به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

چه رابطه ای بین بوزون هیگز و اینرسی هست؟

+5 رای

توی سوال: بوزن ها چی هستن با بوزون ها آشنا شدیم و دوستان جوابهای خوبی هم دادن , حالا بیشتر در مورد خود بوزون هیگز بدونیم.
فکر میکنید چرا گاهی به اون میدان هیگز و گاهی بوزون هیگز میگن؟
میدان هیگز و اینرسی چه رابطه ای با هم دارن؟

پرسیده شد 31 Jan 2014 در فیزیک ذرات توسط zinter (8,600 امتیاز)

2 پاسخ

+3 رای

خب بوزون هیگز عامل جرمه و از همین طریق میشه رابطه شو با اینرسی بیان کرد جرم در تعریفی یعنی مقاومت در برابر تغییرات حرکت که باعث همون پدیده اینرسیا میشه. مسلما اگه جرمی در کار نباشه اینرسییم در کار نخواهد بود.

پاسخ داده شد 1 Feb 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)

ممنون درسته.

+3 رای

یکی از دوستان آقای آرش محمدی جواب دادن و درست هم گفتن و منم میخوام نظرم رو اضافه کنم.
چیزی که از بچه گی برام جالب بود این بود که چرا وقتی یه جسم ساکنه دوست داره ساکن بمونه و باید انرژی مصرف کرد تا راه بیفته و وقتی راه افتاد چرا دوست نداره بایسته و برای نگه داشتنش باید انرژی مصرف کرد که نیوتون اسم اونو گذاشت اینرسی که لختی هم بهش میگن.
جوابش رو میشه با همون بوزون هیگز داد , ما میدونیم که کاره میدان هیگز تبدیل انرژی به جرم هستش و برعکس, وقتی به جسمی انرژی وارد میشه در واقع به میدان هیگز داره انرژی وارد میشه و میدان هیگز داره انرژی وارده به جسم رو در همون لحظه تبدیل به جرم اون جسم میکنه و این تبدیل مقاومت ایجاد میکنه.
وقتی یک جسم در حال سکون 10 کیلو وزن داره و از ارتفاع روی زمین بیفته حالا در لحظه برخورد به زمین دیگه 10 کیلو نیست بسته به ارتفاع ممکنه 15 یا 20 یا 30 یا.... وزن پیدا کنه انگار که شما در لحظه برخورد جسم روی زمین مثلا یک جسم 100 کیلویی روی زمین گذاشتین در حالی که وزن جسم 10 کیلو بوده , این وزن در واقع تبدیل انرژی گرانش زمین به جرم بوده که توسط میدان هیگز انجام شده , و همین خاصیت هنگام هول دادن اشیاء هم خودشو نشون میده که ایندفعه در راستای افقی انجام میشه.

پاسخ داده شد 1 Feb 2014 توسط zinter (8,600 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+5 رای
3 پاسخ 505 بازدید
پرسیده شد 30 Jan 2014 در فیزیک ذرات توسط zinter (8,600 امتیاز)
...