ذرات که حالا در ارتفاع بالا هستن.

پس به نظرم باید همون هم ارزی رو در نظر گرفت

پرسشهای مرتبط

–1 رای
1 پاسخ 409 بازدید
پرسیده شد 29 Mar 2017 در شیمی نظری توسط khoshkholg (550 امتیاز)
+6 رای
2 پاسخ 951 بازدید
...