به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

مشکلاتی که بر سر راه امکان تحقق ماشین زمان وجود دارد، چیست؟

+8 رای

چه مشکلاتی برای ساخت یک ماشین زمان و مسافرت در آن وجود دارد که هم اکنون فیزیکدانان قادر به مدل سازی و ساخت قطعی و صحیح آن نیستند؟

پرسیده شد 6 Feb 2014 در کیهان شناسی توسط آرش اهل دل (7,750 امتیاز)

3 پاسخ

+3 رای
 
بهترین پاسخ

یکی از مشکلات امکان پذیر نبود ساخت چنین ماشینی است. سیاه چاله ها، تنها اجسام حاضر در طبیعت هستند که می توانند امکان سفر در زمان را فراهم کنند. باوجود این، مشکلاتی در استفاده از وسیله طبیعی به عنوان ماشین زمان وجود دارد. 1- سیاه چاله ها در جهان تعداد زیاد و ابعاد بسیار متنوعی دارند. اما اثرات گرانشی این اجرام حتی قبل از رسیدن به افق حوادث نیز بسیار چشمگیر است و بنابراین اندازه گیری جرم تکینگی مرکزی که پهنای افق حوادث به آن بستگی دارد چندان آسان نیست. به طوریکه حتی یک خطای جزئی در محاسبات مربوط به تکینگی می تواند آزمایشگر فرضی را به داخل سیاه چاله بیندازد و برای همیشه آن را در این منطقه زندانی کند.

2- در همسایگی منظومه خورشیدی هیچ سیاه چاله ای که بتواند به عنوان یک ماشین زمان احتمالی مورد استفاده قرار گیرد وجود ندارد.

3- فناوریهای کنونی قادر نیستند سیاه چاله های مصنوعی را در آزمایشگاه ایجاد کنند.
استفان هاوکینگ، دانشمند انگلیسی و فیزیکدان دانشگاه کمبریج سفر در زمان را امکانپذیر می داند. ه اعتقاد هاوکینگ، زمانی خواهد رسید که فضاپیماها به اندازه ای سریع خواهند شد که زمان را برای کسی که سوار آنها است آهسته خواهند کرد. این فضاپیما قادر است از تئوری انیشتین فراتر رود و در زمان سفر کند، حتی اگر این سفر در زمان تنها به سوی آینده باشد.

این فضاپیما برای رسیدن به 98 درصد از سرعت نور به شش سال زمان نیاز دارد. پس از رسیدن به این سرعت، طول یک روز در این فضاپیما برابر با طول یکسال در زمین خواهد شد. به این ترتیب، سرنشینان می توانند جلوتر از زمان حرکت کنند.

این درحالی است که سفر به گذشته ممکن نیست. چراکه قانونی بنیادی را که بیان می دارد "علت بر معلول مقدم است" را نقض می کند. در واقع، سفر به گذشته نوعی نابود کردن وجود خود است.
وی توضیح داد: "اکنون به کمک شتابگرهای ذرات می دانیم که زمان برای اجسامی که با سرعت بالا حرکت می کنند آهسته می شود.

امروز می توانیم در برخورد دهنده بزرگ هادرون (LHC) در سرن ژنو یک ذره کوچک را با 99.99 درصد از سرعت نور حرکت دهیم که این زمان تنها کسری از زمان ما است. درصورتیکه یک فضاپیمای به اندازه کافی سریع را بسازیم این فضاپیما می تواند در طول زندگی سرنشینان خود به تعداد بسیاری از ستارگان دیگر برسد درحالی که زمین دو و نیم میلیارد سال را پشت سر گذاشته است."
هاوکینگ افزود:" برای رسیدن به چنین شتاب و سرعتی انسان باید در فضا باشد. سریعترین سفر فضایی انسانها یعنی سفر آپولو 10 با سرعت 40 هزار و 233 کیلومتر بر ساعت بوده است.
درحالی که برای سفر به زمان باید با سرعتی 10 برابر این سرعت در فضا حرکت کرد و برای عملی شدن آن به فضاپیمایی بسیار بزرگتر نیاز خواهد بود تا بتواند مقادیر زیادی سوخت را برای تامین انرژی مورد نیاز چنین سرعتی حمل کند. از نظر تئوری تنها می توانیم در طول عمر خود یکبار به سفری بسیار دوردست برویم، سفری کوتاه به مرز کهکشان راه شیری به تنهایی به 80 سال زمان نیاز خواهد داشت."
این فیزیکدان انگلیسی معتقد است که در آن روز، نظریه نسبیت انیشتین منسوخ خواهد شد. این درحالی است که آزمایشاتی که تاکنون در بررسی این نظریه انجام شده اند همگی مهر تائیدی بر پیش بینی های انیشتین بوده اند.

آلبرت انیشتین در نظریه نسبیت عمومی تعیین کرده بود، هیچ چیز سریعتر از نور نیست.درحقیقت احتمال انجام سفر در زمان با امکان حرکت سریعتر از سرعت نور ارتباط دارد. یک دهه قبل گروهی از دانشمندان پالسهایی از سرعت مافوق نور را کشف کردند.اکنون فیزیکدانان هنگ کنگی موفق شدند با دقت بالایی سرعت حرکت یک فوتون مجزا را اندازه گیری کنند. نتایج این بررسیها نشان داد که حتی یک فوتون مجزا که واحد پایه نور است همانند سرعت فاز امواج الکترومغناطیس محدود به سرعت نور است.
به عبارت دیگر، حتی فوتونهای مجزا نیز نمی توانند سریعتر از سرعت نور حرکت کنند. به طور خلاصله، این بار نیز انیشتین حق داشت و بنابراین سفر در زمان غیرممکن است.
در این تحقیق، فرضیه سفر در زمان رد شده است اما هنوز آزمایشات دیگری پیش روی دانشمندان وجود دارد. http://konjkav.com/

پاسخ داده شد 17 Feb 2014 توسط مهندس پورنگ (26,950 امتیاز)
انتخاب شده 19 Apr 2014 توسط آریان

مشکلومون واسه ساخت چیه؟اینه که نمیتونیم بسازیم. نظرتون مسخرش

در سفر به گذشته نقض وجود خود است یعنی با سفر به گدشته ایا می توان رویداد ها و اتفاقات رو تغییر داد؟ اگر بله پس اتفاقات اینده نیز تغیییر پیدا خواهد کرد و این یعنی دگرگونی در عالم. اگر خیر پس سفر به گذشته صورت نگرفته است. طبق نظریه خودم سفر به گذشته امکان پذیر است با این شرط که تغییر رویداد ها در ان برهه فقط صورت می پذیرد و اثری روی رویداد های وابسته اینده نخواهد داشت
در مورد سفر به اینده . از نظر ازمایشگاهی محقق نشده چون ذره سریعتر از نور یافت نشد و شبیه سازی به درد بخوری هم از پیدیده سیاهچاله ایجاد نشد. ساخت وسیله حمل و نقل با توجه به ساختار فیزیکی و مکانیکی دستگاه های موجود امکان پذیر نیست مگر انگه در اینده فناوریهی خص بتونن این کار رو بکنن.

+1 رای

انسان هیچگاه نمی تواند ماشین زمان بسازد زیرا جسم نمی تواند از بعد زمان و مکان عبور کند و تنها روح قادر به انجام این کار است

پاسخ داده شد 11 Jan 2015 توسط امین کیا (1,990 امتیاز)
0 رای

نظریه نسبیتو مطالعه کن و نور که سرعت بیش از اون عقبگرد تو زمانه

پاسخ داده شد 12 Jan 2016 توسط سینا مومنی (2,050 امتیاز)

پرسشهای مرتبط

+5 رای
1 پاسخ 745 بازدید
+7 رای
1 پاسخ 2,874 بازدید
...