به سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج خوش آمدید. با ثبت نام در سامانه و طرح پرسش جدید یا پاسخ به سوالات بی پاسخ کار را شروع کنید
سوالات علمی خود را می توانید در نسخه جدید دنوج مطرح نمایید. http://dnoj.ir/questions/
سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج پاسخ پرسش های علمی شما را می داند. شما در این سامانه سوالات علمی خود را در موضوعات مختلف علمی می پرسید, سپس کاربرانی که جواب سوال شما را می دانند در کوتاهترین زمان ممکن به سوال شما جواب می دهند. اینگونه هم شما که سوالی در ذهنتان شکل گرفته است به پاسخ سوال خود می رسید و هم دوستانتان که پاسخ سوالات شما را می دانند دانش خود را محک می زنند و با دیگر کاربران به اشتراک می گذارند.
سوالات,انتقدات و پیشنهادات خود درباره سامانه پرسش و پاسخ علمی دنوج را در این دسته مطرح کنید.

تفاوت تلسکوپ با میکروسکوپ در چیست؟

+8 رای

چه تفاوتی در ساختار کلی عدسی های این دو وجود دارد؟
با این که هر دو بزرگ نمایی می کنند،آیا میشه با میکروسکوپ سیارات رو مشاهده کرد یا برعکس با تلسکوپ یک باکتری رو دید؟

پرسیده شد 17 Feb 2014 در فیزیک کاربردی توسط آریان (28,220 امتیاز)
بازنگری شد 18 Feb 2014 توسط آریان

منم سوال دارم که میکروسکوپ یا تلسکوپ بزرگ میکنن یا کوچیک

برو از معلمت بپرس خخخخخخخخخخخ

4 پاسخ

+4 رای
 
بهترین پاسخ

در کتاب فیزیک سال اول دبیرستان، با شکست نور توسط عدسی ها و چگونگی تشکیل تصویر آن ها آشنا شدیم.
درمورد تلسکوپ ها و میکروسکوپ ها، باید بگویم که انواع گوناگونی از آن ها تا به حال اختراع شده است، به همین جهت پاسخ خود را به توضیح یک یا دو نوع از هر کدام محدود می کنم؛
برای مثال اولین تلسکوپی که به دست گالیله ساخته شد، از یک عدسی همگرا (شیئی) و یک عدسی واگرا (چشمی) تشکیل شده بود. فاصله ی کانونی عدسی همگرا بیشتر از فاصله ی کانونی عدسی واگرا بود.
enter image description here

حال درمورد چگونگی تشکیل تصویر در این تلسکوپ: می دانیم که اگر پرتو های نور به صورت موازی از فاصله ی بینهایت (بسیار دور) به عدسی وارد شوند، تصویر شئ مورد نظر بر روی کانون اصلی عدسی تشکیل خواهد شد و تصویر ما حقیقی و وارونه خواهد بود. حال آنکه هدف از تنظیم و ترکیب عدسی ها در تلسکوپ، جمع آوری نور یک شئ بسیار بزرگ و دور نسبت به ما است. در تلسکوپ گالیله، قبل از آنکه پرتو های نور از نقطه ی جمع آوریشان دور شوند و پراکنده، نور ایجاد شده توسط عدسی واگرا (شیئی) جمع آوری شده و امکان مشاهده ی نور جمع آوری شده از یک فاصله ی بسیار دور را به صورت کوچکتر برای ما فراهم می سازد.

enter image description here

در تلسکوپ بعدی، تلسکوپ نیوتونی، آینه نیز به کار رفته است. (البته این تلسکوپ دومین تلسکوپ اختراع شده نبود) پرتو های نور از بینهایت به یک آینه ی سهموی مقعر می رسند و آینه پرتو ها را جمع می کند و قبل از آنکه همه ی پرتو ها در یک نقطه جمع آوری شوند، یک آینه ی تخت کوچک، پرتو ها را منحرف کرده و به سمت عدسی چشمی ( یک عدسی همگرا) هدایت می کند و در نهایت امکان دیدن تصویر شئ ایجاد می شود. (شکل زیر)

enter image description here

با بررسی بالا فهمیدیم که چرا یک تلسکوپ نمی تواند یک باکتری را بزرگنمایی کند؛ زیرا پرتو ها از بینهایت به عدسی ها می رسند.
حال بررسی میکروسکوپ:
میكروسكوپ نوری زمینه روشن: قسمتهای مهم یك میكروسكوپ نوری عبارتند از:
1-عدسی چشمی
2-عدسی شیئی: شامل چهار عدسی می باشد:
الف) عدسی شماره 4 (عدسی كوچك)
ب) عدسی شماره 10 (عدسی خشك)
ج) عدسی شماره 40 (عدسی خشك)
د) عدسی شماره 100 (عدسی روغنی)
3- كندانسور: كندانسور نور را جمع كرده و آن را بطور مستقیم روی نمونه هدایت می كند.
4- دیافراگم: مقدار نور ورودی را كم و زیاد می كند.
5- ماكرومتر:ماكرومتر صفحه میكروسكوپ را بالا و پایین برده و برای پیدا كردن تصویر نمونه بكار می رود.
6- میكرومتر: تصویر تنظیم شده را واضحتر كرده و آن را برای مشاده مشخص تر می كند.

بین عدسی شیئی (عدسی 100) و نمونه فاصله ای در حدودmm 1/8 وجود دارد ( فاصله ی كانونی) جالب این جا است كه با روغن امرسیون این فاصله را پر می كنند در غیر این صورت بعلت وجود هوا و شكست نور عبوری از نمونه, تصویر ناواضح خواهد شد.
درمورد تشکیل تصویر، شئ در فاصله ی بسیار کمی از عدسی قرار دارد و پرتو های نور از نزدیک توسط عدسی شکسته می شوند.

enter image description here

در این جا شئ پس از فاصله ی کانونی عدسی شیئی قرار دارد، طبق شکل، پرتو ها با استفاده از چند عدسی بزرگنمایی می شوند. میکروسکوپ قابلیت تنظیم دارد و می توان فاصله ی عدسی تا شئ را تنظیم کرد، اما به هر حال نور از شئ در فاصله ی نزدیک به عدسی می رسد و عدسی ها نیز باید بر حسب آن تنظیم شوند.
شاید توضیحاتم کافی باشند، اما اگر سوالی دارید یا کاستی در پاسخم وجود دارد، ممنون می شوم اگر اطلاع دهید تا هر کدام را پاسخ دهم و یا اصلاح کنم.
با تشکر فراوان که با حوصله مطالعه کردید.
منابع:
کتاب فن آوری تلسکوپ ها- نویسنده: سی.آر.کیچین
سایت ها:
http://m-iau.ac.ir/lab/?p=67

http://www.ohara.ir/post/2494

پاسخ داده شد 21 Feb 2014 توسط آرش اهل دل (7,750 امتیاز)
انتخاب شده 4 Apr 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد
+4 رای

خب قسمت آخر سوالت جوابش خیره
ولی در کل به نطر من تلسکوپ نوری رو که از دور میاد یا به اصطلاح از بینهایت میاد رو در نقطه کانونی مشخصی متمرکز میکنه ولی میکروسکوپ پرتوهای نزدیکتر رو که به عدسی شیی اش خیلی نزدیکه با عبور از دو عدسی تصویر رو بزرگ میکنه . تلسکوپ به نطر من بزرگنمایی نویکنه نزدیک نمایی میکنه ولی میکروسکوپ برعکس بزرگنمایی میکنه
اگه اشتباهیتوش بود ببخشید.

پاسخ داده شد 18 Feb 2014 توسط آرش محمدی بلبان آباد (14,950 امتیاز)
+4 رای

اولین تلسکوپ گالیله، از یک عدسی همگرا با فاصله ی کانونی زیاد و یک عدسی واگرا با فاصله ی کانونی کوتاه تر که قرل از کانون عدسی اول قرار گرفته بود، استفاده شده است، که دارای مزیت کاربرد زمینی برای ایجاد تصویر مستقیم از جسم بود.
( شما فقط به تلسکوپ های آماتوری اشاره کردید و به تلسکوپ های دیگر نظیر تلسکوپ های رادیویی اشاره ای نداشتید.)
بزرگنمایی اولین تلسکوپ گالیله سه برابر بود. اما، بعدا او وسایلی با بزرگنمایی حدود 30 برابر ساخت.
همچنین در اوایل قرن هفدهم ، چندین نفر از دانشمندان میکروسکوپ‌های ساده‌ای ساختند. اما این میکروسکوپ ها دقیق نبودند و از لحاظ اندازه ، شکل مطلوبی نداشتند. در این ایام سه تن به نام های آنتون فن ، لیون هاک و هابر جانسن سازنده عینک در استفاده از میکروسکوپ پیشقدم شدند.

enter image description here

تصویر طرح تلسکوپ گالیله

تلسکوپ ها از ترکیب تعدادی آینه و عدسی طبق قوانین خواصی ساخته می شوند.
عدسی ها نیز عموما از ترکیب تعدادی عدسی ساخته می شوند.
تفاوت اصلی و عمده ی تلسکوپ و عدسی با یکدیگر در هدف، تنظیم و ساخت آنان است.
تلاش برای ساخت یک تلسکوپ، در ابعاد بزرگتر، با شفافیت بیشتر و ساخت دقیق تر آینه ها و عدسی ها، کاهش ابیراهی کروی، گیسو، آستیگماتیسم، ابیراهی رنگی و یا پراش و ... جهت بزرگنمایی اجرام بسیار دور است.در حالی که تلاش برای ساخت یک می کروسکوپ، با وجود ابیراهی ها و تلاش برای کاهش و ازبین بردن آن ها و دقیق تر کردن بزرگنمایی است.
باید توجه داشت که همگرا یا واگرا ساختن نوری که از یک جرم نزدیک بازتاب می شود، با همگرا یا واگرا کردن نوری که از یک جرم با فاصله ی بسیار زیاد به ما می رسد، یکی نیست. برای انجام هر کدام باید یک وسیله اختراع و عدسی ها را به گونه ای متفاوت از دیگری تنظیم کرد و ساخت.
درمورد پاسخ سوال آخرتان:
خیر؛ زیرا پرتو های که از اجرام نزدیک بازتاب می شوند نیازمند تنظیم عدسی ها برای همگرا و واگرا کردن نور بازتابی آن ها به یک صورت و برای همگرا و واگرا(و البته بازتاب مجدد) نور رسیده با ما از اجرام بسیار دور، به صورت دیگری است.
درواقع عدسی های یک تلسکوپ، طبق ساختمان و تنظیمی که دارند، نمی توانند نور بازتابی یک باکتری را در محل مورد نظر جمع آوری کنند و تصویر مورد نظر را نمایش دهند. همچنین یک میکروسکوپ توانایی جمع آوری نور یک جسم با فاصله ی زیاد و متمرکز کردن آن را ندارد.
منابع:
کتاب فن آوری تلسکوپ ها- نویسنده: سی.آر.کیچین
سایت:

http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=تاریخچه میکروسکوپ&SSOReturnPage=Check&Rand=0

پاسخ داده شد 19 Feb 2014 توسط آرش اهل دل (7,750 امتیاز)

جوابتون بسیار عالیه؛فقط می تونم خواهش کنم بازنویسیش کنید و فقط به مسئله ی تفاوت چینش عدسی ها و شیوه ی عبور نور و محل تشکیل تصویر و فاصله کانونی در تلسکوپ و میکروسکوپ بپردازید.

+3 رای

میکروسکوپ وسیله ای هست که اجسام خیلی ریز رو نشون میده مثل سلول یا باکتری
اما با تلسکوپ میشه اجرام آسمانی که بسیار دور هستن رو دید.

پاسخ داده شد 14 Apr 2014 توسط آرا6 (1,530 امتیاز)

مرسی از توضیح جامع

پرسشهای مرتبط

+6 رای
0 پاسخ 808 بازدید
+1 رای
1 پاسخ 597 بازدید
0 رای
0 پاسخ 275 بازدید
پرسیده شد 21 Nov 2015 در فیزیک کاربردی توسط ramin
...